stel hier je (open)luchtfilter vragen open geen nieuwe !!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Als ik er zondag ben kan je me altijd even aanschieten. Mijn AX is vies en daaronder rood (Cindy binnenkort weer een bak omhangen???). En iedereen wil de hele tijd onder de kap kijken.

Het zou nuttiger zijn als je rijwind opvangt en dit richting filter dirigeert.


Maar dat doe ik nu toch ook? Ik zal het nog eens uitleggen.
Tussen de accu en de koplamp zit het uiteinde van het oude buizensysteem, deze vangt de rijwind op (normaalgesproken ook). Hieraanvast zit een flexibelebuis (die gebruikt van het hitteschild) en deze buis zo gebogen en opgehangen dat ie op het openluchtfilter gericht staat (zonder huis dus).

Dan is het toch wel nutig?

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Als ik het zo hoor kan de lucht "kiezen" hoe ie bij het luchtfilter komt.
D??r de buis, of langs de buis. Door de buis is nu moeilijker, want er zit een buis omheen (met ribbels en bochten). Langs de buis is ??k moeilijker, want er zit een buis in de weg!

Gewoon mijn eerste idee hoor... :)
Kijk uit, een Cactussssss

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

pcrodent wrote:Als ik het zo hoor kan de lucht "kiezen" hoe ie bij het luchtfilter komt.
D??r de buis, of langs de buis. Door de buis is nu moeilijker, want er zit een buis omheen (met ribbels en bochten). Langs de buis is ??k moeilijker, want er zit een buis in de weg!

Gewoon mijn eerste idee hoor... :)


Ja idd daar he b je wel gelijk in. Maar qua bochten valt het wel mee zal wel ff foto maken vanmiddag... Maar het klopt idd wel dat ie nu misschien soort verdeelt tussen de buis en er omheen...moet ik dan soort schotten gaan inbouwen ofzo? Ik vind het wel erg lastig om koude lucht bij mn filter te krijgen hoor, probeer van alles maar steeds weer iets doms of wat er voor zorgt dat het toch neit goed werkt... :(

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ow joh niet getreurd je wilt niet weten hoe ik bezig geweest ben. Tis gewoon dat het live een stuk makkelijker uit te leggen is. Wat je alvast niet hoeft te proberen is een open filter in je oude luchtfiltertrommel te stoppen. Herrie alom maar trekt voor geen meter.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Sander wrote:Ow joh niet getreurd je wilt niet weten hoe ik bezig geweest ben. Tis gewoon dat het live een stuk makkelijker uit te leggen is. Wat je alvast niet hoeft te proberen is een open filter in je oude luchtfiltertrommel te stoppen. Herrie alom maar trekt voor geen meter.


Nee dat heb ik in iedergeval niet gedaan. Hangt gewoon direct onder injectiehuis of hoe dat ook heet, maarja moet ff een manier vinden om van koude lucht te voorzien...Tis ook gewoon kl*te dat die maat zo raar is en ik hem er liever niet afhaal. Is 70 mm terwijl het eigenlijk 75/76 mm moet zijn heel vaag...

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

En nu ???

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 483
Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by ZX-Cruiser »

Simpel. Je hebt gewoon de verkeerde maat filter ;)
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

ZX-Cruiser wrote:Simpel. Je hebt gewoon de verkeerde maat filter ;)

sjonge jonge schiet niet echt op he...ik heb hem er gewoon op zitten dus werkt...moet alleen koude lucht naar toe kunnen brengen..sander weet hoe maar heeft moeite dit uit te leggen :) zou iemand anders dit kunnen?

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

TjizZzuH wrote:
Monda wrote:...Je bedoelt dat je zowieso dat firlterhuis waar je oude filter in zat hebt laten zitten en daar het sportfilter in hebt gehangen en daarna de wijze gebruikt hebt met et verlengen van de oude buis?


Sorry dat ik nog geen foto heb geplaatst, beetje druk en helemaal vergeten :oops:

Ik heb het originele filterhuis zonder luchtfilter op de originele plek hangen. Dit filterhuis is dus helemaal leeg. Op dit filterhuis heb ik het (originele) stuk buis dat zo'n rare kronkel heeft. Deze heb ik gebruikt om twee redenen:
  1. Hij past perfect op het luchtfilterhuis (hmmm, hoe zou dat toch kunnen?),
  2. Zo had ik geen rare constructie's met PVC bochten nodig.

Op dit originele stuk buis heb ik een PVC-buis geplaatst en daaraan het sportluchtfilter. Hierdoor "hangt" het sportluchtfilter vlak achter de linker koplamp en de radiateur.


Het heeft even geduurt, maar hier dan de boloofde foto van het luchtfiltergebeuren onder de motorkap van m'n AX'je:
Image

Sorry, een betere kwaliteit heb ik helaas niet

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

aha ik snap hem... maar vraag me af of dat wel goed is met dat orginele filterhuis...

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Monda wrote:aha ik snap hem... maar vraag me af of dat wel goed is met dat orginele filterhuis...


Ik weet het niet...ik heb alleen wel het idee dat ie, zoals ik eerder ook al zei, wat beter bij de les is bij lagere toerentallen (vanaf ongeveer 2500 ? 3000 rpm ipv vanaf 4000 rpm).

Wellicht is het beter als ik het originele luchtfilterhuis zou vervangen door een stukje buis, alleen heb ik dat niet, en is het een flink gepruts om daar iets passends te plaatsen.

