Wat zijn de kop de aanhaalmomenten van een ax 1.4 diesel

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
surf
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: SatSep23, 2006 8:20:08 PM

Wat zijn de kop de aanhaalmomenten van een ax 1.4 diesel

Post by surf »

kom niet echt uit het bij geleverde papiertje van de koppakking
bij deze foto's van papiertje

http://s87.photobucket.com/albums/k155/ ... 0_0968.jpg

http://s87.photobucket.com/albums/k155/ ... 0_0969.jpg

snap het niet echt van die 20 en 60 nm????

en waar zit de gat voor de blokkeerpen van de krukas???
heb foto gezien op site maar ik zie em niet

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Citroën AX 1991-1995 17. Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
17.2 Dieselmotoren



Cilinderkopbouten:
Motorcode K9A (1,4 L)
fase 1 60 (6,0)
fase 2 losdraaien
fase 3 20 (2,0)
fase 4 +160?
fase 5 +160?
Motorcode VJZ (1,5 L)
fase 1 40 (4,0)
fase 2 +260?
Centrale krukaspoeliebout 111 (11,1)
Drijfstanglagerkappen 40 (4,0)
Gloeibougies 22 (2,2)
Hoofdlagerkappen
fase 1 20 (2,0)
fase 2 +45?
Inlaatspruitstuk 16 (1,6)
Kleppendekselbouten 7 (0,7)
Nokkenaslagerkappen 18 (1,8)
Nokkenasriemwiel 50 (5,0)
Uitlaatspruitstuk 18 (1,8)
Verstuiverhouders 90 (9,0)
Vliegwiel* 65 (6,5)
Wartel verstuiverleiding 20 (2,0)

*Gebruik Loctite Frenetanch.


Citroën AX 1991-1995 3. Dieselmotor 3.4 Cilinderkoppakking vervangen


Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)


Cilinderkopbouten
Motorcode K9A/K9Y:
fase 1 60 (6,0)
fase 2 losdraaien
fase 3 20 (2,0)
fase 4 +160?
fase 5 +160?
Motorcode VJZ:
fase 1 40 (4,0)
fase 2 +260?



Het vervangen van de cilinderkoppakking kan bij ingebouwde motor gebeuren.


- Zet de voorzijde van de auto op bokken.
- Tap het koelsysteem af (zie het desbetreffende hoofdstuk).
- Maak de accukabels los.
- Verwijder het luchtfilter.
- Krik de motor iets op, zodat deze niet meer op de motorrubbers rust. Verwijder de bovenste motorsteun.
- Verwijder de distributiedeksels.
- Verdraai de krukas zo, dat de blokkeerbouten M8 (4 in figuur 3.3 of 3.6 (VJZ-motor)) aangebracht kunnen worden evenals de pen 4507-TA in het vliegwiel (figuur 3.3 of 3.5 (VJZ-motor)).
- Draai de bouten van de spanrol los en druk de spanrol geheel terug. Zet de spanrol in deze stand vast.
- Verwijder het kleppendeksel.
- Verwijder de distributieriem (zie paragraaf 3.3).
- Maak de uitlaat los van het uitlaatspruitstuk.
- Verwijder de gaskabel en de brandstoftoevoerslang naar de inspuitpomp.
- Verwijder de steker van de bedrading van de inspuitpomp.
- Neem de onderdrukslang van de onderdrukpomp los.
- Draai de cilinderkopbouten in omgekeerde volgorde van figuur 3.4 (motorcode K9A/K9Y) of figuur 3.5 (motorcode VJZ) in twee fasen los.
- Neem de cilinderkop en de koppakking van het blok.
- Reinig de pakkingvlakken met een oplosmiddel.
- Reinig de kopbouten en meet de lengte van de bouten (rekbouten). De bouten mogen een maximale lengte hebben van 185,9 mm (VJZ-motor 197,5 mm). Bewaar de oude koppakking (voor de merktekens).

Inbouwen gebeurt in omgekeerde volgorde van het uitbouwen. Let hierbij speciaal op het volgende:


- Haal de cilinderkopbouten aan met het juiste aanhaalmoment en in de volgorde aangegeven in figuur 3.8 of figuur 3.9.
- Indien er nieuwe zuigers, drijfstanglagers of drijfstangen gemonteerd zijn of indien men niet na kan gaan welke dikte koppakking er gemonteerd was, moet de uitsteekhoogte van de zuigers gemeten worden. Hierbij is de hoogste zuiger maatgevend voor de pakkingkeuze. Let op! Er zijn twee soorten merktekens (gaten of inkepingen) op de koppakking aangebracht (VJZ-motor: ??n dikte van 1,6 mm, identificatie koppakking twee maal drie uitsparingen).


Figuur 3.8: Cilinderkopbouten aandraaien (K9A/K9Y-motor)

Figuur 3.9: Cilinderkopbouten aandraaien (VJZ-motor)

Tabel 3.3: Dikte koppakking bepalen



Zuigeruitsteek Dikte van Merkteken op
koppakking koppakking
0,54-0,65 mm 1,5 mm ??n gat of inkeping
0,65-0,77 mm 1,6 mm twee gaten of
inkepingen
0,77-0,82 mm 1,7 mm drie gaten of
inkepingen


Let op! Smeer de cilinderkopbouten voor montage spaarzaam in met motorolie. De cilinderkopbouten mogen niet meer nagetrokken worden.
Let op! De Torx-kopbouten mogen een maximale lengte hebben van 185,9 mm (VJZ 197,5 mm) tot de boutkop. Wordt deze lengte overschreden, vervang de kopbouten compleet met de onderlegringen.
Let op! Zet voor montage van de cilinderkop de zuigers halverwege de cilinders.
Let op! Indien de merktekens niet meer zichtbaar zijn, dient u de uitsteekmaat van de zuigers boven het cilinderblokpasvlak te meten. Gebruik tabel 3.3 voor het vaststellen van de dikte van de te gebruiken koppakking.



- Monteer de koppakking droog, met de merktekens aan de vliegwielzijde.
- Smeer de cilinderkopbouten voor montage in met motorolie.
- Haal de cilinderkopbouten in vijf (K9A) of drie (VJZ) fasen aan in de volgorde uit figuren 3.8 respectievelijk 3.9.

De rest van het monteren in omgekeerde volgorde van het demonteren. Zie voor het aanbrengen van de distributieriem de desbetreffende paragraaf.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

P.S. Kijk even hier op het forum moet ergens een ATH-Kluwer handboek te downloaden zijn . heb de bovenstaande gegevens daarvan.


http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=8260

Djoeri
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

surf
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: SatSep23, 2006 8:20:08 PM

Post by surf »

ik heb k9 dus als ik het goed begrijp eerst alles op volgorde vast draaien op 60nm vervolgens alles weer los draai en (in omgekeerde volgorde???)
vervolgens alles weer vast draaien op volgorde op 20 nm
en daarna alles 160 graden na draaien (op volgorde) en vervolgens alles nogmaals 160 graden nadraaien heb ik het goed?????

(heb wel een eerder koppakking vervangen maar dat was altijd b.v. 20nm 40nm 60nm nooit eerder met los en vervolgens weer vastdraaien)

in elk geval bedankt voor info

Post Reply