Tijmen AX GTI '91

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Dat klinkt goed.... als ik vrijdag tijd heb ga ik es ff de sloop op. Als ik de bumper van die Volcane voor een klein prijsje erbij kan krijgen neem ik die ook mee.
AX GTI '91

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Kleine update:

Even een paar foto's geschoten vandaag, hierop zijn een aantal veranderingen te zien.

Image
Op deze foto;
- ander stuurtje (GT),
- andere tellers, nu met toerenteller, temperatuurmeter en digitaal klokje
- de afstandsbediening van de centrale deurvergrendeling, regelunit vervangen voor een met afstandsbediening
- de verstelknop voor de koplampen werkt weer

Image
Op deze foto;
- andere binnenverlichtingsunit, nu met digitaal klokje en leeslampje voor de passagier

Foto's van andere veranderingen volgen......
AX GTI '91

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Toe maar.. in eens 2 digitale klokjes ipv 1 analoge!

Was jij toevallig diegeen die op de meeting zondag de hele middag rond liep met die dakunit in je hand?

En nog moeite gehad met 't aansluiten van te toerenteller/vloeistoftemperatuur meter (qua bedrading)? of was 't plugnplay?

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Wasn't me..... ik was namelijk niet op de meeting. Zo goed als alle tellershizzle was plug&play, zelfs de toerenteller deed het zonder aanpassingen.

Moet er alleen nog wel even mee bezig;
Na het inbouwen deed de dashboardverlichting het niet. Dus wat doe je dan? Juist. Je lust ff een kabeltje door. We hadden er alleen eentje verder naar links/rechts moeten pakken. Waarom? -->
- Ik start netjes met de sleutel
- zet m'n licht aan
- rij naar de MacDrive (Ja, ik weet het.....)
- Moet daar wachten, dus draai m'n sleutel terug
- --> Motor blijft gewoon lopen ZONDER SLEUTEL
- Zet m'n licht uit --> motor gaat netjes uit :?

Daarnaast doet het lampje van de temperatuurmeter het wel, maar de meter zelf niet. Zou er ergens een sensor kapot zijn?
Last edited by Tijmen on SunOct29, 2006 11:40:01 AM, edited 1 time in total.
AX GTI '91

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Kan 'm trouwens ook gewoon aandrukken met m'n sleutel in m'n broekzak. Als ik m'n licht maar aan heb :D
AX GTI '91

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Haha, lol dat heb ik ook 'n keer gehad toen ik een ander dashboard (met klep) in m'n auto zette! Best freaky was dat, de eerste keer had ik 't ook niet door, en toen heb ik de motor af laten slaan door de kopeling in 1x op te laten komen.

Ik heb toen de complete draadboom van m'n oude dash overgezet in 't nieuwe dash, toen was 't verholpen. Maar dat gaat voor jouw niet op dan.

en van die niet werkende temperatuurmeter, je hebt waarschijnlijk een sensor die alleen het lichtje aan kan sturen. Deze moet je vervangen door eentje met 2 pinnen. (Zie de sensoren faq)

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Hier even een antwoord op een vraag die ik via pb kreeg, misschien hebben meer mensen er wat aan:

Allereerst moet ik zeggen dat ik niet echt een expert ben op dit gebied en ik weet dan ook niet of alles bij andere AX-en hetzelfde is.
Bij mij was het een kwestie van het oude tellerhuis eruit, de stekkers die erop zitten eraf trekken en het nieuwe tellerhuis erin. Stekkers er weer aan en de toerenteller deed het. In principe zou je dashboardverlichting het dan ook gewoon moeten doen, dus dan hoef je niet zo te kloten zoals bij mij.

Terugdraaien van de teller heb ik gedaan dmv het uit elkaar halen van de km-teller. De nummertjes draaien op een aantal plastic tandwieltjes die vrij ingewikkeld in elkaar grijpen. Je kunt het nummertje wat je wilt verzetten zo naar wens draaien, maar kijk uit dat het hele mechanisme niet uit elkaar dondert. Dit is een erg tijdrovend en precies klusje, maar het is het waard.

Een toerenteller is zeker zeer relaxt! Je kunt precies zien waar je optimale schakelpunt zit en daar kun je ook naar gaan rijden. Nadeel voor mii is dat mijn verbruik daar enigzins door is toegenomen......

