morettes aansluiten
Moderators: vtspower, webmasters
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
morettes aansluiten
Kan de bestaande bedrading/zekering de 2 binnenste schijnwerpers + de 2 buitenste grootlicht lampen van morette koplampen aan?
Ik testte gisteren de lampen even op een accu in de garage met 2 dunne draadjes, en die werden behoorlijk warm
die binnenste lampen zijn best zware schijnwerpers namelijk en ben bang ik dalijk alleen maar zekeringen aan het bakken ben
Oja, (niet electrisch) is er verschil in montage v/d koplampen van ax type 1 en 2?
Ik testte gisteren de lampen even op een accu in de garage met 2 dunne draadjes, en die werden behoorlijk warm
die binnenste lampen zijn best zware schijnwerpers namelijk en ben bang ik dalijk alleen maar zekeringen aan het bakken ben
Oja, (niet electrisch) is er verschil in montage v/d koplampen van ax type 1 en 2?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Voor zover ik weet zijn ze van beide types hetzelfde qua aansluitingen, want in mijn type 2 zitten ook een set lampen van een type 1 van de sloop omdat bij mij het halve glas loshing. Hoe het met de morettes zit weet ik niet, ik heb ze nog nooit gezien hoe het met de aansluitingen zit bij die dingen. Maar electrisch zal het niet veel uitmaken, aangezien je aan bepaalde eisen moet voldoen qua verlichting, dus zoveel verschil qua vermogen kan het niet zijn lijkt me. Weet je zo wat de functie van welke lamp is, ik heb namelijk geen idee waar de lampen voor zijn, dus welke branden bij dimlicht/groot licht etc etc.
als je zelf vind dat de draadjes te warm worden, dan moet je dikker draad nemen. of iig draad met een andere weerstand, zodat het minder warm word!
als het meer vermogen is kan ik me voorstellen dat de franse draadjes niet sterk genoeg zijn. ik spreek niet uit ervaring met auto's maar wel met andere dingen. Je zekering moet het wel aankunnen..
als het meer vermogen is kan ik me voorstellen dat de franse draadjes niet sterk genoeg zijn. ik spreek niet uit ervaring met auto's maar wel met andere dingen. Je zekering moet het wel aankunnen..
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
bij morrettes zit het bij mij zo: de buitenste 2 hebben een normale lamp met dimlicht en grootlicht. Net als in een normale koplamp. Hierin zit ook nog zo'n klein lampje voor het stadslicht.
De middelste 2 zijn schijnwerpers van 100watt (heb ik ergens gelezen). Oftewel als je grootlicht aandoet, geven de buitenste gewoon grootlicht en de middelste branden dan ook.
Daarnaast wil ik ook nogeens mijn mistlichten (apart geschakeld) op het stadslicht aansluiten.
En dan wordt het volgens mij nogal zwaar voor de draadjes denk ik
Maargoed, ik ga het eerst maar proberen. Kijken wat de zekering ervan vind.
De middelste 2 zijn schijnwerpers van 100watt (heb ik ergens gelezen). Oftewel als je grootlicht aandoet, geven de buitenste gewoon grootlicht en de middelste branden dan ook.
Daarnaast wil ik ook nogeens mijn mistlichten (apart geschakeld) op het stadslicht aansluiten.
En dan wordt het volgens mij nogal zwaar voor de draadjes denk ik
Maargoed, ik ga het eerst maar proberen. Kijken wat de zekering ervan vind.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Kakelbont wrote:Daarnaast wil ik ook nogeens mijn mistlichten (apart geschakeld) op het stadslicht aansluiten..
Doe dat nu gewoon niet... Dat gaat je ?57 euro kosten!
Mistlicht mag alleen aan in combinatie met dimlicht! of Groot licht en alleen bij slecht zicht...(Mist en harde regenval)
Geloof me, een ax heeft te grote mistbakken, dus je word zo van de weggepklukt....
