hallo mensen van het goede leven,
ik heb een GTI uit '92, die 2 maanden geleden de APK vlekkeloos heeft doorstaan en deze week nog een GROTE beurt heeft gehad.
reden van de grote beurt was omdat mijn motormanagement lampje af entoe aanging bij het rijden van lange stukken, het lampje ging soms maar enkele seconden aan, en soms ook minuten lang, het was ook niet .
regelmatig of 1x tijdens een rit,
maar het ging zo nu en dan aan en uit, om de zoveel minuten of om het kwartier.
en ik maak me er toch wel erg zorgen over, dat ik straks niet m'n motor verneuk ofzo, ik heb al niet zoveel geld, dus kapotte AX kan ik er ook niet bijhebben.
mijn vraag nu...
wat zou dit zoal kunnen zijn?
weet iemand iets,ik realiseer me dat het echt van alles kan zijn, maar ik zou het toch wel fijn zijn als iemand me iets mer zou kunnen vertellen!
of gewoon een lijst van wat het allemaal zou kunnen zijn...
p.s.
ik heb bij de garage te horen gekregen dat ze daar 2jaar geleden de lambda-sensor vervagen hebben omdat deze neit goed werkte, kan dit er iets mee te maken hebben?
of het feit dat ik er 500Km terug een Green luchtfilter op gezet heb misschien?
motormanagement lampje flikkert
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Nou moet ik je toch in de reden vallen hoor. Uit eigen ervaring weet ik dat er niet altijd een foutcode wordt opgeslagen. Mijn auto had precies hetzelfde. Tot twee keer toe is hij uitgelezen en nooit geen foutcodes gevonden.
Nu heeft hij er geen last meer van. Ik ben er nooit achter gekomen wat nou het probleem was.
Uitlezen werkt dus meestal maar niet altijd.....
Nu heeft hij er geen last meer van. Ik ben er nooit achter gekomen wat nou het probleem was.
Uitlezen werkt dus meestal maar niet altijd.....
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!
Klinkt als een slecht contactje dat af en toe opspeelt.
Massa-aansluitingen van ECU en motor schoonmaken, en stekkers van ECU, gaskleppotmeter en zo. Vergeet de massa-aansluitingen van de ECU zelf en die van de motor op de kabel naar de minpool van je accu niet (zit bij mijn 1.1 tge'tje vlak onder de accu, op de bak). Is allemaal niet veel werk, kost niet meer dan tijd, een schuurpapiertje en wat spuitvaseline. Slechte contactjes zijn oorzaak van een hoop storingen die verder onverklaarbaar lijken. Is eigenlijk het standaard-recept voor je aan ergere dingen moet denken.
Mocht er een foutcode zijn opgeslagen in de ECU, dan kan je wat gerichter werken, zo niet: dan maar gewoon alle contactjes meepakken! En ECU even resetten, dan is het geheugen weer schoon. Kwaad kan dat zeker niet.
Ik weet niet hoeveel dat luchtfilter uitmaakt, maar dat kan een relatie hebben met je ECU: de ECU maakt tabellen aan voor hoeveel benzine ingespoten moet worden bij een bepaalde stand van je gas. Althans, zo heb ik het begrepen. En dat regelt-ie af via de gegevens die in de uitlaatgassen worden gemeten (lambda-sonde). Daarom moet je je motor lekker een kwartiertje stationair laten draaien bij het resetten van de ECU, dan vult-ie de tabellen. Als je nu de luchttoevoer drastisch gewijzigd hebt, dan lijkt het me logisch dat je andere tabelwaarden nodig hebt. Open luchtfilter is toch meer lucht, dus bij dezelfde ingespoten hoeveelheid benzine een schraler mengsel? Dan is het mengsel benzine/lucht structureel veranderd, dus de verbranding, dus de samenstelling van de uitlaatgassen. Dat hoeft niet meteen problemen te geven, maar ik kan me voorstellen dat je dan onder bepaalde omstandigheden net even buiten de toleranties van de tabellen zit. Is bij de APK misschien opgemerkt dat je CO-gehalte erg laag zit (maat voor rijk/arm mengsel, belangrijk voor de smering en koeling van je motor, te schraal is erg slecht!)? Dus: misschien is alleen ECU resetten al wel voldoende, als je nog niet meteen met het vervangen van het luchtfilter mee hebt gedaan.
Verder denkend:
Voor de beurt had je het probleem dus al, en erna ook nog. Dan lag het dus niet aan dingen die gedaan zijn bij de beurt. Tenzij er nu een ander probleem met dezelfde symptomen speelt. Tja, kan wel, maar lijkt me niet erg waarschijnlijk.
Mocht het schoonmaken van de contacten en ECU resetten niet helpen, en blijft je auto verder wel goed rijden terwijl het lampje brandt, dan zal-ie wel op het noodprogramma rijden. Rijdt verder ook best okee. Maar dan is je ontstekingsmodule (en dan waarschijnlijk ook je bobine) op haar einde, die moet je dan vervangen.
Als het met horten en stoten gaat, dan denk ik eerder aan je gaskleppotmeter, of iets met je injecte.
Maar zoals je zegt, het kan werkelijk van alles zijn. Verzin alle redenen maar waarom je uitlaatgassen niet goed zijn (kleppen, bougies, timing van de ontsteking, etc.), lambdasensor kan weer stuk zijn (of daar weer een stekkertje van dat slecht contact maakt), en ga zo maar door. N.B: uitlaatgassen meten kan in de garage ook wel, maar heeft alleen zin als je net dan je storing hebt. En bij de APK is dat gedaan, toen was het kennelijk okee. Vele andere storingen zouden ook bepaalde symptomen moeten laten zien, dus je kan ook vast een hoop uitsluiten.
