Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Lambda? Emissie?

Met een AX GT S6 volgens de RDW heb je toch helemaal niks te maken met dat soort zaken?
Of zit ik er nu naast?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Rio97 wrote:Lambda? Emissie?

Met een AX GT S6 volgens de RDW heb je toch helemaal niks te maken met dat soort zaken?
Of zit ik er nu naast?


Rogier jongen... ik heb geen idee!

Maar mocht het toch een eis zijn, en hoe dan ook een goed afgestelde GT is een goed afgestelde GT :lol: , dan zou Nigel dus geslaagd zijn.

Maar bij een steekproef zullen ze het ongetwijfeld mogen testen.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

even 2 reacties op het afstellen;

max CO waarde; 1.6
lambda heeftie niet, dus hoe hij dat gemeten heeft :roll:

welke klep in het ontstekingshuis is stuk? zit 1 klep in, vd vacuumvervroeger, verder werkt alles op centrifugaalkracht?
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ey trwns!
wat ik nooit vermeld heb..

dat grijze mormel heeft 2x de ax VTS van sander 'verslagen'

tot aan de 70 ongeveer bleef ik sander ruim voor!
mjah, dan heb je schakelmoment en koppel en alles en dan zat sander rond de 90 weer naast me.. :roll:
Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Ja Marc... niet technisch worden h?!

Ik refereer met lambda gewoon aan een cijfer in een specifiek hoekje op het beeldscherm van het meetapparaat, aangegeven met een Lambda teken.
Die CO weet ik ook niet...

Achter op het ontstekingshuis zit een ding waar een slang op kan/hoort, en als je daar nou aan gaat zuigen zou hij vacuum moeten trekken.
Mar dat doet het dus niet, en dat deden drie andere exemplaren (waaronder 1 op een verder gewoon werkende BX 14 monopoint) ook niet. Gaat dus vaak stuk.
Hoe en wat er dan van binnen kapot is gaan we evt. nog onderzoeken.

Verder hing het een en ander aan slangetjes los in het vooronder, vooral delen van wat Renard de "milieu-meuk" noemt, en dat zit nu zoals het ook kan :? .
Verder wachten we nog steeds rustig het beroemde K&N luchtfilter af dat hopelijk inmiddels ergens in het Kanaal vaart.

In ieder geval hapert er nog steeds e.e.a. aan Nigel.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

q01z wrote:dat grijze mormel heeft 2x de AX VTS van sander 'verslagen'
.........
tot aan de 70 ongeveer bleef ik sander ruim voor!


Niets houdt 710kg met 85pk op 6000tpm bij over de eerste meters....
Da's logisch, mits je een beetje snel schakelt van 1 naar 3.....

Jouw mormel, mits werkend, kan dat toch ook?
En trouwens.... hoe zit dat dan met Brockje?
Die moet dat toch ook op z'n sloffen op z'n plek zetten, zo'n VTS... 8)
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

2Black wrote:
q01z wrote:dat grijze mormel heeft 2x de AX VTS van sander 'verslagen'
.........
tot aan de 70 ongeveer bleef ik sander ruim voor!


Niets houdt 710kg met 85pk op 6000tpm bij over de eerste meters....
Da's logisch, mits je een beetje snel schakelt van 1 naar 3.....

Jouw mormel, mits werkend, kan dat toch ook?
En trouwens.... hoe zit dat dan met Brockje?
Die moet dat toch ook op z'n sloffen op z'n plek zetten, zo'n VTS... 8)


VTS van sander is +-110pk (toen) op 710kg bij 6000rpm he ;)
Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

q01z wrote: VTS van sander is +-110pk (toen) op 710kg bij 6000rpm he ;)


Ja maar dat weet ik toch niet Marc!

dan zullen de overbrengingsverhoudingen toch wellicht wat anders zijn en dat koppel onderin van een carburateur maakt kennelijk toch een heel verschil.
Maar ik ga het niet testen... Nigel loopt nu al 1 op 10 en dat vindt ik zo al veel te veel.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

2Black wrote:Maar ik ga het niet testen... Nigel loopt nu al 1 op 10 en dat vindt ik zo al veel te veel.


tering :shock: hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen? onder mijn voet liep hij tussen de 1:14(gecombineerd) en 1:16(snelweg)! ik vond dat ding juist zuinig :roll: maar misschien iets mis met de afstelling idd..
Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Heb zojuist het oude ontstekingshuis schoongemaakt en gecontroleerd of daarin het vacuumgebeuren wel werkt, dat is het geval.
Een groot deel zal dus i.d.d aan het vacuumgedoe liggen.
Maar omdat het ontstekingshuis niet goed vastzat, en wij dus maar 1 week met Nigel hebben gereden met het oorspronkelijke ontstekingshuis voor het lostrilde, is dat destijds beschadigd geraakt.
Na inspectie zullen we het dan toch maar, met wat extra aandacht voor de bevestiging, proberen opnieuw in te bouwen.

Uiteindelijk wordt de hele boel toch wel weer opnieuw bekeken en ingeregeld, komt allemaal goed.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

LAmbda kan wel degelijk gemeten worden he ;) Het "CO" apparaat wat ze gebruiken om de co waarde enz. af te lezen, meet ook hoeveel zuurstof er na de verbranding "overblijft".... dan heb je gelijk je lambda waarde ;)

Alleen is dat totaal niet van belang bij een APk keuring op een auto waar je geen viergastest op hoeft te doen.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Vandaag het onstekingshuis m?t werkende vacuumklep gemonteerd.
Tevens alle vacuumslangetjes etc. opnieuw aangesloten danwel afgedopt waar mogelijk door Nard.

