Wielremcilinder (type)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Roffel
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: WedDec27, 2006 8:38:18 PM

Wielremcilinder (type)

Post by Roffel »

'k Zag op h-base dat er 2 typen wielremcilinders (trommelrem achter) zijn: bekrachtigd en niet-bekrachtigd
Maakt het voor mijn 1.4i TGS uit '94 uit welke er op komen?
(behalve dan dat het aan beide zijden gelijke moeten zijn)

Alvast bedankt voor het antwoord!

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Daarvoor moet je bekrachtigde hebben want vanaf okt. 92 of 93 zit de rembekrachtiger in de cilinder ipv aan de achteras.
Om het zeker te weten: Als er een blokje links (bestuurderskant) op je as zit met 4 leidingen erin heb je een niet-bekrachtigde.

TIP: kijk of je ontluchtingsnippel recht boven de leidingaansluiting of schuin erboven zit. Dat zijn ??k weer twee verschillende dingen, kwam ik achter toen ik eenmaal bij de Brezan stond...
"heb je die rechte of die schuine" "wat is het verschil?" "jaa, blablabla dingetje" "oowh... even terug :roll:"
Kijk uit, een Cactussssss

Roffel
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: WedDec27, 2006 8:38:18 PM

Post by Roffel »

@ pcrodent: dank voor de snelle reactie :D

'k Zal vandaag even kijken of ik evt. dat blokje kan vinden.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Denk het niet hoor, of er moet gebeund zijn aan die auto...


Zo ziet ie eruit (dit zie je als je cilinders g??n ingebouwde remdrukverdeler hebben):
Image
Image

In die drie gaten moet je er even remleidingen bij denken.
Kijk uit, een Cactussssss

Roffel
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: WedDec27, 2006 8:38:18 PM

Post by Roffel »

pcrodent wrote:Daarvoor moet je bekrachtigde hebben want vanaf okt. 92 of 93 zit de rembekrachtiger in de cilinder ipv aan de achteras.
Om het zeker te weten: Als er een blokje links (bestuurderskant) op je as zit met 4 leidingen erin heb je een niet-bekrachtigde.


Idd, even onder de wagen gekeken en dat blokje is niet aanwezig.

Een beetje off-topic, maar weet iemand ook hoeveel tijd een ervaren monteur er gemiddeld mee bezig is om de beide achterremmen (remcilinders en schoenen) te vervangen (incl. ontluchten).
(remvloeistof hoeft m.i. alleen aangevuld worden, omdat deze nog goed is: vorige week nl. laten testen)

8)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Roffel wrote:
pcrodent wrote:Daarvoor moet je bekrachtigde hebben want vanaf okt. 92 of 93 zit de rembekrachtiger in de cilinder ipv aan de achteras.
Om het zeker te weten: Als er een blokje links (bestuurderskant) op je as zit met 4 leidingen erin heb je een niet-bekrachtigde.


Idd, even onder de wagen gekeken en dat blokje is niet aanwezig.

Een beetje off-topic, maar weet iemand ook hoeveel tijd een ervaren monteur er gemiddeld mee bezig is om de beide achterremmen (remcilinders en schoenen) te vervangen (incl. ontluchten).
(remvloeistof hoeft m.i. alleen aangevuld worden, omdat deze nog goed is: vorige week nl. laten testen)

8)



A) bezuinig niet op die 300cl olie.
B) het is geheel afhankelijk of de trommels er makkelijk vanaf gaan. maar gok op uurtje tot 1,5 per 2
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Bij die 1,5 a 2 uur moet je ook wat geluk hebben. Je kan een hoop ellende tegenkomen bij slechtere of oudere ax'en.

Niet om je te ontmoedigen maar dit kwam ik tegen bij bovenstaand klusje;

-onluchtingsnippel brak af
-handremkabel vastgeroest op ankerplaat. Door moeten slijpen met dremeltje (ook nieuwe handremkabel gekocht dus (17,50).
-bouten van wielremcilinder muurvast en niet los te krijgen. Waren dol, dus daarom heel de ankerplaat moeten vervangen.
-Bouten waarmee ankerplaat vast zit ook rot en dol en muurvast.
-remleiding vastgeroest aan boutje waardoor hij mee- en dus kapot draaide bij het loshalen.

2 dagen werk geweest :evil:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Post Reply