Tweeters inbouwen
Moderators: Drake, webmasters
Tweeters inbouwen
Nu heb ik dat nog nooit gedaan, enw eet er ook niet zoveel van. Ik wil het wel gaan doen, en dan in de hoeken bij me voorruit. Ik heb nu een subwoofer met versterker en 2 speakers. De sub staat op de versterker, en de speakers direct op de radio(de versterker heeft maar 2 poorten).
Hoe moeten de tweeters dan aangesloten worden? En hoe weet "je installatie" dan dat de tweeters het hoge geluid moeten geven en de rest van je speakers en sub het andere geluid?
en iemand nog tips, welke tweeters ik niet moet of kan nemen en welke juist wel?
groetjes Sander
Hoe moeten de tweeters dan aangesloten worden? En hoe weet "je installatie" dan dat de tweeters het hoge geluid moeten geven en de rest van je speakers en sub het andere geluid?
en iemand nog tips, welke tweeters ik niet moet of kan nemen en welke juist wel?
groetjes Sander
dus gewoon in de twee andere poorten van de radio?dvdoornik wrote:parallel aan je andere speakers, maar je moet er wel een filtertje voor zetten, een condensator in serie en een spoel parallel.
waar dient de filter voor?
en hoe zit het met de condensator en spoel?
hoopd at dat er allemaal bij zit als ik zo'n setje koop...
als z = 8 ohm
dan voor c 4,69 uF en voor l 0,6 mH gebruiken voor een kantelfrequentie van 4000 Hz.
In bovenstaand schema krijgt de woofer trouwens wel de hoge tonen te verwerken.
Als je dat niet wilt, dan moet je parallel aan de woofer een c zetten en in serie een l. Met dezelfde waardes als hierboven. (opmgekeerd scheidingsfilter dan bij een tweeter dus)
dan voor c 4,69 uF en voor l 0,6 mH gebruiken voor een kantelfrequentie van 4000 Hz.
In bovenstaand schema krijgt de woofer trouwens wel de hoge tonen te verwerken.
Als je dat niet wilt, dan moet je parallel aan de woofer een c zetten en in serie een l. Met dezelfde waardes als hierboven. (opmgekeerd scheidingsfilter dan bij een tweeter dus)