Accu overleden?

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Accu overleden?

Post by Browny »

Ik denk dat m'n accu overleden is.
Wat is er aan de hand:
M'n licht flikkert (binnen en buiten) als de dynamo draait, vooral met lage toerentallen.
Als ik de spanning meet zonder lopende dynamo is ie ong. 11,4 volt.
Als ik de spanning meet met lopende dynamo is deze niet constant en varieert/schiet heen en weer tussen 14,4 tot 15,1 volt.
Het is ook pas sinds het koud is buiten.
Kan iemand mijn idee bevestigen of een extra controle-puntje aangeven voordat ik 60 euro uit ga geven aan een nieuwe accu.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

dat ligt niet aan je accu als ie tussen 14.4 en 15.1 Volt blijft, mischien is ff wat contactspray of gel op de contactpunten van de accu :roll:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

we hebben hier nog wel een accu liggen om ff te testen?

(is overigens niet te koop ofzo maar misschien om even te proberen :))

Groetjes,

Michel

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ik heb ook nog een accu staan uit me volcane, doe ik niks mee mag je zo meenemen.

ik had nooit problemen met de accu dus die is nog perfect.
makkelijk om te testen.

:wink:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

DuFF wrote:ik heb ook nog een accu staan uit me volcane, doe ik niks mee mag je zo meenemen.

ik had nooit problemen met de accu dus die is nog perfect.
makkelijk om te testen.

:wink:
dat lijkt e nog makkelijker aangezien je dan ook met je ECU komt te zitten, of je moet snel een accu kunnen verwisselen want je moet met een beetje geluk je ECU opnieuw setten.

Groetjes,

Michel

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

is geen accu probleem, meer dynamo probleem. zit je v-snaar wel strak genoeg?

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Zet eens ff een paar flinke stroomverbruikers aan als de motor draait.

En meet dan nog eens hoeveel spanning je op je accu meet.
15,1 volt is behoorlijk veel. :?
Misschien dat je spanningsregelaar kapot is op je dynamo.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Henk-1970
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: WedMar15, 2006 9:04:00 PM
Location: 7772

Post by Henk-1970 »

Ik heb afgelopen week ook net mijn accu vervangen (van de xantia)
omdat ze een beetje traag begon te starten.
ik heb ook de laadspanning gemeten, deze was ok vervolgens de accu aan de lader gezet, da lader gaf maar 1 ampere aan en na een paar uur heb ik met een zuur wegertje even de cellen afzonderlijk getest....conclusie: kapot :shock:
maar ja ik hou niet van 'geknooi' en ik heb maar een verse 55 ah exide accu aangeschaft ( 48? ex btw)
tja, een accu heeft nu eenmaal niet het eeuwige leven
maar even to the point 8) je kunt aan de laadspanning niet de conditie van de accu afleiden d.w.z. als je accu maximaal opgeladen is het amperegetal laag en de klemspanning hoog.
profile (een kwik-fitter bij ons in de buurt ) heeft hele simpele en betrouwbare accu testers en doet dit meestal kostenloos, de accu's die ze leveren (profi-start of exide ) zijn betrouwbaar en er zit twee jaar garantie op 8)
succes :!:
ax 1.1i allure 3-'95 154dkm orga 5690 RIP
picasso 1.8-16v g3 02-'02 140dkm
ZX 1.8-16v 02-'97 149dkm

"Al wordt nog zo donker, het wordt altijd weer licht"

Post Reply