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

de vernauwing in de oorspronkelijke pijp zorgt voor een hogere luchtsnelheid. aangezien hier geen vernauwing aanwezig is voor zover ik kan zien zou ik juist minder trekkracht bij lagere toerentallen verwachten en meer bij hogere, voor zover ie meer lucht kan pakken dus.

tenzij deze pijp helemaal flink knijpt, dan trekt ie onderin goed en bovenin gewoon helemaal niet :D

maar goed... meten is weten!

AphexTwiins
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 172
Joined: ThuDec14, 2006 6:49:11 PM
Location: Schijndel, Noordbraband, Nederland

Is deze luchtfilter/ Colt air intake iets?

Post by AphexTwiins »

Geachte forummers!
ik zit vandaag al n beetje rond te zoeken op marktplaats en zo, en nu kwam ik deze Cold air intake tegen. is dit geschikt voor een AX, en is het een beetje goed spul of kun je beter gewoon een standaard luchtfilter nemen? Want waarmee krijg je nu de meeste acceleratie ik dacht met een langere pijp toch?

Cold Air Intake kit

Dit nieuwste type filtersysteem zorgt voor directe aanvoer van koude lucht naar het inlaatspruitstuk. Het betreft een airbox met daarin een groot conisch sportluchtfilter.

De flexibele slang welke erbij wordt geleverd is er 1 van het nieuwste type. Wanneer de slang wordt uitgetrokken blijft hij in elke gewenste vorm staan door het unieke kliksysteem. Zo kunt u dus alle gewenste bochten zonder problemen maken. De lengte van de slang bedraagt ongeveer 1 meter. De airbox is 20cm lang met een diameter van 13cm. Bij de airbox worden voldoende slangklemmen en adapterringen naar uw inlaatdiameter bijgeleverd.

Wanneer u de luchtfilterbak verwijdert en er een slang of buis overblijft die naar het inlaatspruitstuk gaat dan kunt u doorgaans onze Cold Air Intake gebruiken. Als er een regelapparaat tussenzit dan kunt u een van onze Bosch-adapterplaten (? 12,00) gebruiken waarop de airbox gemonteerd kan worden.

De airbox kan doorgaans zonder problemen gemonteerd worden vlak voor het inlaatspruitstuk. Het schild om het filter zorgt ervoor dat de warme lucht uit de motorruimte niet mee wordt aangezogen. De slang kan eenvoudig achter de grille gemonteerd worden alwaar hij de meeste koude lucht aanzuigt. Hoe kouder de lucht des te meer vermogen u heeft.

- meer vermogen door koude lucht
- koude lucht wordt de motor ingeperst
- filter kan gereinigd worden
- eenvoudig te monteren
- bevestigingsmateriaal meegeleverd
Image
Citroën AX 1.1i TGE

DV
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 123
Joined: WedMay02, 2007 5:46:25 PM
Location: Almere

powerfilter.. vraagje

Post by DV »

Je hebt je filter rechtstreeks onder die kap die naar je injectiehuis gaat.

-Hij is krachtiger!
-lekker geluidje

Maaaaaar...

ligt je eind snelheid lager ?

wat is jullie ervaring hiermee ?

Gr. DV
AX-project in progress

http://www.axclub.nl/forum_phpbb/viewtopic.php?t=14702

Ja of nee klik je ?

lexie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 80
Joined: SunNov05, 2006 7:28:09 PM
Location: Etten-Leur
Contact:

Post by lexie »

Ik heb er ook een powerfilter in liggen!

Ik merk wel dat mijn vermogen hoger ligt!
omdat ik een luchthapper heb!

Maar van mijn topsnelheid mis ik niks!!
Volgens mij is die gelijk gebleven!
In productie! ;p
- Skirtset (Zwart met ronde wielkast)
Nog in ontwikkelling!
- Mistlichten Helder!!!!!
- Licht metalen velgen! (OZ)
- Spoiler (bovenkant) "Wit"
- Kleine Reamstreamer (10cm) "wit"
- Heldere Knipperkapjes (op Frontpaneel)
- Ramen blinderen (achter)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je topsnelheid lager komt te liggen. Merk er zelf niks van. Toevallig iets zachtere banden zal meer topsnelheid wegvreten.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Het zou kunnen als het filter warmere lucht aanzuigt, dan het originele filter.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Jochem86
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 62
Joined: TueMay08, 2007 8:42:23 PM

Luchtfilter

Post by Jochem86 »

Ik heb sinds kort een universeel Carstyle luchtfilter.

Zou het kunnen dat ik met zo`n filter vermogens verlies heb??
Soms als ik plank heb ik het gevoel dat ie inhoud?
Image

Koen NL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 631
Joined: WedNov01, 2006 3:59:10 PM
Location: Breda

Post by Koen NL »

http://www.axclub.nl/forum_phpbb/viewtopic.php?t=566

Daar al gekeken? Staat heel veel info geloof ik! :)
Citroën AX 1.1I First Impression

ToDo:
- GTI dashboard (thanks MNM(tm))
- Dakklokje aansluiten
- Toerenteller/temperatuurmeter inbouwen (thanks MNM(tm))
- Xenon (ja of nee?)

Image

Jochem86
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 62
Joined: TueMay08, 2007 8:42:23 PM

Post by Jochem86 »

Ja dat heb ik al door gelezen maar kan niks vinden over inhouden-vermogens verlies.

Ik had m`n vraag indd wel beter daar kunnen posten.
Image

Post Reply