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Nee want ik sluit ze zo aan dat ik de stroom pak van het stadslicht, ipv stroom recht van de accu. Zodoende kan ik ze niet per ongeluk aan laten staan, want als ze nog aan staan als ik uitstap dan gaat m'n pieper tekeer. Plus dat ik een idicatorledje in het dashbord zet zodat je kan zien dat de mistlichten aanstaan.
Natuurlijk kan je dan nog van de weg geplukt worden als je ze samen met dimlicht aanzet als het niet mistig ofzo is. Maar dat kan ook wanneer ik ze aansluit met stroom v/d accu.
Natuurlijk kan je dan nog van de weg geplukt worden als je ze samen met dimlicht aanzet als het niet mistig ofzo is. Maar dat kan ook wanneer ik ze aansluit met stroom v/d accu.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Als je dimlicht aanstaat staan je stadslichten ook aan lieve schat zodoende zal je mistverlichting altijd branden op het moment dat je je lampen aandoet.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Kakelbont wrote:bij morrettes zit het bij mij zo: de buitenste 2 hebben een normale lamp met dimlicht en grootlicht. Net als in een normale koplamp. Hierin zit ook nog zo'n klein lampje voor het stadslicht.
De middelste 2 zijn schijnwerpers van 100watt (heb ik ergens gelezen). Oftewel als je grootlicht aandoet, geven de buitenste gewoon grootlicht en de middelste branden dan ook.
Daarnaast wil ik ook nogeens mijn mistlichten (apart geschakeld) op het stadslicht aansluiten.
En dan wordt het volgens mij nogal zwaar voor de draadjes denk ik
Maargoed, ik ga het eerst maar proberen. Kijken wat de zekering ervan vind.
100W middenin lijkt me nogal aan de zware kant, ik kan me niet voorstellen dat dat legaal is, aangezien dimlicht maar 55W is, en dr ook rally lampen te krijgen zijn met 100W, en die zijn NIET legaal. MAar in principe zou je die middelste lampen kunnen schakelen met een apart relais als je je het niet vertrouwd, op dezelfde manier als je je mistlampen aansluit. Al zou ik dan je grootlicht draad nemen als schakeldraad voor het relais, dan kunnen die binnenste alleen aan als je je groot licht aangooit.
Stroom trek je gewoon vanaf de accu, wel ff een zekeringetje dr voor hangen. Mistlampen zou je op dezelfde manier kunnen doen, al pak je dan het dimlicht, want of je nu dimlciht aan hebt, of groot licht, in beide gevallen staat dr spanning op de draad voor het dimlicht.
Brutus wrote:Kakelbont wrote:Daarnaast wil ik ook nogeens mijn mistlichten (apart geschakeld) op het stadslicht aansluiten..
Doe dat nu gewoon niet... Dat gaat je ?57 euro kosten!
Mistlicht mag alleen aan in combinatie met dimlicht! of Groot licht en alleen bij slecht zicht...(Mist en harde regenval)
Geloof me, een AX heeft te grote mistbakken, dus je word zo van de weggepklukt....
Daar kwam mn pa ook mee aanzetten toen ik de hele bedrading al had liggen, dus ik kan mn dashboard dr ook nog weer uit halen om de bende anders aan te gaan sluiten, al heb ik voorlopig geen haast, want mn GT bumper hangt dr toch nog niet voor.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Sander wrote:Als je dimlicht aanstaat staan je stadslichten ook aan lieve schat zodoende zal je mistverlichting altijd branden op het moment dat je je lampen aandoet.
