Schakel problemen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Schakel problemen

Post by killer »

Goedenavond iedereen.

Vandaag wat rondgereden in de GT en kreeg wat moeite met schakelen.

Geparkeerd hier in de binnenstad en toen ik weg wilde kreeg ik de auto niet in de 1e versnelling (wilde niet hard doorduwen). Dus weg gereden in de 2, schakelen naar de 3 ging goed.
Bij stadsverkeer natuurlijk meer schakelen dus ook toen weer problemen in 1e versnelling, 2 werd ook stroef naar de 3 ging elke keer prima, 4 ging ook weer stroef.

Laatste stukje kreeg ik 'm echt amper nog in de 2e versnelling. Frappante is dat koppelingsset er ongeveer 2000km inzit dus lijkt me sterk dat de drukgroep kapot is.

Wat zou het kunnen zijn?

- schakelstangen die stroef zijn en hoog nodig eens gesmeerd moeten worden (met vet of teflon ofzo)
- de bak die niet meer goed is
- of toch de drukgroep

Net nog even geprobeerd met een motor die niet draait. Nu gaat ie moeiteloos in alle versnelling. Kanttekening is dat ik wel behoorlijk wat speling had op de pook dus ik neig naar stangen maar ben voorzichtig een beetje bang voor erger :roll:

Edit:

Aardige toevoeging is dat het aangrijppunt van de koppeling behoorlijk diep ligt, dus ik hoop dat het geen synchromeshringen zijn :roll:

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Ok net de auto gestart om nog even te voelen.

Na het starten wederom amper in de versnelling te krijgen, koppelingspedaal staat wel heel erg laag en in de achteruit is tandenpoetsen.

Kan het trouwens zijn dat de koppelingskabel kapot is? Koppeling zelf is pas 2000km oud dus dat zou wel heel snel zijn.

Of is gewoon de drukgroep kapoet?

Bah ik baal er wel van, echt geluk heb ik nog niet gehad. Die uitlaat is ook nog steeds wat lek (daar stoor ik me nog het minste aan) maar dit vind ik toch wel weer het andere uiterste :evil:

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Misschien je kabel afstellen van je koppelingspedaal. Het kan dat ie nu niet genoeg ontkoppeld doordat de kabel te losjes staat. Maar kijk ook even naar je schakelstangen kan geen kwaad om ze in te spuiten met wd40 of iets dergelijks.

Djoeri
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

klinkt idd als drukgroep(lager)

ik neem aan dat deze toch wel compleet is vervangen toen alles los is geweest
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Ik vermoed eerlijk gezegd ook de drukgroep alleen ik kan het me gewoon niet voorstellen na 2000 kilometer, tenzij het inderdaad toch niet vervangen is. Pedaaltje bleef netjes aan de grond staan (toen ik in de stad stond moest ik al zoeken naar het pedaal).

Kabel ga ik in iedergeval nog even naar kijken maar ik vrees het ergste :evil:

Mailtje naar de verkoper is ook al weg :wink:

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

kan je wel schakelen als de motor uit staat?
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Ja dat gaat zonder problemen, mijn conclusie is dan ook dat ie eigenlijk gewoon niet ontkoppelt. Ook omdat ie in z'n achteruit aan het tandenpoetsen gaat gecombineerd met een koppelingspedaal wat bijna aan de grond staat

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Net contact gehad met Renard, die bevestigde eigenlijk dat het wel de kabel zou moeten zijn. De koppelingsset zit er inderdaad nieuw in dus na 2000km zou die echt nog niet kapot mogen zijn (tenzij mijn rijstijl heel apart is maar dat valt erg mee). Dus maar eens even kijken dit weekend (en vast een kabeltje bestellen maar)

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

killer wrote:Net contact gehad met Renard, die bevestigde eigenlijk dat het wel de kabel zou moeten zijn. De koppelingsset zit er inderdaad nieuw in dus na 2000km zou die echt nog niet kapot mogen zijn (tenzij mijn rijstijl heel apart is maar dat valt erg mee). Dus maar eens even kijken dit weekend (en vast een kabeltje bestellen maar)
Zelfs met de meest extreme rijstijl krijg je hem na 2000 km niet verrot hoor :wink: Kan ook dat de koppelingskabel te strak heeft gestaan. Dan draait je drukgroep ook snel in de soep :roll:
Freude am Fahren.

