140pk uit 1360cc !!
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Hoe krijg je een grotere cilinderinhoud? Door bijvoorbeeld de boring aan te passen
Dus ook bij een 1.6 ipv een 1.4 
cilinderinhoud 1360 cm3
boring x slag 75,0 x 77,0 mm
cilinderinhoud 1587 cm3
boring x slag 78,5 x 82,0 mm
Maar de boring van een 1.4 8v kop of een 1.6 8v kop is wel hetzelfde.
Of de boring van een 16v kop ook even groot is weet ik niet.
Alleen denk ik dat je te weinig ruimte in de cilinders hebt voor een 16 kleppert kop op een 1.4


cilinderinhoud 1360 cm3
boring x slag 75,0 x 77,0 mm
cilinderinhoud 1587 cm3
boring x slag 78,5 x 82,0 mm
Maar de boring van een 1.4 8v kop of een 1.6 8v kop is wel hetzelfde.
Of de boring van een 16v kop ook even groot is weet ik niet.
Alleen denk ik dat je te weinig ruimte in de cilinders hebt voor een 16 kleppert kop op een 1.4

"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
-
- AX liefhebber
- Posts: 363
- Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
- Location: st.nyk
- Contact:
Ok, als de boring van een 1.6 anders is dan past de kop inderdaad niet; de hoogte heeft hier niets mee te maken
-Zelfde onderblok
-Zelfde cilinderinhoud
-Zelfde kop
-Geen turbo
Ja das waar; hier is volgens mij nooit een echt sportieve versie van gemaakt of wel? Helaas mag je met de rallysport niet naar 16 kleppen gaan zomaar, kortweg zijn de regels:edwin ss50 wrote:er is ook een 1.4 16v, misschien kun je deze tunen?
-Zelfde onderblok
-Zelfde cilinderinhoud
-Zelfde kop
-Geen turbo
de oude auto van edwin broekema stond op 126,7
en die hadden ze behoorlijk aangepakt!
voor 150pk uit 1360cc, zit je op ruim 100pk de liter he.. dat is bizar veel
voor dat vermogen moet je alles aanpakken;
-nokkenas + verstelbare poulie
-krukas + drijfstangen + holle zuigers (balanceren en afwegen)
-kleppen vergroten, alles flowen
-volledig programmeerbaar injectiesysteem met throttleboddies, of een setje goede carbs
-afgemeten spaghattispruitstuk,die wat verder doorloopt als een standaard, zodat de tegendruk iets later begint (later afbuigen)
-compressie richting het belachelijke
-speciale bougies/ speciale bougiekabels/ extra krachtige bobine
-goede olie in motor en bak
-en dan nog je bak aanpakken, rechte vertanding achter een racekoppeling, voor zo min mogelijk verlies in de bak
bovendien moet je om zo min mogelijk verlies te lijden nog wel meer doen;
-zorgen voor perfecte aandrijfassen
-zorgen voor perfecte lagers
-remklauwen die helemaal los komen (veel klauwen blijven iets slepen, vermogens verlies..)
maareuhm, wat is je budget?
en die hadden ze behoorlijk aangepakt!
voor 150pk uit 1360cc, zit je op ruim 100pk de liter he.. dat is bizar veel
voor dat vermogen moet je alles aanpakken;
-nokkenas + verstelbare poulie
-krukas + drijfstangen + holle zuigers (balanceren en afwegen)
-kleppen vergroten, alles flowen
-volledig programmeerbaar injectiesysteem met throttleboddies, of een setje goede carbs
-afgemeten spaghattispruitstuk,die wat verder doorloopt als een standaard, zodat de tegendruk iets later begint (later afbuigen)
-compressie richting het belachelijke
-speciale bougies/ speciale bougiekabels/ extra krachtige bobine
-goede olie in motor en bak
-en dan nog je bak aanpakken, rechte vertanding achter een racekoppeling, voor zo min mogelijk verlies in de bak
bovendien moet je om zo min mogelijk verlies te lijden nog wel meer doen;
-zorgen voor perfecte aandrijfassen
-zorgen voor perfecte lagers
-remklauwen die helemaal los komen (veel klauwen blijven iets slepen, vermogens verlies..)
maareuhm, wat is je budget?

-
- AX liefhebber
- Posts: 363
- Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
- Location: st.nyk
- Contact:
Daar zit dan ook vast wel een stevig prijskaartje aanBas_S wrote:inderdaad, en als je ziet wat die gekke japanse tuners doen met weinig cilinderinhoud... dat gaat ver over 100pk de liter (en over de 10.000rpm).
Nou heb ik geen flauw idee hoe die idiooten het voor elkaar krijgen, maarja.. daar zijn het japanners voor


_________________
Het volgende bericht... vind u hieronder.
Hoe zit dat dan met de ET3 J4 (88pk), das iig een TU3 met een 16v kop en variabele kleptiming. Vrij nieuw ding in de TU familie, geintroduceert in 2005.
Iemand ooit zo'n blokje aangeraakt?
http://www.feline207.net/site/modules/s ... e&artid=17
Die 1.6 16v turbo's zijn echt
...
Iemand ooit zo'n blokje aangeraakt?
http://www.feline207.net/site/modules/s ... e&artid=17
Die 1.6 16v turbo's zijn echt

Altijd meer PK's dan jou!
In de C2 geeft de TU zelfs 125pk. Maar gezien de ligging van de motorsteun en het feit dat de blokjes vrij compact zijn (plat uitlaatspruitstuk, turbo dicht tegen het blok aan), moet het ook in een AX te passen zijn!Drake wrote:wel zonde dat ze van TU zijn afgestapt, terwijl de bmw versie maar 115 pk max geeft zonder turbo doet de oude dat met 120 maar de bmw versie zal wat meer geciviliceerd zijn.
Je moet het 175pk blok toch makkelijk op 210-230 pk kunnen tunen denk ik met katvervanger en chipper! Dan heb je ook Turbo 16V power, maar veel betrouwbaarder!