vraagje over halogeenspots

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
DuFF
AXtremist
AXtremist

vraagje over halogeenspots

Post by DuFF »

het is niet voor de ax, maar ik kan het wel hier vragen want ik weet dat er hier mensen zijn die het wel weten.
de auto van mijn werk, een Renault Kangoo, heeft bovenop een zwaaibak, zwaailichten en knipperlichten, de gehele kerstboomverlichting zegmaar.

ook zitten er halogeenspots zowel links als rechts die als zoeklicht dienen.

deze zijn echter naar zijn grootje, aangezien de hele mik verroest is,
nou heb ik de boel uit elkaar gehaald om het te vervangen, maar de halogeenspotjes zijn niet meer veel waard, dit waren ook huis tuin en keukenspotjes,
nu wil ik deze vervangen door de Led-spotjes van www.conrad.nl aangezien die ook tegen schokken kunnen, en dus goed geschikt zouden zijn voor het gebruik op een auto.
echter zijn er 2 type spotjes,

Image
laagspanning
12 ledjes
0.75 watt vermogen

Image
laagspanning
20 ledjes
1.25 watt vermogen

Energiezuinig!
LED-lampen hebben een verbazingwekkende lichtopbrengst, een laag energieverbruik en een extreem lange levensduur. De effici?ntie van LED-lampen is 3 keer zo hoogals die van halogeenlampen. De 12 V-types met een GU 5.3-fitting zijn inzetbaar in laagspannings-halogeensystemen. De 230 V-types met een GU 10-fitting passen in hoogspannings-halogeensystemen. De 230 V-types met E14/E27-fitting zijn geschikt voor de vervanging van gewone gloeilampen.
? 5 cm

Technische specificaties:
Levensduur 35.000 h
Fitting GU 5.3
Voedingsspanning 12 V.

nou snap ik dus niet welke ik het beste kan kiezen, met dat vermogen, die met meer vermogen schijnt natuurlijk feller, maar wat zijn hier de voor en nadelen van :roll:

alvast bedankt als iemand het makkelijk en duidelijk kan uitleggen. :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

meer ledjes betekend meer licht, maar accu sneller leeg (in dit geval onrelevant) Zo is het mij uitgelegd bij het kopen van een hoofdlampje met ledjes.

Jochaim
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by Jochaim »

Lijkt mij ook gewoon meer licht, tegen een te verwaarlozen meerverbruik 0,5 W...En meer is beter (meestal)
AX Spot

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by ZX-Cruiser »

Meer LEDS is meer vermogen. Maar ik zou deze absoluut niet als zoeklichtspot kiezen, aangezien er voor dat doeleinde amper licht af komt. Voor binnenshuis of binnen de kofferbak van je auto zijn ze perfect. Maar qua lichtopbrengst doen ze nix tegen een 50W halogoonspot.
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

ZX-Cruiser wrote:Meer LEDS is meer vermogen. Maar ik zou deze absoluut niet als zoeklichtspot kiezen, aangezien er voor dat doeleinde amper licht af komt. Voor binnenshuis of binnen de kofferbak van je auto zijn ze perfect. Maar qua lichtopbrengst doen ze nix tegen een 50W halogoonspot.
op 12 volt draaien ze gewoon h?, ennu, die er nu telkens inzaten, die huistuin&keukenspotjes gingen telkens naar z'n grootje, dus ik wil die led-lampen gewoon is proberen want die halogeenspotjes hebben ze geen stootvaste van :?

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by ZX-Cruiser »

Aha, das wel apart dat dat zo hard gaat. Heb zelf gewoon een 20W halogeen spotje (huis tuin en keuken ding) op m'n fiets, en die doet het al 5 jaar ofzo. En ik boender best hard met die fiets ;)
Leds zijn leuk, maar als schijnwerper valt het tegen vrees ik..
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Edwin »

Ik heb zelf zo'n klein sleutelhanger zaklampje van ongeveer 4 cm lang.
Zitten 3 van die kleine knop-batterijtjes in, het ding schijnt echt goed fel, geeft op 5m afstand toch nog een flinke lichtbundel voor zo'n enorm klein dingetje.
Dus als je zo'n led op 12v op je auto hebt dan moet dat wel goed komen vrees ik ;)
Maar keb echt geen idee als die 12v leds ook in dezelfde verhouding zoveel extra licht geven.
Staat er niet iets van lichtsterkte vermeld wat die leds afgeven?
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

Edwin wrote: Staat er niet iets van lichtsterkte vermeld wat die leds afgeven?
neup, maar ik ga ze gewoon bestellen, dan zie ik wel wat er van komt :)

Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Edwin »

En... heb je ze al? en hoe bevalt het?
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

heb ze inmiddels ja, van de conrad, moet de houder nog ontroesten waar ze inmoeten en dan aansluiten, als ik 't niet vergeet doe ik 't morgen in me nachtdienst :)

ps. kan zijn dat trafo's van halogeenspots kapot is, dus dat ze t wel doen maar niet lang meegaan, dan houd t gewoon op

Post Reply