Injectiesysteem vervangen (opvoeren)
Moderators: MBa@NL, webmasters
Injectiesysteem vervangen (opvoeren)
HOWTO injectiesysteem vervangen.
Waarom?
Een Bosch 2.X injectiesysteem van een 1.1i kan zonder problemen vervangen worden door dat van een 1.4i of 1.4 GTi. Hiervan wordt de auto feller en er is geen invloed op brandstofverbruik.
Deze HOWTO is tevens te gebruiken als handleiding voor het vervangen van het injectiehuis. In het injectiehuis bevindt zich de gaskleppotentiometer.
Kosten
De kosten van onderdelen (injectiesysteem) zijn ongeveer tussen de 50 en 100 euro, afhankelijk van hoe goedkoop je ze weet te vinden. Tweedehands onderdelen voldoen prima, het enige dat je nieuw hoeft te kopen is koelvloeistof en vloeibare pakking.
Tijdsduur
Ikzelf was er 4 uur mee bezig en ben geen sleutelheld. Heb je veel ervaring, dan kun je sneller klaar zijn.
Moeilijkheidsgraad
De te verrichten handelingen zijn niet moeilijk of zwaar. Neem echter de nodige voorzorgsmaatregelen: zorg voor een opvangbak voor koelvloeistof, vang benzine op (!) en houd een brandblusser bij de hand. Werk schoon.
Combinatie met andere werkzaamheden
Als je toch je koelsysteem los hebt kun je meteen de koelvloeistof helemaal vervangen.
Link naar de howto
Klik hier
Waarom?
Een Bosch 2.X injectiesysteem van een 1.1i kan zonder problemen vervangen worden door dat van een 1.4i of 1.4 GTi. Hiervan wordt de auto feller en er is geen invloed op brandstofverbruik.
Deze HOWTO is tevens te gebruiken als handleiding voor het vervangen van het injectiehuis. In het injectiehuis bevindt zich de gaskleppotentiometer.
Kosten
De kosten van onderdelen (injectiesysteem) zijn ongeveer tussen de 50 en 100 euro, afhankelijk van hoe goedkoop je ze weet te vinden. Tweedehands onderdelen voldoen prima, het enige dat je nieuw hoeft te kopen is koelvloeistof en vloeibare pakking.
Tijdsduur
Ikzelf was er 4 uur mee bezig en ben geen sleutelheld. Heb je veel ervaring, dan kun je sneller klaar zijn.
Moeilijkheidsgraad
De te verrichten handelingen zijn niet moeilijk of zwaar. Neem echter de nodige voorzorgsmaatregelen: zorg voor een opvangbak voor koelvloeistof, vang benzine op (!) en houd een brandblusser bij de hand. Werk schoon.
Combinatie met andere werkzaamheden
Als je toch je koelsysteem los hebt kun je meteen de koelvloeistof helemaal vervangen.
Link naar de howto
Klik hier
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 52
- Joined: SunNov26, 2006 12:26:26 PM
- Location: Almelo
- Contact:
hoeveel scheeld het in vermogen ??
en in koppel ,, neem aan dat met name boven in de powerband je wint ??
Wat doet het verbruik ??
Zijn er andere neven effecten ??
met het standaard lucht filter ??
en in koppel ,, neem aan dat met name boven in de powerband je wint ??
Wat doet het verbruik ??
Zijn er andere neven effecten ??
met het standaard lucht filter ??
Niet gehindert door enige vorm van inzicht
http://www.verhulst.tweakdsl.nl/homepag ... /index.htm
Toeval is de God van de gene die er geen hebben
http://www.verhulst.tweakdsl.nl/homepag ... /index.htm
Toeval is de God van de gene die er geen hebben
Ik heb 'm niet op een testbank gehad, maar zoals ik al schreef, ik vond 'm iets feller aanvoelen. Hoeveel placebo-effect hierbij zat is onbekend.
Geen negatieve neveneffecten ondervonden. Verbruik is gelijk gebleven. Bij mij liep ie iets lekkerder omdat er weer een schoon injectiehuis op zat.
Geen negatieve neveneffecten ondervonden. Verbruik is gelijk gebleven. Bij mij liep ie iets lekkerder omdat er weer een schoon injectiehuis op zat.
Kijk uit, een Cactussssss
nette howto. Er is niets gemeten dus vermogenswinst ed zijn niet bekend.
Ik vond hem een heel stuk feller aanvoelen, en hij werd er pittig rap door. Zeker in combinatie met een open uitlaatsysteem
Ik vond hem een heel stuk feller aanvoelen, en hij werd er pittig rap door. Zeker in combinatie met een open uitlaatsysteem
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX Master
- Posts: 1179
- Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
- Location: 's Hertogenbosch
1.6=multipoint 1.4=(in het algemeen)monopoint
Op een 1.4 multipoint is eigenlijk alles hetzelfde.
