Ik heb een ax volcane 1.1i uit 95, Als ik hem start s'ochtends loopt mijn toerental altijd op naar ong 11 a 1200 tmp. Dit is vrij normaal neem ik aan met dit weer dat ie zijn automatische choke gebruikt, maar ik vind dat ie wel vaak nog in hoge toeren blijft draaien ook als ik al een stukje heb gereden en hem weer uitzet om bv boodschappen te doen. en hem daarna weer start terwijl de motor cq koelvloeistof toch al warm is. je zou denken dat ie dan de choke niet meer nodig heeft.
Het is me ook al opgevallen dat ie dat ook deed in de zomer als je hem voor het eerst start, Dan liep ie de eerste paar minuten ook al hoog stationair. Is dit normaal of niet? Dacht eerst dat het te maken had met mijn openluchtfilter maar ik heb vorig weekend weer alles origineel gemaakt. Wat trouwens wel merkbaar is in het lopen van het motortje Ben niet zo erg ervaren met benzinemotoren. Dus daarom vraag ik het jullie maar.
Ben er trouwens ook achter waarom het langer duurt dat mijn auto start voor de 1e keer => brandstofleidingen zitten haarscheurtjes in. dus zal daar waarschijnlijk lucht aanzuigen. Of kan het nog wat anders zijn??
Alvast bedankt Djoeri
Stationair draaien van 1.1i motor.
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Er kunnen tal van redenen zijn waarom de auto hoog stationair loopt en of moeilijk start.
Ik heb zelf ook een standaard 1.1 maar moet zeggen dat mijne met warm of koud weer ook even verhoogd stationair loopt. dat komt denk ik omdat de motor bij het starten niets meet in de lambda sonde, als de eerste gassen de sonde raken stelt je ECU de hoeveelheid lucht en brandstof bij. Dit proces duurt bij een 1.1 iets langer en verloopt rauwer vanwege de monopoint injectie. Verder is het misschien aan te bevelen om eens injector reiniger te kopen en hogere kwalteit benzine, en dan een flink stukje te gaan touren
Ik heb zelf ook een standaard 1.1 maar moet zeggen dat mijne met warm of koud weer ook even verhoogd stationair loopt. dat komt denk ik omdat de motor bij het starten niets meet in de lambda sonde, als de eerste gassen de sonde raken stelt je ECU de hoeveelheid lucht en brandstof bij. Dit proces duurt bij een 1.1 iets langer en verloopt rauwer vanwege de monopoint injectie. Verder is het misschien aan te bevelen om eens injector reiniger te kopen en hogere kwalteit benzine, en dan een flink stukje te gaan touren
Ive got such a nice car, even the police are taking pictures of it.
HET IS GEEN CHOKE
choke klep zit op carbs en knijpt de luchttoevoer zodat je een te rijk mengsel krijgt.
Injectie spuit gewoon meer benzine in.
Het is trouwens normaal dat je motor zolang het water koud is wat verhoogt stationair loopt. idd rond de 1200 toeren. Als je motor warm is dan moet ie officieel terugzakken naar net onder de 1000 stationair. Maar dat gebeurd lang niet altijd.
Je moet de sleutel niet in 1 keer omdraaien dan heeft de brandstofpomp tijd om het systeem op druk te zetten. Dat zou kunnen helpen tegen moeilijk starten.
Poreuse leidingen komt geen lucht doorheen maar benzine uit.
Injectiereiniger kan nooit kwaad
choke klep zit op carbs en knijpt de luchttoevoer zodat je een te rijk mengsel krijgt.
Injectie spuit gewoon meer benzine in.
Het is trouwens normaal dat je motor zolang het water koud is wat verhoogt stationair loopt. idd rond de 1200 toeren. Als je motor warm is dan moet ie officieel terugzakken naar net onder de 1000 stationair. Maar dat gebeurd lang niet altijd.
Je moet de sleutel niet in 1 keer omdraaien dan heeft de brandstofpomp tijd om het systeem op druk te zetten. Dat zou kunnen helpen tegen moeilijk starten.
Poreuse leidingen komt geen lucht doorheen maar benzine uit.
Injectiereiniger kan nooit kwaad
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Verder is het misschien aan te bevelen om eens injector reiniger te kopen en hogere kwalteit benzine, en dan een flink stukje te gaan touren
@rick
Ik heb sinds vorige week een injectiereiniger in mijn tank gemieterd. Heb wel het idee dat ie wat beter loopt dan voorheen, maar heb ook sinds kort mijn originele luchtfilter weer teruggezet dus dat is misschien ook een reden dat ie wat beter loopt.
HET IS GEEN CHOKE
choke klep zit op carbs en knijpt de luchttoevoer zodat je een te rijk mengsel krijgt.
Injectie spuit gewoon meer benzine in.
Het is trouwens normaal dat je motor zolang het water koud is wat verhoogt stationair loopt. idd rond de 1200 toeren. Als je motor warm is dan moet ie officieel terugzakken naar net onder de 1000 stationair. Maar dat gebeurd lang niet altijd.
Je moet de sleutel niet in 1 keer omdraaien dan heeft de brandstofpomp tijd om het systeem op druk te zetten. Dat zou kunnen helpen tegen moeilijk starten.
Poreuse leidingen komt geen lucht doorheen maar benzine uit.
Injectiereiniger kan nooit kwaad
@sander
Ok geen choke dan, is eigenlijk een koudstart. Maar wat ik net ook al zei ik heb mijn originele luchtfilter erin en loopt nu beter als ie warm is, Stationair ook. En als ik bv. even ga tanken en hem dan weer start, loopt ie wel weer normaal stationair, voorheen had ie vaak nog wel eens dat ie nog hoge toeren draaide. waarschijnlijk komt het omdat de klep die je uitlaatgassen door je inlaatlucht heen mengt er weer tussen zit.
En als je leidingen poreus zijn kan er zeer zeker lucht in je systeem komen als ie een nachtje stilstaat. die ervaring heb ik op mijn werk met auto's die op diesel rijden. Ook de nieuwere auto's
Djoeri
Djoeri wrote:@sander
Ok geen choke dan, is eigenlijk een koudstart. Maar wat ik net ook al zei ik heb mijn originele luchtfilter erin en loopt nu beter als ie warm is, Stationair ook. En als ik bv. even ga tanken en hem dan weer start, loopt ie wel weer normaal stationair, voorheen had ie vaak nog wel eens dat ie nog hoge toeren draaide. waarschijnlijk komt het omdat de klep die je uitlaatgassen door je inlaatlucht heen mengt er weer tussen zit.
En als je leidingen poreus zijn kan er zeer zeker lucht in je systeem komen als ie een nachtje stilstaat. die ervaring heb ik op mijn werk met auto's die op diesel rijden. Ook de nieuwere auto's
Djoeri
Grappig van die benzineslangen dat wist ik niet. Het is wel zo dat je brandstofleiding staat bijna constant onder druk staat dus in de praktijk zal er bij een ax geen lucht de leiding in kunnen gaan.
Bij een ax zit er geen wisselklep tussen in en uitlaat.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.