Tips:
- om je tellerhuis eruit te krijgen kun je het beste je stuur eraf halen. Deze zit erg vast en eraf trekken gaat niet zo simpel. Als je er voor dat je aan het trekken gaat rondom een paar tikken op geeft komt ie zo los.
- vervang als je het tellerhuis open hebt meteen de lampjes voor de dashboardverlichting. Die lampjes kosten geen drol en je hebt later minder snel gezeik met lampjes die het opgeven. Let op: laat je geen lampjes aansmeren met de plastic fitting erbij, die zijn duur. Je kunt de steeklampjes zo uit de fitting trekken.
[/i]
AX GTI '91

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Zo.... weer even een update want ik ben vlak na de meeting alweer lekker bezig.

Ik had een luchtinlaat met zo'n vernauwing erin, die heb ik vervangen door eentje zonder vernauwing. Een luchtinlaat uit een Peugeot 309 blijkt prima te passen. Hij is nu bovenin de toeren heel iets pitiger en maakt een mooier geluid bij 3000 toeren. Zo van Broooooaaapp enzo 8)

Ik heb eindelijk mijn temperatuurmeter van het nieuwe tellerhuis aan de gang. Simpelweg een sensor uit een ZX gedraaid en die er bij weer in. Stekkertje erop en klaar is ik!

Zoals jullie misschien meegekregen hebben, heb ik een spoiler van Rooney overgenomen met een 3e remlicht erin geflext. Die blijft nog eventjes op de plank liggen, want ik heb vandaag een andere spoiler opgescharreld. Die heb ik ontvet, geschuurd, plastic-primer erop, uurtje laten drogen, 1x dun gespoten met een mat zwart spuitbus van Motip. Die hangt nu dus nog aan het dak van de schuur te wachten op nog een spuitbeurt en/of montage. :P (foto's volgen) Als dit goed bevalt ga ik mijn bumpers op dezelfde manier behandelen.


Op korte termijn van plan:
- 5-deurs skirtset opscharrelen
- kofferbakverlichting monteren (kwam ik tegen op de sloop)
- spoiler monteren

Op lange termijn nog veel plannen, maar dat horen jullie later wel
AX GTI '91

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Zo ff twee fotootjes:

Voor de tweede keer spuiten:
Image

Na de tweede keer spuiten, nog nat:
Image

Morgen is ie droog en kan ie er op :D
AX GTI '91

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

zonder spoiler
Image
twee van deze leuke boutjes eraf draaien
Image
bouten los, klep hangt aan gasveren
Image
met spoiler :D
Image
en van dichtbij
Image

en dat allemaal v??r negen uur 's ochtends :roll:
AX GTI '91

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Deftig hoor! zo'n spoilertje maakt bij 'n ax t kontje netjes af, vind ik dan :)

Maar waarom zwart gespoten in plaats van carosserie-groen?

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Ik vind het idd ook een stuk mooier staan! Het geeft een veel betere uitstraling van de achterzijde.

Zwart vind ik 'm ook wel mooi en het is simpeler goedkoper en sneller te doen, maar deze spoiler zit er vermoedelijk maar tijdelijk op. Of ik laat deze in donkergroen-metallic spuiten of de spoiler die nu op de plank ligt komt erop. Dat is de spoiler die ik van Rooney overgenomen heb, met een derde remlicht erin. Die wou ik in eerste instantie weer strak maken en laten spuiten, maar dat wordt nu een langetermijnprojectje.


ow, trouwens morgen weer naar de sloop voor:
- hoedenplanksteuntje met kofferbakverlichting
- mooiere motortjes voor elektrische ramen dan ik al heb. Die ik nu heb zou ik pas moeten maken. (komen uit een BX)
AX GTI '91

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

voor zover ik weet passen BX motoren gewoon op een AX arm, tenminste degenen die ik heb liggen wel. Als je tenminste de mechanismen al hebt die van een electrisch bediend setje afkomen. Handbediend past ook, moet je alleen de handbediening dr af slijpen.

Hou bij de kofferbakverlichting ook rekening met het schakelaartje op de achterklep, ding ziet dr zo uit:

Image

die zorgt dr voor dat dr massa gemaakt wordt zodra je de klep open doet, zit een klein kogeltje in.

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Hoe ik dat met die schakelaar ging oplossen vroeg ik me al ff af. Bedankt voor de tip!!! Dat scheelt me een boel gekloot.