Mistlichten zitten op hun plek. Nu ff draadje trekken naar het stadslicht. Ik zet er natuurlijk wel een schakelaar tussen heej! Zodat m'n mistlicht ook nog uit kan als m'n stadslicht aanstaat :santa:
Oja en m'n morrettes zitten er al in, en de middelste gaan alleen aan met groot licht (zoals het hoort). Wat geeft dat een kont licht zeg
Alleen op het moment schijn ik de vogels uit de bomen. Ff afstellen dus....
greetz Rob
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
OM FF EEN TOPIC EEN KICK TE GEVEN UIT 2004 !!
er rijden nu genoeg clubleden met morette's rond, ook ik.
alleen iedereen seint vrolijk naar me savonds dus dat was niet goed, ik naar de garage, blijkt dus dat die lampen verkeerd zitten.
alleen de lamp uit de rechter kan niet naar de linker, en het glas kan ik ook niet wisselen.
bij klein licht aanzetten zou de buitenste moeten gaan branden, dat is normaal en dimlicht en bij groot licht is dat groot licht.
en de middelste zijn verstralers en gaan alleen aan bij groot licht branden.
klopt dit of hoe zit dit?
in mijn geval brand namelijk bij klein licht de binnenste, bij normaal licht allebei en bij groot licht gaan de buitenste nog wat feller branden.
dit klopt volgens de garage niet en ik wil het goed hebben, kan iemand me helpen? ik word gekkkkkkk
er rijden nu genoeg clubleden met morette's rond, ook ik.
alleen iedereen seint vrolijk naar me savonds dus dat was niet goed, ik naar de garage, blijkt dus dat die lampen verkeerd zitten.
alleen de lamp uit de rechter kan niet naar de linker, en het glas kan ik ook niet wisselen.
bij klein licht aanzetten zou de buitenste moeten gaan branden, dat is normaal en dimlicht en bij groot licht is dat groot licht.
en de middelste zijn verstralers en gaan alleen aan bij groot licht branden.
klopt dit of hoe zit dit?
in mijn geval brand namelijk bij klein licht de binnenste, bij normaal licht allebei en bij groot licht gaan de buitenste nog wat feller branden.
dit klopt volgens de garage niet en ik wil het goed hebben, kan iemand me helpen? ik word gekkkkkkk
Spreken is goud, Ductape is zilver.
Ik trek bij mij die lampen (dus reflector+glas) er zo uit (wel de behuizing van de morette afhalen he..)DuFF wrote:OM FF EEN TOPIC EEN KICK TE GEVEN UIT 2004 !!
blijkt dus dat die lampen verkeerd zitten.
alleen de lamp uit de rechter kan niet naar de linker, en het glas kan ik ook niet wisselen.
Ze zitten bij mij vast met 3 veertjes
Verder heb ik zelf 'ff een kabeltje gemaakt;
Grootlicht: Grootlicht op zowel binnenste als buitenste (dus 4 schijnwerpers aan )
Dimlicht: Buitenste
Stadslicht Buitenste
Hoe is alles aangesloten? alles gewoon doorgelust ofzo?DuFF wrote:in mijn geval brand namelijk bij klein licht de binnenste, bij normaal licht allebei en bij groot licht gaan de buitenste nog wat feller branden.
Altijd meer PK's dan jou!
Bas_S wrote:Ik trek bij mij die lampen (dus reflector+glas) er zo uit (wel de behuizing van de morette afhalen he..)DuFF wrote:OM FF EEN TOPIC EEN KICK TE GEVEN UIT 2004 !!
blijkt dus dat die lampen verkeerd zitten.
alleen de lamp uit de rechter kan niet naar de linker, en het glas kan ik ook niet wisselen.
Ze zitten bij mij vast met 3 veertjes
Verder heb ik zelf 'ff een kabeltje gemaakt;
Grootlicht: Grootlicht op zowel binnenste als buitenste (dus 4 schijnwerpers aan )
Dimlicht: Buitenste
Stadslicht BuitensteHoe is alles aangesloten? alles gewoon doorgelust ofzo?DuFF wrote:in mijn geval brand namelijk bij klein licht de binnenste, bij normaal licht allebei en bij groot licht gaan de buitenste nog wat feller branden.
