stel hier je (open)luchtfilter vragen open geen nieuwe !!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Ik heb gister het greenfilter in rotterdam opgehaald. Bleek "de set" er heel anders uit te zien als wat op de site aangegeven wordt. Er zat namelijk helemaal geen buis bij, alleen het filter een ring voor in het ding boven oude filterhuis en een slangen klem. Ze zijn er dus van uit gegaan dat het filter op de oude plek komt (zonder huis natuurlijk). We kwamen er ook achter dat het filter 70mm was ipv wat hier op het forum wordt aangegeven 76mm. Dit betekende dat we anderhalf uur bezig geweest zijn het filter over de opening heen te wrikken, duwen etc. met 3 man. (met geweld, een fohn, 2 messen om te wrikken, het katoen is hierbij ook wat geknikt). Het leek mij dat de afmeting van het filter niet goed was, maar het rare was dat we sowieso over die ring die bij de set zat heen moesten en dat lukte dus eerst ook niet. Heeft letterlijk bloed zweet en tranen gekost maar hij zit er eindelijk op. Kan ook nooit meer los denk ik.

Toen ik begon te rijden merkte ik nog niet al te veel, tot ik mijn gaspedaal in zn 2 vol indrukte. Ik hoorde een zwaar brommend geluid, toen ik naar zn 3 overschakelde heb ik me op dat moment even geschaamd... Wat een kneiterhard geluid! Ben even wat gaan expirimenteren, merk nog niet echt veel vermogenwinst, (lijkt wat rapper). Gelukkig is dat harde geluid niet constant. Het geluid begint bij 2500 toeren en wordt dan steeds harder (tril bijna de auto uit en wordt weer zachter na de 3000 toeren. Zou er niet aan moeten denken het geluid constant op de snelweg te moeten horen.
Heb even moeten wennen maar moet zeggen er toch wel blij mee te zijn.

Wilde het even kwijt (vooral veel frustratie met inbouwen).

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 483
Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by ZX-Cruiser »

Hmm lijkt me niet helemaal de bedoeling om hem zo in te bouwen. Je moet hem ook eens in de 7000km schoonmaken en dan moet ie eraf :!:
En over de herrie ;) Ik had een K&N erop die dus ook vlakbij het schutbord zat, heb nog nooit in een auto gereden waarin je het inlaat geluid zo hard kon horen :lol:
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Nee idd dat wordt wel ff lastig, ik denk dat ik gewoon dat ding waar het filter nu op zit er ook uithaal en dan schoonmaak... naturlijk wel goed laten drogen... Kan dan alleen niet van binnen erin maar weet niet op dat ook moet. En ik twijfel nog of ik hem er gewoon vanaf ga halen en met buizen naar voren ga werken. Kan nergens terug vinden dat het werkelijk meer (minimaal) vermogen geeft. Kan me wel voorstellen dat het geluid wat minder hard wordt, maar een nadeel kan zijn dat er in de winter te koude lucht binnenkomt. Op de orginele plaats zou dat minder snel gebeuren denk.

Is er iemand die werkelijk vermogen winst bemerkt en een verschil hierin heeft kunnen zien tussen het openluchtfilter op de oude plaats en een openluchtfilter bij de koplamp?

Ik merk vooral veel geluid op rond de 3000 toeren en lijkt iets feller (zal me wel verbeelden). Ik heb het filter nu dus op de oude plek gehangen...

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 483
Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by ZX-Cruiser »

De lucht kan nooit te koud zijn, hoe kouder hoe meer zuurstof, hoe beter de verbranding. Nadeel van achterin is vooral dat ie dan warme lucht gaat aanzuigen. Dus naar voren brengen die hap ;)
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

ZX-Cruiser wrote:De lucht kan nooit te koud zijn, hoe kouder hoe meer zuurstof, hoe beter de verbranding. Nadeel van achterin is vooral dat ie dan warme lucht gaat aanzuigen. Dus naar voren brengen die hap ;)


Maar vooraan ligt toch ook zo'n buis waar enorm veel warmte doorheen loopt? Daardoor is de lucht dan toch ook niet veel kouder als achterin..?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ja en dan is je inlaattraject te lang en is er niet genoeg ruimte om het filter heen waardoor je vermogen gaat missen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Sander wrote:Ja en dan is je inlaattraject te lang en is er niet genoeg ruimte om het filter heen waardoor je vermogen gaat missen.
\

Dus jij bent van mening dat ik mijn filter nu wel goed heb zitten, gewoon op de oude plek ipv naar voren halen met een buis..?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

ja. Het zou nou wel leuk zijn als je koude lucht naar het filter toe krijgt. De afstand tussen je filter en je gasklep moet je kort houden.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Sander wrote:ja. Het zou nou wel leuk zijn als je koude lucht naar het filter toe krijgt. De afstand tussen je filter en je gasklep moet je kort houden.