Op een 1.6 8V is een injectiesysteem van een 106 1.3 rally een leuke verbetering.
Op een 1.4 multipoint is eigenlijk alles hetzelfde.
Op een 1.6 8V is een injectiesysteem van een 106 1.3 rally een leuke verbetering.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX Master
- Posts: 1179
- Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
- Location: 's Hertogenbosch
-
- AX super weirdo
- Posts: 4586
- Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
- Contact:
Is een Bosch systeem NIET te vervangen voor een magnetti systeem ?...
of is het wel mogelijk maar moet je dan alleen 1400 magnetti ECU hebben..... of moet je nog meer onderdelen van zo'n setje verwisselen voor andere...?
(ik heb nl een Bosch set in de verkoop, en wil niet dat iemand dit koopt en er vervolgens niets aan heeft)
of is het wel mogelijk maar moet je dan alleen 1400 magnetti ECU hebben..... of moet je nog meer onderdelen van zo'n setje verwisselen voor andere...?
(ik heb nl een Bosch set in de verkoop, en wil niet dat iemand dit koopt en er vervolgens niets aan heeft)
TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
Klopt, kabelboom is heel anders.
Stekker op een Magnetti Marelli is ook kleiner dan op een Bosch.
Daarnaast is de kabelboom in het motorruim een bij elkaar horende set met die in / achter het dash. Als je dus van MM naar Bosch wilt (of andersom), zul je dus zowel de kabelboom in het motorruim geheel moeten vervangen en OOK die in / achter het dash!
Stekker op een Magnetti Marelli is ook kleiner dan op een Bosch.
Daarnaast is de kabelboom in het motorruim een bij elkaar horende set met die in / achter het dash. Als je dus van MM naar Bosch wilt (of andersom), zul je dus zowel de kabelboom in het motorruim geheel moeten vervangen en OOK die in / achter het dash!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
nee, want kop en inlaat van een 1.4 GTI en 1.6 zijn hetzelfdecitro-power wrote:Ah oke, dus een 1.4 multipoint (GTI) voorzien van een 1.6 injectiesysteem levert waarschijnlijk niets op.
kabelboom en ECU wijken af.
nokkenas van een 1.4 op een 1.6 helpt wel (power wat meer bovenin, je hebt dan dus ook een andere ECU nodig want de 1.6 90 pk begrenst op 6250 of 6500, afh van de uitvoering).
1.3 inlaat op een 1.4 of 1.6 98/100/103/105 pk scheelt zo weinig dat het niet merkbaar is.
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 4
- Joined: FriDec14, 2007 1:40:15 PM
Het ombouwen van carb naar injectie is mogelijk en is ook eerder gedaan door clubleden, maar het vereist meer aanpassingen dan alleen het beschrevene. Onder andere moet je de benzinetank & benzinepomp vervangen (carb heeft pomp in motorruimte, bij injectie zit ie in de tank). Verder moet er een heel stuk kabelboom bij omdat je ineens een ECU hebt (die heb je niet met een carb) en het zou me niets verbazen als er ook nog wat ander klein spul overgebouwd moet worden (membraanhuis misschien anders? Zou me niks verbazen... (da's dat ding tussen injectiehuis of carb en luchtfilterhuis)).
Maar dan heb je ook wat. Alvast de vermogenswinst omdat je nu injectie hebt, en daarbij nog 's de winst van het 1.4i gedeelte (als je toch bezig bent kun je net zo goed meteen dit erop zetten ).
Maar dan heb je ook wat. Alvast de vermogenswinst omdat je nu injectie hebt, en daarbij nog 's de winst van het 1.4i gedeelte (als je toch bezig bent kun je net zo goed meteen dit erop zetten ).
Kijk uit, een Cactussssss
Niet zonder slag of stoot..
een carburateur werkt heel anders dan een computergestuurt injectiesysteem.
wat je nodig zal hebben (naast een 1.1/1.4 ecu, injectiehuis & injectiespuitstuk:
-benzinepomp van een injectie (en een benzineretourleiding van injectiehuis naar benzinetank)
-oude mechanische benzinepomp afdopppen
-extra sensoren voor kvs temperatuur
-en vast nog wel meer dingen die ik vergeten ben.
Kortom een heleboel werk!
een carburateur werkt heel anders dan een computergestuurt injectiesysteem.
wat je nodig zal hebben (naast een 1.1/1.4 ecu, injectiehuis & injectiespuitstuk:
-benzinepomp van een injectie (en een benzineretourleiding van injectiehuis naar benzinetank)
-oude mechanische benzinepomp afdopppen
-extra sensoren voor kvs temperatuur
-en vast nog wel meer dingen die ik vergeten ben.
Kortom een heleboel werk!