Nigel loopt nu als een zonnetje, en gaat als de brandweer.
Rokende banden bij wegrijden geen enkel punt.

Blij.... :D ... nu voltanken en zien wat het verbruik is.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Super! Als je met rokende bandjes wegrijdt iedere keer zal het verbruik wel tegen vallen denk ik. :lol:

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Browny wrote:Super! Als je met rokende bandjes wegrijdt iedere keer zal het verbruik wel tegen vallen denk ik. :lol:


Browny getuigd wederom van groot inzicht! :D

Daarom hebben we ook nog niet getankt, dus de verbruikstest volgt nog.
Daarnaast hebben we gelukkig ook nog wat uitstekende banden liggen... (dankzij de velgjes die ook bij je kocht) dat scheelt dan ook weer.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Simpele Ziel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 499
Joined: SatSep03, 2005 4:14:17 PM
Location: 040-079-073

Post by Simpele Ziel »

Is dat niet gevaarlijk om met uistekende banden te rijden? :wink: :lol:
EX-Sofie-BX 1.9 GTI 16v'89
EX-Lisa-AX 1.4 GTI U9 '92
Lucy-AR 146 2.0TD Junior '99
beheerder van citroenax.hyves.nl

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

HET IS NIET TE GELOVEN....

Ben vanmiddag gebeld met de mededeling dat ons luchtfilter eindelijk gearriveerd is!
Dus.... morgen filter installeren.

Verder vandaag voor het eerst getankt na het afstellen van Nigel en heb dus eindelijk de nieuwe verbruiks-cijfers.
Met huidig gebruik, veel korte ritjes en eigenlijk geen snelweg, zitten we op bijna 1:14. Dat is dus een 35% verbetering tenopzichte van tot voorkort.
Mooi... dat levert besparing en theoretisch Nigel-verbouwings budget op.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

hahaha, ik had dat filter echt al opgegeven Collin.. :P
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Foto's!!!
Als ie erop zit dan ;)

Als je inderdaad een beetje beheerst met het gas omgaat en de tweede trap van de carb niet te veel gebruikt is een redelijk netjes verbruik prima mogelijk.
Het weekend van waggel heb ik zelfs de 1:16 gehaald.

(Is mij trouwens ook maar een keer gelukt...zuinig rijden doe ik wel in de plaisir 8) )
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Rio97 wrote:Foto's!!!
Als ie erop zit dan ;)


Over foto's gesproken...
had ik niet onlangs de rechter of linker voorvelg gefotografeerd van zo'n 50 auto's bij Nieuwegein?
Ben alleen een beetje te druk om ze nu al online te hebben :? .

Zal morgen de camera meenemen als ik het filter ga oppikken.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

2Black wrote:Zal morgen de camera meenemen als ik het filter ga oppikken.


En dat heb ik dus niet gedaan... en dus zijn er geen montage foto's.


Maar...
het filter zit er wel op na de nodige modificaties en pogingen.

Want... dit filter is niet alleen een filter.
Het is een filter en carburateur aanpassing ineen.
Het filter wordt namelijk geleverd met een groter benzinesproeiertje voor je carburateur.
Dus de 2e trap krijgt nu meer brandstof toegediend, en dus kan een AX GT carb hoe dan ook meer vermogen leveren.

Echter...
Als je de offici?le instructies volgt resulteerd dat in een onafstelbare carb die ongelooflijk rijk loopt omdat K&N instrueerd om slechts ??n van de onluchtingsslangen weer op het filter aan te sluiten en een ander af te doppen. En dat werkt dus niet....
Althans niet als je, zoals ik, gelijk nadat je het filter op je motor schroeft de auto aan een CO/lambda-meter hangt en kunt zien wat je nieuwe afstel/uitstoot gegevens zijn.
En dat verzin ik dus niet zelf natuurlijk, want Nard deed de afstelling van het geheel en die vond dat het zo niet kon omdat hij dan nooit zo lekker zou lopen als volgens hem moest kunnen. Met wat denkwerk en veranderingen kwamen we dus gezamenlijk tot de huidige constructie.

Uiteindelijk dus het filter aangepast en er ook de 2e slang aan vastgemaakt teneinde goede ontluchting te krijgen ?n de grotere sproeier te kunnen benutten.
Resultaat is op de CO-meter zelfs een effici?nter verbrandende motor, die overduidelijk meer/beter ademt.

Dan natuurlijk de vraag..."merk je er wat van?"
Euh... ja geloof het wel... het klinkt in ieder geval anders bij 4000 toeren... maar het is nog te nieuw om echts van te zeggen.

Blij mee?
Zeker, dat absoluut, want het is zo'n leuk bling-ding om te zien.....
Maar ik zou niet adviseren het op je auto te schroeven als je geen toegang hebt tot goede afstelmogelijkheden en controle van de resultaten m.b.t. verbranding etc..

En nu eens gaan kijken of we niet ergens een snelle nokkenas kunnen scoren. Want Nard wil meer....
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Post Reply