En hoe zou ik dat voor elkaar kunnen krijgen zonder alsnog het filter te hoeven verplaatsen?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Er zijn een paar mogelijkheden. Met mn ouwe 1.1 had ik een olietrechter met een stuk slang er aan onder mn bumper hangen :lol:
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Sander wrote:Er zijn een paar mogelijkheden. Met mn ouwe 1.1 had ik een olietrechter met een stuk slang er aan onder mn bumper hangen :lol:


En dan die slang op je filter (oude plek) gericht? Ik zie het even niet voor me :oops: Kan je iets duidelijker beschrijven want ik ben de n00b hier he! :P

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Je mag dan wel de noob zijn maar je snapt het in een keer. Trechter stuk slang andere kant van de slang op je filter richten. Scheelde ietsje voor mn gevoel. Er zijn uiteraard veel nettere oplossingen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Sander wrote:Je mag dan wel de noob zijn maar je snapt het in een keer. Trechter stuk slang andere kant van de slang op je filter richten. Scheelde ietsje voor mn gevoel. Er zijn uiteraard veel nettere oplossingen.


HAHA ok uhm je hebt het er over dat ie zo dicht mogelijk bij je gasklep moet zitten. Waar zit dat?

edit: ik heb het inmiddels gevonden, de gasklep zit daar naast/onder het injectiehuis is het niet?

Dus op de oude plek zit ie dichterbij de gasklep als wanneer hem naar voren legt, logisch. Dus opzich heb ik het nu goed zitten, alleen nog trechter+buis richten op het filter. Ik merk nu trouwens wel dat mijn motor bij stilstaan sneller warmer wordt dan bij het orgineel.

Als je tijd/zin hebt kun je me dan "de nettere"manieren uitleggen? Hm mn zwager zei dat ik misschien ook het oude buizensysteem kan gebruiken om het filter van koude lucht te voorzien, is dit mogelijk?

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Nou ik heb inmiddels weer wat in elkaar geflanst. Ik heb het oude eindgedeelte van orginele buizensysteem van lucht filter gebruikt (Die soort van zwartekap die bij de accu/koplamp zit).
Daarop heb ik de slang die normaal op het hitteschild zit gezet en zo op mn openluchtfilter gericht (ongeveer 10 cm er vanaf). Is dit nuttig of komt er nu alsnog geen koude lucht bij mn filter?

Alles met tieripjes vastgezet...

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

tja waarom zou de lucht nou via die buis naar je filter toe gaan. Geen rijwind.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Sander wrote:tja waarom zou de lucht nou via die buis naar je filter toe gaan. Geen rijwind.


Ok maar is het nou goed of niet wat ik gedaan heb?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Het filter zit op de goeie plaats. Wat je met die buizen heb gedaan is niet goed en niet slecht maar gewoon nutteloos :wink:
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Sander wrote:Het filter zit op de goeie plaats. Wat je met die buizen heb gedaan is niet goed en niet slecht maar gewoon nutteloos :wink:


Ok duidelijk heeft geen zin dus...hoe nu wel? Want je zou zeggen dat ie nu toch gewoon tijdens het rijden de koude lucht van voor naar het filter brengt of niet? Wil je dan uitleggen hoe het WEL NUTTIG is?

Edit: Ik zie net dat er zondag een meeting is, zou voor mij de eerste keer zijn dan. Misschien kun je me dan helpen uit te leggen hoe ik nuttig te werk ga als het gaat om koudelucht naar mn filter brengen. Ben je er ook?

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Monda wrote:...Je bedoelt dat je zowieso dat firlterhuis waar je oude filter in zat hebt laten zitten en daar het sportfilter in hebt gehangen en daarna de wijze gebruikt hebt met et verlengen van de oude buis?


Sorry dat ik nog geen foto heb geplaatst, beetje druk en helemaal vergeten :oops:

Ik heb het originele filterhuis zonder luchtfilter op de originele plek hangen. Dit filterhuis is dus helemaal leeg. Op dit filterhuis heb ik het (originele) stuk buis dat zo'n rare kronkel heeft. Deze heb ik gebruikt om twee redenen:
  1. Hij past perfect op het luchtfilterhuis (hmmm, hoe zou dat toch kunnen?),
  2. Zo had ik geen rare constructie's met PVC bochten nodig.


Op dit originele stuk buis heb ik een PVC-buis geplaatst en daaraan het sportluchtfilter. Hierdoor "hangt" het sportluchtfilter vlak achter de linker koplamp en de radiateur.

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Monda wrote:
Sander wrote:Het filter zit op de goeie plaats. Wat je met die buizen heb gedaan is niet goed en niet slecht maar gewoon nutteloos :wink:


Ok duidelijk heeft geen zin dus...hoe nu wel? Want je zou zeggen dat ie nu toch gewoon tijdens het rijden de koude lucht van voor naar het filter brengt of niet? Wil je dan uitleggen hoe het WEL NUTTIG is?

Edit: Ik zie net dat er zondag een meeting is, zou voor mij de eerste keer zijn dan. Misschien kun je me dan helpen uit te leggen hoe ik nuttig te werk ga als het gaat om koudelucht naar mn filter brengen. Ben je er ook?


Als ik er zondag ben kan je me altijd even aanschieten. Mijn ax is vies en daaronder rood (Cindy binnenkort weer een bak omhangen???). En iedereen wil de hele tijd onder de kap kijken.

Het zou nuttiger zijn als je rijwind opvangt en dit richting filter dirigeert.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply