Vandaag na een maandje stilstaan de AX van m'n zusje weer 's mee uit rijden genomen. Hij reed op zich prima, maar op een gegeven moment (binnen bebouwde kom, motor net warm genoeg om choke niet meer nodig te hebben) kwam er een luid gierend/gillend geluid uit de motor. OOK met ingetrapte koppeling, OOK in stilstand en het geluid wordt iets hoger naarmate het toerental hoger wordt. Ik heb het bovenste distributieriemkapje en krik + wielsleutel verwijderd maar dat hielp niet.
Na een tankbeurtje zijn we buiten de bebouwde kom uitgekomen en daarna hebben we het geluid niet meer gehoord op een rit van zo'n 40 km.
Wat is het? (spanrol?)
Hoe gevaarlijk/schadelijk is het om ermee door te rijden?
Indien gevaarlijk/schadelijk: wat kost het?
Voor wie 'm niet kent: het is een AX 14TRS uit 1988. Carburateur.
Mede namens m'n bezorgde zusje bedankt!
Gierend geluid AX le cadeau...
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Gierend geluid AX le cadeau...
Kijk uit, een Cactussssss
Misschien de waterpomp.. de mijne doet dat ook af en toe
Begint meteen als je 'm start, en idd een gierend/gillend geluid als de V-snaar, en toerentalafhankelijk (tot ongeveer 3000toeren, dan hoor je 'm niet meer
Het stopt op een gegeven moment van zelf, en als je geluk heb ben er weer 'n tijd vanaf. Als je pech hebt is 't de volgende keer weer als je start.
En het komt bij mij ook van de distributiezijde van het motorblok. In verband met de lekke koppakking, verdenk ik in mijn geval de waterpomp. Maar de spanrol zou het ook kunnen zijn.
Begint meteen als je 'm start, en idd een gierend/gillend geluid als de V-snaar, en toerentalafhankelijk (tot ongeveer 3000toeren, dan hoor je 'm niet meer
Het stopt op een gegeven moment van zelf, en als je geluk heb ben er weer 'n tijd vanaf. Als je pech hebt is 't de volgende keer weer als je start.
En het komt bij mij ook van de distributiezijde van het motorblok. In verband met de lekke koppakking, verdenk ik in mijn geval de waterpomp. Maar de spanrol zou het ook kunnen zijn.