Zonder gedetailleerdere info zou ik op het op een slecht contactje houden. En verder is er hier op het forum volgens mij voldoende kennis aanwezig om nog wat zinnigs op te kunnen merken!
Massa-aansluitingen van ECU en motor schoonmaken, en stekkers van ECU, gaskleppotmeter en zo. Vergeet de massa-aansluitingen van de ECU zelf en die van de motor op de kabel naar de minpool van je accu niet (zit bij mijn 1.1 tge'tje vlak onder de accu, op de bak). Is allemaal niet veel werk, kost niet meer dan tijd, een schuurpapiertje en wat spuitvaseline. Slechte contactjes zijn oorzaak van een hoop storingen die verder onverklaarbaar lijken. Is eigenlijk het standaard-recept voor je aan ergere dingen moet denken.
Mocht er een foutcode zijn opgeslagen in de ECU, dan kan je wat gerichter werken, zo niet: dan maar gewoon alle contactjes meepakken! En ECU even resetten, dan is het geheugen weer schoon. Kwaad kan dat zeker niet.
Ik weet niet hoeveel dat luchtfilter uitmaakt, maar dat kan een relatie hebben met je ECU: de ECU maakt tabellen aan voor hoeveel benzine ingespoten moet worden bij een bepaalde stand van je gas. Althans, zo heb ik het begrepen. En dat regelt-ie af via de gegevens die in de uitlaatgassen worden gemeten (lambda-sonde). Daarom moet je je motor lekker een kwartiertje stationair laten draaien bij het resetten van de ECU, dan vult-ie de tabellen. Als je nu de luchttoevoer drastisch gewijzigd hebt, dan lijkt het me logisch dat je andere tabelwaarden nodig hebt. Open luchtfilter is toch meer lucht, dus bij dezelfde ingespoten hoeveelheid benzine een schraler mengsel? Dan is het mengsel benzine/lucht structureel veranderd, dus de verbranding, dus de samenstelling van de uitlaatgassen. Dat hoeft niet meteen problemen te geven, maar ik kan me voorstellen dat je dan onder bepaalde omstandigheden net even buiten de toleranties van de tabellen zit. Is bij de APK misschien opgemerkt dat je CO-gehalte erg laag zit (maat voor rijk/arm mengsel, belangrijk voor de smering en koeling van je motor, te schraal is erg slecht!)? Dus: misschien is alleen ECU resetten al wel voldoende, als je nog niet meteen met het vervangen van het luchtfilter mee hebt gedaan.
Verder denkend:
Voor de beurt had je het probleem dus al, en erna ook nog. Dan lag het dus niet aan dingen die gedaan zijn bij de beurt. Tenzij er nu een ander probleem met dezelfde symptomen speelt. Tja, kan wel, maar lijkt me niet erg waarschijnlijk.
Mocht het schoonmaken van de contacten en ECU resetten niet helpen, en blijft je auto verder wel goed rijden terwijl het lampje brandt, dan zal-ie wel op het noodprogramma rijden. Rijdt verder ook best okee. Maar dan is je ontstekingsmodule (en dan waarschijnlijk ook je bobine) op haar einde, die moet je dan vervangen.
Als het met horten en stoten gaat, dan denk ik eerder aan je gaskleppotmeter, of iets met je injecte.
Maar zoals je zegt, het kan werkelijk van alles zijn. Verzin alle redenen maar waarom je uitlaatgassen niet goed zijn (kleppen, bougies, timing van de ontsteking, etc.), lambdasensor kan weer stuk zijn (of daar weer een stekkertje van dat slecht contact maakt), en ga zo maar door. N.B: uitlaatgassen meten kan in de garage ook wel, maar heeft alleen zin als je net dan je storing hebt. En bij de APK is dat gedaan, toen was het kennelijk okee. Vele andere storingen zouden ook bepaalde symptomen moeten laten zien, dus je kan ook vast een hoop uitsluiten.
Zonder gedetailleerdere info zou ik op het op een slecht contactje houden. En verder is er hier op het forum volgens mij voldoende kennis aanwezig om nog wat zinnigs op te kunnen merken!
-
- AX liefhebber
- Posts: 123
- Joined: FriSep01, 2006 8:46:30 PM
- Location: spijkenisse (zuid R'dam)
kijk menno, daar heb ik eens wat aan!
dankje voor je uitgebreide uitleg/hulp!
die contactjes schoonmaken had ik al eens ergens gelezen ja en dan moet k maar eens kijken of ik daar tijd voor heb.
ik hoop inderdaad dat het zo simpel ligt.
het zou dus ook zo kunnen zijn dat ivm het filter er iets niet goed is aan de uitlaatgassen ofzo, ik wist niet dattie daar ook over ging zeuren als er wat mee was
en dat noodprogramma waar je het overhebt, als dat lampje brand en er dus blijkbaar wat is, word er dan gereden met een 'nood-ecu' qua instellingen ofzo?
want ik merk niks terwijl ik rij, niks merkbaars in ieder geval...
sowiso bedankt
dankje voor je uitgebreide uitleg/hulp!
die contactjes schoonmaken had ik al eens ergens gelezen ja en dan moet k maar eens kijken of ik daar tijd voor heb.
ik hoop inderdaad dat het zo simpel ligt.
het zou dus ook zo kunnen zijn dat ivm het filter er iets niet goed is aan de uitlaatgassen ofzo, ik wist niet dattie daar ook over ging zeuren als er wat mee was
en dat noodprogramma waar je het overhebt, als dat lampje brand en er dus blijkbaar wat is, word er dan gereden met een 'nood-ecu' qua instellingen ofzo?
want ik merk niks terwijl ik rij, niks merkbaars in ieder geval...
sowiso bedankt