Aandrijfassen, iemand een idee of dit past?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
pcrodent
Moderator
Moderator

Aandrijfassen, iemand een idee of dit past?

Post by pcrodent »

De aandrijfassen van de witte zijn hoognodig aan vervanging toe. Nu kan ik natuurlijk wel nieuwe halen maar er ligt nog een setje in m'n schuur.... Maar ik weet niet of die passen.

Dus:
:arrow: Ik moet hebben: 2 stuks voor de witte (juni 1992, 1.1i, 5d, originele bak).
:arrow: Ik heb al: 2 stuks van de grijze (1990, 1.4i, 5d).

Heeft iemand een idee of dat zal gaan passen? Want ik weet dat dat wel eens wil verschillen, en alvorens ik de boel loshaal om het te proberen zou ik graag een indicatie hebben of ik 15 euro of 150 euro kwijt ben...

Ik weet dat ik natuurlijk ook de hele bak kan overzetten, maar dat lijkt me, behalve een beetje overkill, een beetje te moeilijk voor mij.

Als de meerderheid zegt dat ze passen vind ik het in ieder geval het proberen waard.... mocht het niet gaan dan kan ik met de eend een setje w?l passende gaan scoren :P
Kijk uit, een Cactussssss

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

wat past

1.1 assen op de 1.4 naven.

wat niet

1.4 assen in de 1.1 naven

nick1966
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by nick1966 »

past gewoon :P

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Re: Aandrijfassen, iemand een idee of dit past?

Post by Glenn@nl »

pcrodent wrote:Ik weet dat ik natuurlijk ook de hele bak kan overzetten, maar dat lijkt me, behalve een beetje overkill, een beetje te moeilijk voor mij.

Het ligt vooral aan de naven volgens mij die verschillend zijn, en niet aan de bak!

Logischerwijs zou ik zeggen dat 1.4assen moeten passen op 'n 1.1, maar andersom niet. Ben echter geen ervaringsexpert!

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Anders schiet ik binnenkort ff een plaatje van die 1.4-assen voor wat extra info. :)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller

Post by Henk Bats »

Joost, waarom niet gewoon een demonteren en bekijken, past het niet dan een set anderen regelen.

En vervooer is toch geen probleem? Je hebt nog een gigant van een 2CV.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Glenn@nl »

ik heb hier nm ook nog 1.4 assen (type 2) liggen die onder m'n 1.0 moeten...

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

ligt aan de naven, ik heb het toendertijd geprobeerd

dus een as van een GT (1.4) op de volcane (1.1), prob is dat het schroefdraad van de 1.4 assen korter is, en dus niet ver genoeg uitsteekt.

nu zijn er ook 1.4 axjes met eigenlijk 1.1 remmerij dus dan kan het wel weer.

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

heb inmiddels 4 diesels gehad en had van allevier de auto's de aandrijfassen nog (die van de 1.5D liggen er nog onder uiteraard :D de 1.4tjes had ik eerst nog allemaal liggen)

van de 1.4tjes had ik 3 verschillende soorten aandrijfassen (aan de naafkant verschillend of w?l een verdikking erin of niet).
de 1.5 as komt overeen met 1 van die 1.4 asjes, heeft alleen in de bak een aansluiting voor het versterkte differentieel (identiek aan GTI).

bij de benzinemotoren was het al net zo erg... conclusie: kan je echt niks over zeggen.

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Dit ene 1.4-AXje had toevallig stoere (GT-?)remmerij (de 13" wielen waar ik 'm even op wilde stallen paste niet door de grote schijven).

Maar Henk, je hebt natuurlijk gelijk: op de grote dag toch eerst even vergelijken en mocht 't niet gaan dan wordt het "nieuwe" kopen...

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Waarschijnlijk past het niet. De spline (dat stuk met al die spies) is bij een 1.4 langer dan bij een 1.1. Het inkorten van de moer werkt niet
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply