Waarom slaat de ax niet aan??? SPOED
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Waarom slaat de ax niet aan??? SPOED
Probleem met het starten.
AX 1100 injectie 1991
Stap in de ax en zal hem starten, startmotor gaat mooi in de rond en neemt mooi het vliegwiel mee. Niks aan de hand dus. Maar waarom slaat de motor niet aan???????
Aandrukken dan doet ie het wel. Als ie een paar seconden heeft gelopen en ik doe ik hem weer uit dan start ie gewoon. maar wacht ik bv tot de volgende ochtend dan doet ie het weer niet??
Bobine is vervangen en heb al verscheidene modules geprobeerd.
Verdelerkap is het niet omdat ie na het aanduwen wel gewoon goed doet.
Wie o wie weet dit.
Startmotor werkt allemaal prime, accu is goed dus dat is het niet.
Iemand een serieus antwoord?
AX 1100 injectie 1991
Stap in de ax en zal hem starten, startmotor gaat mooi in de rond en neemt mooi het vliegwiel mee. Niks aan de hand dus. Maar waarom slaat de motor niet aan???????
Aandrukken dan doet ie het wel. Als ie een paar seconden heeft gelopen en ik doe ik hem weer uit dan start ie gewoon. maar wacht ik bv tot de volgende ochtend dan doet ie het weer niet??
Bobine is vervangen en heb al verscheidene modules geprobeerd.
Verdelerkap is het niet omdat ie na het aanduwen wel gewoon goed doet.
Wie o wie weet dit.
Startmotor werkt allemaal prime, accu is goed dus dat is het niet.
Iemand een serieus antwoord?
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Met onze rode 1.1 E S6 hebben we gelijksoortige start problemen gehad.
Na alles vervangen te hebben zoals accu, complete onsteking, dynamo enz heb ik als laatste de startmotor vervangen.
Na demontage bleek dat het voorste lager compleet ovaal was geworden, na vervanging weer starten als vanouds KLIK HIER voor foto's.
Groetjes, Henk
Na alles vervangen te hebben zoals accu, complete onsteking, dynamo enz heb ik als laatste de startmotor vervangen.
Na demontage bleek dat het voorste lager compleet ovaal was geworden, na vervanging weer starten als vanouds KLIK HIER voor foto's.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Henk Bats wrote:Met onze rode 1.1 E S6 hebben we gelijksoortige start problemen gehad.
Na alles vervangen te hebben zoals accu, complete onsteking, dynamo enz heb ik als laatste de startmotor vervangen.
Na demontage bleek dat het voorste lager compleet ovaal was geworden, na vervanging weer starten als vanouds KLIK HIER voor foto's.
Groetjes, Henk
Nam die van jou het vliegwiel nog mee dan?
Kijk uit, een Cactussssss
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
pcrodent wrote:Henk Bats wrote:Met onze rode 1.1 E S6 hebben we gelijksoortige start problemen gehad.
Na alles vervangen te hebben zoals accu, complete onsteking, dynamo enz heb ik als laatste de startmotor vervangen.
Na demontage bleek dat het voorste lager compleet ovaal was geworden, na vervanging weer starten als vanouds KLIK HIER voor foto's.
Groetjes, Henk
Nam die van jou het vliegwiel nog mee dan?
Vliegwiel werd wel meegenomen maar doordat het anker (het draaiende deel) van de startmotor tegen de stator (het vaste deel) liep was de snelheid van de startmotor en dus ook het vliegwiel veel te laag.
Daarbij komt ook nog dat de opgenomen stroom van de startmotor VEEL hoger is dan bij een normale startprocedure met als gevolg dat de spanning inzakt en de onsteking niet naar behoren werkt en de motor niet aanslaat.
Bij een warme motor ging het meestal nog net wel.
Een bijkomend probleem met dit soort storingen is dat slijtage van het voorste lager geleidelijk gaat en daardoor valt het minder op dat het starten wat moeizamer gaat.