En zo horen ze ook aangesloten te zijn
nou vanavond hebben ze weer pech op de weg want ik rij weer met groot licht.
ik kan er morgen pas naar kijken,
de glazen zitten wel op de goeie plek maar dat ze zo geschakeld moeten zitten ben ik nu al achter ja:
dimlicht buitenste
normaal licht buitenste maar dan feller
groot licht buitenste en binnenste.
maar de glazen zitten dus op de goeie plek, alleen de lampen niet, dus ik moet ze met fittingaansluitin ofzo in het geheel er weer uit halen, dat word morgen op de 12e verjaardag van mijn axje een mooi cadeau als het lukt
ik kan er morgen pas naar kijken,
de glazen zitten wel op de goeie plek maar dat ze zo geschakeld moeten zitten ben ik nu al achter ja:
dimlicht buitenste
normaal licht buitenste maar dan feller
groot licht buitenste en binnenste.
maar de glazen zitten dus op de goeie plek, alleen de lampen niet, dus ik moet ze met fittingaansluitin ofzo in het geheel er weer uit halen, dat word morgen op de 12e verjaardag van mijn axje een mooi cadeau als het lukt
Spreken is goud, Ductape is zilver.
maar nu is het dus zo:
stads/dimlicht = binnenste branden.
normaal licht = beide branden.
groot licht = beide branden maar de buitenste feller.
naar de buitenste fittingdinges lopen 3 draden en de binnenste lopen 2 draden, dus ik kan het ook niet simpel omwisselen met de draden, wat ook niet de bedoeling is lijkt mij, weet iemand hoe het bij mij zit?
stads/dimlicht = binnenste branden.
normaal licht = beide branden.
groot licht = beide branden maar de buitenste feller.
naar de buitenste fittingdinges lopen 3 draden en de binnenste lopen 2 draden, dus ik kan het ook niet simpel omwisselen met de draden, wat ook niet de bedoeling is lijkt mij, weet iemand hoe het bij mij zit?
Spreken is goud, Ductape is zilver.
Bas_S wrote:Hoe is alles aangesloten? alles gewoon doorgelust ofzo?
nou de 2 draden die aan de kleine verlichting zitten heb ik aan de 2 draden gewikkeld die al aan de morette zaten.
en de 3 draden die uitlopen in een plug die precies op die lamp past, die heb ik dus op die lamp geklikt, ik heb verder niks gewisseld ofzo qua kabels. ik heb het gewoon op de originele manier aangesloten.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
DuFF wrote:Bas_S wrote:Hoe is alles aangesloten? alles gewoon doorgelust ofzo?
nou de 2 draden die aan de kleine verlichting zitten heb ik aan de 2 draden gewikkeld die al aan de morette zaten.
en de 3 draden die uitlopen in een plug die precies op die lamp past, die heb ik dus op die lamp geklikt, ik heb verder niks gewisseld ofzo qua kabels. ik heb het gewoon op de originele manier aangesloten.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
ff parallel aan topic: als ik het goed heb, kun je in de standaard koplampen van de AX geen Xenon lampen hangen.
De koplampen zouden dan vervangen moeten worden door Morettes ofsow?
Of is er een andere manier om toch over te kunnen stappen naar Xenon?
De koplampen zouden dan vervangen moeten worden door Morettes ofsow?
Of is er een andere manier om toch over te kunnen stappen naar Xenon?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
MNM(tm) wrote:ff parallel aan topic: als ik het goed heb, kun je in de standaard koplampen van de AX geen Xenon lampen hangen.
De koplampen zouden dan vervangen moeten worden door Morettes ofsow?
Of is er een andere manier om toch over te kunnen stappen naar Xenon?
nee hoor, xenon is geen probleem, zolang je maar de variant vindt die in H4 past. Ligt bij mij en bij TTF xenon in de AX, is geen probleem.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
MNM(tm) wrote:Maar hoe zit het dan met het grootlicht?
Bij de originele H4 Halogeen zit daar gewoon een tweede gloeidraad voor in de lamp.
Klopt, er zijn sets met een apart halogeenlampje voor grootlicht. Mijn setje heeft een mechanisme dat groot licht nadoet, licht kan dan doorschijnen naar onderen toe. Mechanisme geeft niet echt bijster veel groot licht, maar tis voldoende, en ik gebruik het toch nooit, mede door de bak licht die mn xenon geeft