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Dank je voor deze geruststellende woorden :lol:

Ik ga wel even kijken vanavond of ik het kan zien (in 't donker). Ik hoop echt dat het de kabel is, nieuwe drukgroep is weer dure mik :roll:

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Nou net even wezen prutsen maar het ziet er niet goed uit.

De kabel ziet er vrij nieuw uit, de hendel op de bak zeg maar (recht voor de accu) veert niet echt meer. Ik kan, als ik voor de auto sta de hendel naar me toe halen en dan blijft ie niet echt staan, dat zou wel moeten omdat de kabel ook aan de voorkant zit gemonteerd (door het pedaal in te trappen gaat de hendel richting het schutbord en ontkoppel je dus in dat geval).

Kortom: drukgroep lijkt overleden. Had ik niet echt verwacht, ik ben ook erg benieuwd naar de oorzaak en of Renard nog iets voor me kan betekenen, lijkt me toch niet de bedoeling dat een koppeling er na 2K uit vliegt.

Leuk kerst cadeautje moet ik zeggen :?

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Net de verkoper gesproken, morgenochtend hebben we even contact om te kijken of we nog iets kunnen met garantie :D

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ik begrijp je kabel verhaal niet helemaal maar een uitleg van mijn zijde.

die hendel op je Vbak kan je niet met je hand bewegen en als je de koppeling intrapt dan gaat de hendel richting schutbord.
Bij loslaten koppeling gaat ie uiteraard vanzelf terug.

en als je dingen wel zelf met je hand in beweging krijgt dan is er iets mis ja
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Klopt inderdaad, die hendel kan ik naar me toe halen en uberhaupt wel bewegen. Maar als ik 'm kan bewegen en het pedaal gaat omhoog dan betekent dat dat de kabel nog goed is. Kortom druklager ligt eruit.

Vandaag ga ik even bellen met Renard, in overleg met de verkoper zou er gewoon garantie op moeten zitten, alleen hoe ik de auto in Beneden Leeuwen ga krijgen vanuit Zwolle is me nog even een raadsel :lol:

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ja of nog iets anders als je net zo pissed was als ik, heb je ook de vork in de bak afgebroken die tegen het druklager duwt
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Kan allemaal, maar goed pedaal blijft inprincipe tegen de bodem staan, dus ik denk (en hoop met recht) dat het het druklager is.

Auto starten en vervolgens in een versnelling zetten is er niet bij dus hij ontkoppelt gewoon niet.

Maar goed we zullen zien, mag in iedergeval niet de bedoeling zijn.

Maar de vork in de bak, leg uit? Wat doet die precies, hoe stel ik me dat voor

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

die regelt je druklager (als de bak eraf is zie je dat gelijk overigens) (Bak hoeft niet uit elkaar) als een pic heb dan kan ik het begrijpend uitleggen denk ik
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Oke nou ja, ik denk dat het eerlijk gezegd wel te maken heeft met de montage van de set. Maar goed Renard wil er wel naar kijken en zal het ook oplossen als het hun schuld is, ik moet alleen even wat regelen om de Ax daar te krijgen...

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

killer wrote:Oke nou ja, ik denk dat het eerlijk gezegd wel te maken heeft met de montage van de set. Maar goed Renard wil er wel naar kijken en zal het ook oplossen als het hun schuld is, ik moet alleen even wat regelen om de AX daar te krijgen...
Je kan rijden zonder koppeling, maar dat moet je zelf even uitvinden/voelen.
Freude am Fahren.

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Oh? Leg eens uit? Hoe zou dat moeten dan, ben nieuwsgierig...

Post Reply