Nu de startmotor vervangen is merken we pas dat we misschien al wel een jaar lang wat beginnende startproblemen hebben gehad.
KLIK hier als je nog wat foto's van de startmotor wil zien.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Gister tijdens het starten beetje aan het contactslot gefriemeld en hij starte toen ineens Dus ik vandaag naar de sloop em een contact slot maar helaas. Dat was het ook niet.
Ik wordt een beetje schijtziek van dat ding.
Dan moet ik de start motor maar vervangen.
Dus wie o wie heeft een goede startmotor voor een 1100i.
in het noorden het liefst.
gr
Ik wordt een beetje schijtziek van dat ding.
Dan moet ik de start motor maar vervangen.
Dus wie o wie heeft een goede startmotor voor een 1100i.
in het noorden het liefst.
gr
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Domi wrote:Gister tijdens het starten beetje aan het contactslot gefriemeld en hij starte toen ineens Dus ik vandaag naar de sloop em een contact slot maar helaas. Dat was het ook niet.
Ik wordt een beetje schijtziek van dat ding.
Dan moet ik de start motor maar vervangen.
Dus wie o wie heeft een goede startmotor voor een 1100i.
in het noorden het liefst.
gr
Contactslot is inderdaad ook een mogelijkheid, volgens mij zijn alle startmotoren gelijk met uitzondering welke op een diesel gemonteerd zitten.
Succes met het verhelpen van deze vervelende storing.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
kevin.broke wrote:het is een injectiemotor >> vervang het relais onder de ontsteking eens. als ??n deel hiervan kapot is krijgt ie nl. niet de eerste paar seconden benzine en slaat ie dus niet aan benzine komt dan pas als de motor al "draait".
Ik kan wel een half uur lang starten maar aanslaan doet ie niet hoor.
Als je hem aanduwt dan is het in 1x rijden. Niks aan de hand dan. Maar ga ik weer starten dan kapt ie er gewoon mee. Als ik nou 3seconden start of 10minuten lang. Er gebeurt niks.
Als ik de auto op contact zet dan hoor ik de pomp wel even zoemen.
Dat is dus goed.
Morgen maar WEER naar de sloop om dit keer een startmotor te scoren.
Ik weet inmiddels precies waar hij alle 12 ax-jes heeft staan
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 72
- Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
- Location: Oss
@ MartinoPositivo:
Henk zegt, in iets andere woorden (en corrigeer me maar als ik ernaast zit): de startmotor draait te langzaam en trekt te veel stroom, doordat er een lager kapot is. Dan worden de vonkjes te zwak om het mengsel te ontsteken. En dan slaat-ie dus niet aan.
Dan zal je startmotor nog best je auto wat vooruit kunnen zetten als je de eerste versnelling hebt ingeschakeld en de koppeling niet intrapt.
@ Domi: laat voor de zekerheid de lucifers binnen liggen als je gaat klussen
Komt vast allemaal in orde, bij aanduwen doet-ie 't al, dus het mankeert alleen aan het starten. Dan ben je de meeste mogelijke storingen al kwijt.
Henk zegt, in iets andere woorden (en corrigeer me maar als ik ernaast zit): de startmotor draait te langzaam en trekt te veel stroom, doordat er een lager kapot is. Dan worden de vonkjes te zwak om het mengsel te ontsteken. En dan slaat-ie dus niet aan.
Dan zal je startmotor nog best je auto wat vooruit kunnen zetten als je de eerste versnelling hebt ingeschakeld en de koppeling niet intrapt.
@ Domi: laat voor de zekerheid de lucifers binnen liggen als je gaat klussen
Komt vast allemaal in orde, bij aanduwen doet-ie 't al, dus het mankeert alleen aan het starten. Dan ben je de meeste mogelijke storingen al kwijt.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
menno wrote:@ MartinoPositivo:
Henk zegt, in iets andere woorden (en corrigeer me maar als ik ernaast zit): de startmotor draait te langzaam en trekt te veel stroom, doordat er een lager kapot is. Dan worden de vonkjes te zwak om het mengsel te ontsteken. En dan slaat-ie dus niet aan.