Wat betreft de electrische ramen:
Mijn raam loopt nu op een soort geleiderail;
Image

Omhoog en omlaag gaat door middel van slingeren aan de slinger, waarbij je een kabel in beweging zet.
Image

Dat gaat dus zo: FILMPJE

Het systeem wat ik uit de BX heb werkt op basis van een soort schaarlift, wat dus totaal anders is volgens mij. Ik heb op de sloop een Peugeot 106 gezien met hetzelfde systeem als ik, maar dan electrisch. Dan is dus die bus op bovenstaande foto meteen een motortje.
AX GTI '91

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

ah, tis een 5 deurs, dat verklaart een hoop, 5 deurs hebben een kabel, de 3 deurs hebben een schaarmechanisme, dus daar is zo een motortje op te monteren.

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Bij tonyhaak zijn 5 deurs zat dat precies zo en op de sloop had hij zo'n electrisch systeem gevonden uit een type 1. Als je dat heb is het echt appeltje eitje om het te monteren.
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

IceByte wrote:ah, tis een 5 deurs, dat verklaart een hoop, 5 deurs hebben een kabel, de 3 deurs hebben een schaarmechanisme, dus daar is zo een motortje op te monteren.


ehm... dat "zo" viel een beetje tegen; een verslag van vandaag:

10.00u aanwezig op de sloop
10.10u kofferbakverlichting uit een GT gesloopt, kon de hierboven beschreven schakelaar niet vinden... :oops:
10.20u begin met het demonteren van de elektische ramen shizzle uit een Peugeot 106. Kabelmechanisme it is.
- begin bij de rechterdeur; 3 boutjes losdraaien, geleiderail eruit, klaar.
- verder met de rechterdeur...... boutjes? nee hoor popnagels :( En op de sloop heb je natuurlijk geen boormachine om die dingen ff uit te boren. Dus een grote hamer erbij en rammen maar. Drie kwartier later had ik het motortje er onbeschadigd uit.
- Toen de geleiderail van het raam afhalen... bij de rechterdeur kon ik 'm er zo af wippen. Na een vijf minuten aan het kloten geweest te zijn zette ik iets meer kracht, BATS! :shock: raam in tienduizend stukjes. Ik heb het glas nog in m'n schoenen hangen :?
- Maar goed, ik had dus wel mijn elektrische ramen zooi binnen :D


Thuisgekomen eigen zooi eruit geschroefd, wil dat van de 106 erin zetten is de geleiderail langer! Dat past dus niet. Dus dan het motortje maar overzetten. Kort gezegd heb ik die dus veneukt, omdat de kabel te lang was. Nadat ik klaar was, was die te kort..... :roll:
Maar ja, dan heb je nog altijd je spul wat er al in zat? Klopt. Nou ja dat dacht ik. Mijn rechterraam had ik namelijk al anderhalf jaar niet gebruikt, daar zit ik immers zelf nooit :wink:
Kabel was zo verrot als de t*ring en sloeg dubbel in de bezuizing waarin je hem oprolt als je aan de hendel draait. Orgineel ding dus ook naar de kl*te.

Nu staat er een stang onder het raam om hem dicht te houden, morgen maar weer naar de sloop om zo'n zwengelsysteem op te scharrelen. Elektrische ramen is voorlopig exit, helemaal met die kabelrotzooi.

Wat een k*tdag :(
AX GTI '91

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Na een boel gekloot (motortje uit elkaar gesloopt, kabel ingekort, enz) heb ik aan de passagierszijde nu toch het electrische mechanisme uit de 106 over kunnen bouwen op mijn geleiderail.

Electrisch op en neer gaat nu goed, maar het loopt alleen nog niet lekker. Dat heeft het trouwens nooit gedaan. Ik vermoed dat de geleiders aan de zijkant kapot zijn, het raam wordt namelijk scheef getrokken.
AX GTI '91

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

was inderdaad vergeten te melden waar dat schakelaartje zit, je kunt em vinden aan het deel van de achterklep waar je motor zit voor de achterruitenwisser, achter die afdekkap waar ook je slot e.d. achter zit

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Gelukkig heb ik 'n driedeurs :lol:

Wat 'n gedoe zeg die elektrische ramen met zo'n geleiderail! 1.4TGSjes zijn bijna altijd uitgerust met elektrische ramen, en deze zijn ook in 5drs geleverd. Dus daar even hard naar zoeken dan op de sloop(en) om ook de andere kant elektrisch te krijgen!

Post Reply