raar.. tips?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

raar.. tips?

Post by menno »

Hoi allemaal,

Een paar dagen geleden heb ik een vraagje gepost m.b.t. mijn remblokken (mijn remblokslijtageindicator brandde). Nu iets mafs: een paar dagen geen tijd gehad om ernaar te kijken. Maar nu weer geprobeerd de AX te gebruiken: slaat-ie niet aan! Benzine zat in de tank. Alle lampjes branden gewoon bij contact, brandstofpomp hoor je keurig even brommen bij contact, startmotor draait, maar de motor slaat niet aan. Daarvoor liep het ding normaal. Vrij recent ook nog in de garage gehad, toen was de vonk in elk geval nog uitstekend.

Meteen even pluspool van de accu losgehad om de ECU te resetten, maar dat gaf geen resultaat.

Nu zat ik te denken: toen vorige week mijn remblokslijtageindicator begon te branden, ben ik gestopt om te kijken/voelen/ruiken. Rechtsvoor stonk het nogal naar verbrande kunststof (gesnuffeld bij de wielkast, links rook ik niets bijzonders). Ik dacht dat dat van de remblokken kwam. Nu zit er rechtsvoor van alles aan elektronica en bedrading (ECU, dynamo). Dus...

Kan het zijn dat mijn ECU eraan is? En dat dat dan meteen ook het lampje van de remblokken verklaart (gaat die schakeling ook via de ECU, of staan die volledig los van elkaar)? Of gaat het echt om twee afzonderlijke problemen, die nu toevallig tegelijkertijd de kop opsteken?
Valt er wat te meten om oorzaken uit te sluiten? Of te zien?

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

iemand? Of is de vraag zo bizar dat ik het zelf niet meer zie? :shock:

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Remblokken indicatie heeft niets met de ecu te maken.

Je hebt verschillende dingen nodig. Benzine, vonk, compresie. En dat moet allemaal min of meer getimed zijn. Benzine heeft ie denk ik wel. Dus ik zou eens kijken of je nog vonkt.

Hoe
Een schroevendraaier in een bougiekabel steken deze dan iemand laten starten. Als je ogen licht gaan geven doet ie het.

(je kan ook de schroevendraaien goed geisoleerd vast pakken en dan vlak bij zo'n kleppendekselboutje houden. Je moet vonken kunnen trekken van een cm of 2)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Merci.
Hopelijk binnenkort bij daglicht wat tijd om ernaar te kijken.

Tja, de vraag was misschien wat vergezocht, maar bij de Xantia gaat alles via de computer. Maar de AX is dus een stuk simpeler. Gelukkig! Dan kan je zelf tenminste nog eens wat knutselen. Naar de garage kan altijd nog. Eerst maar eens zorgen dat-ie weer wil lopen. De remmen heb ik eerder toch niet nodig.

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Update: er is een vonk.

Omdat de accu inmiddels wel zo?n beetje leeg was, heb ik de Xantia ernaast gezet, en met startkabels gespeeld. De startmotor van de AX draait dan prima rond, en aan de motor kan je horen dat-ie op het punt staat van aanslaan, maar dat doet-ie net niet. Ook niet na een tijdje (5 minuten) laden en een halve minuut startmotor draaien.

Idee?n? Een van die relais onder de ECU? ECU zelf? Dynamo? Ontstekingsmodule?

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Hoe sluit ik oorzaken uit, zonder meteen een hele rij onderdelen stuk voor stuk uit te gaan wisselen? (en dan moe'k ze ook eerst nog kopen)

Er is benzine, er is een vonk. En de motor zit zo te horen tegen aanslaan aan, maar hij pakt net niet. Compressieproblemen heb ik nog nooit gehad, kan me ook niet voorstellen dat er tijdens het stilstaan ineens een compressieprobleem is ontstaan dat zo ernstig is dat het ding helemaal niet meer loopt.

Welke storingen kunnen het niet aanslaan veroorzaken, en welke symptomen of eenvoudig te meten/te constateren zaken kan ik gebruiken om ze uit te sluiten, danwel de oorzaak te kunnen benoemen?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Wat voor blok is het? Carb / injectie? Verdeelkap / DIS?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

type 1, 1.1i, uit nov '90. Heeft een verdelerkapje.

Iets van 166 dkm op de teller.

Paar jaar terug is er een dynamootje van de sloop ingegaan (niet gereviseerd). Verleden jaar een nieuwe accu. Paar maanden geleden een brandstofpomp van de sloop (die doet 't wel: na de poging tot starten stinkt het verschrikkelijk naar benzine achter de auto, en je hoort 'm ook netjes brommen als je de auto op contact zet). Verder geen bijzondere reparaties, alleen normaal onderhoud.

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Post by Citrosan »

na de poging tot starten stinkt het verschrikkelijk naar benzine achter de auto,


Ehm stinkt ie uit je uitlaat??????? :roll: ander echt ff onder de auto gaan liggen en kijken of je tank niet nat is aan de onderkant.
Zou kunnen dat er een benzine slang is gescheurd!!!!(dan loopt het over je tank heen naar de onderkant)
Als je em verzuipt met starten ruik je het wel uit de uitlaat maar dat is ook zo weer weg(vervlogen) m.a.w. als het echt meurt naar benzine is het volgens mij niet goed hoor.
FF onder de auto kijken :wink:
Tringgggg.....Tringgggg.....Ja, met de koppel gigant, zegt u het maar!

Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Zal het even in de gaten houden, bedankt.

Heb inmiddels de dynamo er eens onderuit gehaald en bekeken: koolborstels vuil&errug kort. Dus meteen vervangen. Dynamo even laten testen (voor vervangen gaf-ie 4Amp, erna wel 40 bij iets van 4000 toeren, 't is een 50A dynamootje). En de accu een nachtje op de lader gehangen. Lijkt mij het meest waarschijnlijk dat de vonk niet sterk genoeg is geweest. Controlelampje van accu/laadstroom brandde af en toe al wel zwakjes.

Nu nog even een keer de hele boel terugzetten, en dan maar eens zien wat of-ie doet.

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Hij doet ?t weer: verdelerkap en rotor vervangen (26,20 euri bij de Brezan). De contactjes waren zo goed als weggesleten.
Kennelijk is die vonk die ik dan heb gezien mazzel geweest, en/of niet sterk genoeg.

Nu de remmen nog.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Damn, wat een inflatie, 5 euro in 2 jaar :( (ik had toen kap+rotor voor 21,xx, maar Brezan heeft zo'n raar kortingssysteem :?)
Nouja in ieder geval toch relatief goedkoop je auto weer gefikst!
Kijk uit, een Cactussssss

Post Reply