grote beurt, help
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
grote beurt, help
een goede dag weer mensen,
ik nu al zo?n 1/2 jaar m?n GTI?tje, en hij is al wel APK gekeurd vorige maand en daar was alles goed, maar de AX is toch wel uit ?92 en ik heb geen flauw idee wat er allemaal aan gedaan is zoal...
accu heb ik in ieder geval al vervangen, heb bij de APK ook de versnellingsbakolie laten verversen, maar voor de rest heb ik dus geen idee of er uberhaupt ooit wel eens iets aan onderhoud is gedaan...
(ik weet wel dat mijn AX vroeger van een of andere monteur is geweest)
en ik dacht; laat even een GTOTE grote beurt doen!
maarja mijn vraag nu dus:
waar moet ik naar laten kijken, en wat moet ik laten vervangen,
als iemand t weet hoor ik t wel!
[/b]
ik nu al zo?n 1/2 jaar m?n GTI?tje, en hij is al wel APK gekeurd vorige maand en daar was alles goed, maar de AX is toch wel uit ?92 en ik heb geen flauw idee wat er allemaal aan gedaan is zoal...
accu heb ik in ieder geval al vervangen, heb bij de APK ook de versnellingsbakolie laten verversen, maar voor de rest heb ik dus geen idee of er uberhaupt ooit wel eens iets aan onderhoud is gedaan...
(ik weet wel dat mijn AX vroeger van een of andere monteur is geweest)
en ik dacht; laat even een GTOTE grote beurt doen!
maarja mijn vraag nu dus:
waar moet ik naar laten kijken, en wat moet ik laten vervangen,
als iemand t weet hoor ik t wel!
[/b]
Je kunt een heleboel grote-beurt-dingetjes zelf doen hoor!
Even olie+filter vervangen kan sowieso geen kwaad en is niet zo duur (afhankelijk van welke olie je koopt tenminste ). Als je toch bezig bent, check gelijk je andere vloeistofjes (koel- en rem-) ook even. Nieuwe bougies schijnen er ook bij te horen.
Er hoort vast nog wel meer bij maar dit zijn de makkelijke dingetjes die zo?ven bij me opkomen...
Dat zijn al een paar dingetjes die je gerust zelf kunt... Scheelt weer ?'s aan arbeidsloon.
Even olie+filter vervangen kan sowieso geen kwaad en is niet zo duur (afhankelijk van welke olie je koopt tenminste ). Als je toch bezig bent, check gelijk je andere vloeistofjes (koel- en rem-) ook even. Nieuwe bougies schijnen er ook bij te horen.
Er hoort vast nog wel meer bij maar dit zijn de makkelijke dingetjes die zo?ven bij me opkomen...
Dat zijn al een paar dingetjes die je gerust zelf kunt... Scheelt weer ?'s aan arbeidsloon.
Kijk uit, een Cactussssss
Dit hoort volgens het onderhoudsboekje bij een grote beurt (had ik ook al elders gepost!)
- Olie verversen
- Versnellingsbakoliepeil checken
- Koelvloeistof verversen
- Ruitensproeiervloeistof indien nodig bijvullen
- Water uit brandstoffilter aftappen(?)
- Oliefilter vervangen
- Luchtfilter verv.
- Portieruithouders en -scharnieren smeren
- Verlichting checken
- Staat en spanning banden contr.
- Staat stofhoezen (fusee- en stuurkogels; aandrijfassen en tandheugel) contr.
- Afdichting, staat leidingen en carters contr.
- Bougies vervangen
- Hoogte koppelingspedaal
- Bediening stationaire toerentallen (?)
- Benzinefilter vervangen
- Remvloeistof vervangen
- Proefrit
- Olie verversen
- Versnellingsbakoliepeil checken
- Koelvloeistof verversen
- Ruitensproeiervloeistof indien nodig bijvullen
- Oliefilter vervangen
- Luchtfilter verv.
- Portieruithouders en -scharnieren smeren
- Verlichting checken
- Staat en spanning banden contr.
- Staat stofhoezen (fusee- en stuurkogels; aandrijfassen en tandheugel) contr.
- Afdichting, staat leidingen en carters contr.
- Bougies vervangen
- Hoogte koppelingspedaal
- Bediening stationaire toerentallen (?)
- Remvloeistof vervangen
- Proefrit
Kijk uit, een Cactussssss
-
- AX liefhebber
jah, ik heb geloof ik wel 4 van die onderhoudsboekjes liggen, de haynes heb ik ook en de vraagbaak:P
maar ik bedoelde dingen als dist.riem enzo...
hoorde dat die ook vaak vervangen moet worden en dat soort gedoe...
daar nog iets over, ik wil m'n AX'je gewoon weer even wat fijner laten lopen, heb het gevoel dat' ie toch niet helemaal fijntjes loopt en wil er het een en ander aan gedaan laten worden.
advies nog
maar ik bedoelde dingen als dist.riem enzo...
hoorde dat die ook vaak vervangen moet worden en dat soort gedoe...
daar nog iets over, ik wil m'n AX'je gewoon weer even wat fijner laten lopen, heb het gevoel dat' ie toch niet helemaal fijntjes loopt en wil er het een en ander aan gedaan laten worden.
advies nog
Ben 86 wrote:pcrodent wrote:Dit hoort volgens het onderhoudsboekje bij een grote beurt (had ik ook al elders gepost!)
- ...
- ...
- ...
Dus als ik het goed begrijp tap je eerst het benzinefilter water af (?) en daarna vervang je hem?
Brandstof filter dit geld alleen voor diesels, zit ook een lampje voor op het dashboard als dit nodig is bij de modernere auto's
AX Soupapes 16