verbruik
Moderators: denny, vtspower, webmasters
verbruik
Hai allemaal,
Ik had het idee dat mijn ax 1.1 vulcane veel verbruikte, dus ben ik gaan kijken. Ik heb de tank vol gegooid en ben 100 km gaan rijden. Daarna weer vol gegooid en kreeg er 9.5 liter bij! Dat komt dan toch op 1 op 10? Klopt toch geen drol van? Ik vroeg het aan een automoteur van citroen, hij zei dat wanneer ik regelmatig mijn gaspedaal in de bebouwde kom plankgas intrap het normaal is dat ik 1op10 rij... Maar is dit volgens jullie normaal? Ik rij wel veel korte stukjes en rij ook regelmatig plankgas in lage versnellingen. Ga meestal niet verder dan 3500 a 4000 toeren. Ik ben wel benieuwd naar jullie reacties en verbruik...
Ik had het idee dat mijn ax 1.1 vulcane veel verbruikte, dus ben ik gaan kijken. Ik heb de tank vol gegooid en ben 100 km gaan rijden. Daarna weer vol gegooid en kreeg er 9.5 liter bij! Dat komt dan toch op 1 op 10? Klopt toch geen drol van? Ik vroeg het aan een automoteur van citroen, hij zei dat wanneer ik regelmatig mijn gaspedaal in de bebouwde kom plankgas intrap het normaal is dat ik 1op10 rij... Maar is dit volgens jullie normaal? Ik rij wel veel korte stukjes en rij ook regelmatig plankgas in lage versnellingen. Ga meestal niet verder dan 3500 a 4000 toeren. Ik ben wel benieuwd naar jullie reacties en verbruik...
Tsja, veel stadsverkeer is funest voor je verbruik, hoewel 1 op 10 wel redelijk extreem is voor een 1.1.
Je zou een potje injector reiniger kunnen proberen als je ook op lange snelwegritten zo'n probleem hebt.
Verder heeft ook de buitentemperatuur ed. er mee te maken hebben met hoeveel je in je tank kan stoppen, dus erg accuraat is je verbruik meten op deze manier niet.
Je zou een potje injector reiniger kunnen proberen als je ook op lange snelwegritten zo'n probleem hebt.
Verder heeft ook de buitentemperatuur ed. er mee te maken hebben met hoeveel je in je tank kan stoppen, dus erg accuraat is je verbruik meten op deze manier niet.
Altijd meer PK's dan jou!
1 op 10 met alleen korte stukjes, en getrap met koude motor.... tja, dat doet onze 1.0 (met handchoke) ook. Pas bij stukken over de 25 km gaat ie wat zuiniger lopen...
Die ander haalt, met trappen pas als motor warm is (1.4 motor) 1 op 13, maar die rijd vrnmlk lange stukken (korst wat ie rijd is 10 km, maar vrnlk 50 en 170 km)
Die ander haalt, met trappen pas als motor warm is (1.4 motor) 1 op 13, maar die rijd vrnmlk lange stukken (korst wat ie rijd is 10 km, maar vrnlk 50 en 170 km)
Doortrappen met koude motor is zeker slecht en moet je niet doen.
Het onderblok warmt sneller op dan het bovenblok van je motor. Als je flinkt doortrapt met koude motor loop je kans op een lekke koppakking. Reparatie van 500 euro.
Injectiecleaner kun je bij iedere benzinepomp kopen. Paars fles. wynn's injectie cleaner. kost 9 euro.
Het onderblok warmt sneller op dan het bovenblok van je motor. Als je flinkt doortrapt met koude motor loop je kans op een lekke koppakking. Reparatie van 500 euro.
Injectiecleaner kun je bij iedere benzinepomp kopen. Paars fles. wynn's injectie cleaner. kost 9 euro.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Mark wrote:Doortrappen met koude motor is zeker slecht en moet je niet doen.
Het onderblok warmt sneller op dan het bovenblok van je motor. Als je flinkt doortrapt met koude motor loop je kans op een lekke koppakking. Reparatie van 500 euro.
Injectiecleaner kun je bij iedere benzinepomp kopen. Paars fles. wynn's injectie cleaner. kost 9 euro.
Oh ok thnx, schrok een beetje, hoop niet dat ik dat te veel heb gedaan...Heb er wel een aantal vragen over.
