Kenteken jakkeraar te zien
door Ren? Schrier
GOES - Anoniem scheuren wordt steeds moeilijker. Naast lasergun, flitspaal en mobiele radarapparatuur hebben rijkswaterstaat en politie weer een nieuw wapen in de strijd gegooid.
Langs de A58 staat op proef een opstelling die er voor zorgt dat het nummerbord en de snelheid worden weergegeven van de auto?s die te hard langs wegwerkzaamheden rijden. Dat alles vanuit de gedachte dat snelheidsmaniakken niet langer anoniem zijn. En dat weer in de hoop en verwachting dat mensen zich betrapt zullen voelen en daardoor hun snelheid aanpassen.
Onveilig
De opstelling staat tussen Kapelle en Heinkenszand langs de noordbaan. Dat wil zeggen dat het verkeer dat in de richting Vlissingen rijdt de kans loopt betrapt te worden. Het bord staat nog tot en met vrijdag, in het kader van een experiment, op die plaats. Dan verhuist het naar een andere locatie in Nederland.
Rijkswaterstaat hoopt dat weggebruikers hun snelheid aanpassen.
Volgens CNV Bedrijvenbond voelt 85 procent van de wegwerkers zich wel eens onveilig. Dat komt door automobilisten die te hard rijden. Veel van hen doen dat volgens Rijkswaterstaat onbewust.
Door hen direct met hun te hoge snelheid te confronteren is de verwachting dat de autorijders zich wel aan de toegestane snelheid gaan houden.
Helemaal feilloos verliep de proef nog niet. Tot laat in de middag was de informatie over te hard rijdende auto?s tien minuten w?l zichtbaar en dan weer tien minuten niet. Dat had te maken met de straalverbinding tussen twee camera?s die deel uitmaken van de opstelling. Die deed het niet zoals het moest.
De controle vindt plaats met een mobiel trajectcontrolesysteem. Over een afstand van 500 meter wordt de gemiddelde snelheid bepaald. Daar zijn de twee camera?s voor nodig. Op het informatiebord, 120 meter verderop, komt die snelheid te staan, naast het kenteken. ?Daarmee maak je het persoonlijk, in plaats van een tekst als ?U rijdt te hard?, aldus een woordvoerder.
De bedoeling is dat de automobilist zijn snelheid matigt. Daarom worden in eerste instantie niet direct boetes uitgedeeld. De politie, die betrokken is bij de proef, kan echter alsnog besluiten op snelheid te controleren, waarbij w?l wordt beboet. De A58 is de eerste proeflocatie, maar er zijn plannen om de komende maanden elders, zoals op de A2 in Limburg, het systeem neer te zetten.
dus jij dacht ongezien hard te kunnen rijden?
Moderators: Rock's, webmasters
dus jij dacht ongezien hard te kunnen rijden?
Spreken is goud, Ductape is zilver.