Inderdaad met iets andere woorden maar de strekking klopt, ik beweer niet dat het probleem van Domi met een nieuwe (andere) startmotor is opgelost, want aanduwen wel lopen en met de startmotor niet is toch erg verdacht.
Bij onze rode was het in ieder geval wel de startmotor.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 72
- Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
- Location: Oss
Vanmorgen de startmotor vervangen.
Ik loop naar de ax stap in en draai de sleutel om hij doet het ineens
Dus ik gelijk naar het hok rijden . Zet dat ding binnen en doe hem uit en zal dan weer starten. maar ho maar , doet ie het weer niet
Dus ik de startmototr eraf (valeo) en de andere erop (bosch) ik dat ding starten. Maar hij doet het niet. Draait wel mooi in de rondte en neemt de mototr gewoon mee maar slaat niet aan. Ik dat ding drukken en hij doet het weer
Nu zag ik net dat de bobine geen vonk afgeeft. Dus als je de auto start dan vonkt de bobine niet maar als je hem aandrukt dan wel Ik heb al verscheidene contactsloten geprobeerd maar niks helpt. relais bij de computer werken gewoon. niks aan de hand.
Het lijkt er op dat als je hem start met de sleutel dat de bobine en/of ontstekengsmodule geen stroom krijgen.
Ik zet straks de oude startmotor er weer op. Want die is niet zo oud. Ziet er nog vrij nieuw uit.
Wie o wie heeft een antwoord op mijn probleem. Ik loop er al bijne een week mee te klooien. En het leuke van de ax is er bijna al af.
Ik loop naar de ax stap in en draai de sleutel om hij doet het ineens
Dus ik gelijk naar het hok rijden . Zet dat ding binnen en doe hem uit en zal dan weer starten. maar ho maar , doet ie het weer niet
Dus ik de startmototr eraf (valeo) en de andere erop (bosch) ik dat ding starten. Maar hij doet het niet. Draait wel mooi in de rondte en neemt de mototr gewoon mee maar slaat niet aan. Ik dat ding drukken en hij doet het weer
Nu zag ik net dat de bobine geen vonk afgeeft. Dus als je de auto start dan vonkt de bobine niet maar als je hem aandrukt dan wel Ik heb al verscheidene contactsloten geprobeerd maar niks helpt. relais bij de computer werken gewoon. niks aan de hand.
Het lijkt er op dat als je hem start met de sleutel dat de bobine en/of ontstekengsmodule geen stroom krijgen.
Ik zet straks de oude startmotor er weer op. Want die is niet zo oud. Ziet er nog vrij nieuw uit.
Wie o wie heeft een antwoord op mijn probleem. Ik loop er al bijne een week mee te klooien. En het leuke van de ax is er bijna al af.
Browny wrote:als ie niet start ff proberen aan te duwen, doet ie het dan wel, vonkt ie iig wel. Ff goed je ontsteking nakijken, bougies loshalen en kijken of ze vonken.
Dat ie tijdens het duwen wel doet zeg ik immers de hele tijd al. Eerst ff topic door lezen.
Bougies vonken niet als je ze eruit haalt en dan start. Druk je ze erin en je duwt hem aan dan doet ie het wel.
Dus tijdens het omdraaien van de sleutel naar startstand dan doen ze het niet, maar zet je hem gewoon op contact dan doen ze het wel.
Iemand die het wel weet misschien??
dat las ik wel, maar tis raar dat je bougies wel vonken als je duwt maar niet als de startmotor rond draait, dus misschien slechte bougiekabels, dat als ie niet start met de sleutel hij het op dat moment ook niet doet met aanduwen. Als ie het met aanduwen altijd doet is het een ander verhaal, maar ik vermoed dat ie het dan ook niet altijd doet.
Ik zou ff bougiekabels en bougies vervangen.
Ik zou ff bougiekabels en bougies vervangen.
Last edited by Browny on SunJan21, 2007 2:04:46 PM, edited 1 time in total.