1. wanneer is je motor voldoende opgewarmt? (bij welk streepje zeg maar). En stel dat ik dat te veel heb gedaan en tegen een lekke koppakking aanzit.
2. Kan ik dat simpel checken of gaat dan vanzelf een lampje branden?
En nog 1 vraag
3.hoe moet ik die injectiereiniger toepassen?
Sorry voor de in jullie ogen logische en misschien domme vragen maar ik begin net
Een motor is niet opgewarmt wanneer je koelvloeistof op temperatuur is! Het gaat om de olie die warm wordt, dat duurt meestal wel een kilometer of 10 (beetje afhankelijk in de stad duurt het langer dan op de snelweg).
Dus als je altijd kleine stukjes rijdt komt je auto dus slecht of niet op temperatuur en gaat ie meer verbruiken Dus af en toe even uitlaten op de snelweg is gewoon verstandig dan
Dus als je altijd kleine stukjes rijdt komt je auto dus slecht of niet op temperatuur en gaat ie meer verbruiken Dus af en toe even uitlaten op de snelweg is gewoon verstandig dan
Koppakking staat het forum vol mee. Als je de zoekfunctie gebruikt.
Je kant het aan een aantal zaken kort samengevat herkennen.
1. Drab (soort mayo) in je koelvloeistof. Dan zou er motorolie in je koelvloeistof komen.
2. Witte rook uit de uitlaat als de auto warm is. (koud is normaal) Dan zou er koelvloeistof mee verbranden.
3. Als je koelvloeistof bubbelt als je gas geeft. Dop eraf starten, onder de motorkap gas geven. En kijken offie bubbelt. Zo ja komen er uitlaat gassen in je koelcircuit. Tevens zouden dan je koelslangen onder druk moeten staan.
4. Olielekkage achter je dynamo... Een lek naar buiten toe. Beetje lekken kan. Als het te gek wordt zie je vanzelf dat de zooi daar zeiknat is.
En over je injectie cleaner... Tank helemaal vol gooien. En heel dat flesje erbij gooien. Wel ff zorgen dat je die klep in je tankhals induwt met een schroevendraaier ofzo. Anders stroomt het je tank niet in maar over je handen heen. (ervaring).
Je kant het aan een aantal zaken kort samengevat herkennen.
1. Drab (soort mayo) in je koelvloeistof. Dan zou er motorolie in je koelvloeistof komen.
2. Witte rook uit de uitlaat als de auto warm is. (koud is normaal) Dan zou er koelvloeistof mee verbranden.
3. Als je koelvloeistof bubbelt als je gas geeft. Dop eraf starten, onder de motorkap gas geven. En kijken offie bubbelt. Zo ja komen er uitlaat gassen in je koelcircuit. Tevens zouden dan je koelslangen onder druk moeten staan.
4. Olielekkage achter je dynamo... Een lek naar buiten toe. Beetje lekken kan. Als het te gek wordt zie je vanzelf dat de zooi daar zeiknat is.
En over je injectie cleaner... Tank helemaal vol gooien. En heel dat flesje erbij gooien. Wel ff zorgen dat je die klep in je tankhals induwt met een schroevendraaier ofzo. Anders stroomt het je tank niet in maar over je handen heen. (ervaring).
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
't moet mengen. Dus eerst de injectiereiniger erin, dan tanken. Op een halfvolle of lege tank maakt volgens mij niet uit, de instromende benzine mixt de boel lekker door elkaar.
Qua verbruik: 'k heb een 1.1 injectie, over alles gemiddeld rij ik daar 1 op net geen 16 mee. En da's dus inclusief een hoop files. Ik ben wel vrij rustig met het rechtervoetje.
Qua verbruik: 'k heb een 1.1 injectie, over alles gemiddeld rij ik daar 1 op net geen 16 mee. En da's dus inclusief een hoop files. Ik ben wel vrij rustig met het rechtervoetje.
Browny wrote:tis ook meer dan gemiddeld maar verbruik is toch wel heel afhankelijk van je rechtervoet. Beetje zuinig rijdt ik 1 op 17, met veel doortrekken voor zover dat kan en veel bijna-top (150/160 op de snelweg) haal ik ook maar 1:10
Mja ik vind het wel vreemd hoor. Ik rij idd wel veel in de stad en trap hem soms wel behoorlijk in. Maar op de snelweg meestal niet harder dan 120. Ik ga nog wel eens wat testen...