Speling op de v-bak pook
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Speling op de v-bak pook
Ik heb echt een enorme speling op me versnellingsbakpook als tie in versnelling staat maakt niet uit welke.
Nu zag ik laatst dat de onderste schakelstang helemaal gaar is en heel los zit nu wil ik alle schakel stangen vervangen maar is daarmee het probleem opgelost? En hoe zit het met de aansluiting onder je auto van de pook naar die grote stang is daar nog iets versleten wat dit probleem veroorzaakt?
groeten,
Ronald
Nu zag ik laatst dat de onderste schakelstang helemaal gaar is en heel los zit nu wil ik alle schakel stangen vervangen maar is daarmee het probleem opgelost? En hoe zit het met de aansluiting onder je auto van de pook naar die grote stang is daar nog iets versleten wat dit probleem veroorzaakt?
groeten,
Ronald
AX Soupapes 16 
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10

Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
En is dit heel erg? Kheb t namelijk ook best wel erg!
Hij schiet niet uit de versnelling trouwens!
Als dit makkelijk te fixen is zou t wel aangenaam zijn!
Bak van mij is raar trouwens, schakelt best makkelijk,
reed ik vorige week (door de regen), schakeltie opeens h??l licht?!
En toen ik gestopt was en de volgende dag ging rijden was het weer normaal, iets zwaarder dus.....
Kan dit door de regen komen? (Heb er echt nul verstand van....)
Hij schiet niet uit de versnelling trouwens!
Als dit makkelijk te fixen is zou t wel aangenaam zijn!
Bak van mij is raar trouwens, schakelt best makkelijk,
reed ik vorige week (door de regen), schakeltie opeens h??l licht?!
En toen ik gestopt was en de volgende dag ging rijden was het weer normaal, iets zwaarder dus.....
Kan dit door de regen komen? (Heb er echt nul verstand van....)
Ok en waar zit dat precies heeft iemand een foto daarvan?Drake wrote:Ligt zoals browny zegt aan de spie in de onderste hevel, deze lubbert altijd uit waardoor er spelling op komt en vooral van links naar rechts.
@ fietspomp zou best kunnen dat bij jou alle schakels best ranzig zijn, oud vet en vuil dat dit beetje opgedroogt is en dan als je door de regen rijd het weer nat en soepeler word. Beetje inspuiten met wd40 doet al wonderen dan

AX Soupapes 16 
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10

Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
Ik heb zelf 3 weken terug de schakelstangetjes vervangen(erg veel speling op de pook en op het laatst viel onder het rijden de onderste stang van de kop door de speling) wat wel een tip is, als je wel speling hebt maar nog niet wil of kan vervangen, doe een trekbandje om de onderste schakelstang en waar het kogelkopje in zit zo kan je nog een tijdje rijden,wel met speling maar hij kan er niet afvallen.ps stangetje kost ongeveer 30 euro per stuk en er zitten er 3.
succes en groet.
succes en groet.

Ok dus onder me auto de teringzooi volspuiten met WD40?Rooney wrote:Ok en waar zit dat precies heeft iemand een foto daarvan?Drake wrote:Ligt zoals browny zegt aan de spie in de onderste hevel, deze lubbert altijd uit waardoor er spelling op komt en vooral van links naar rechts.
@ fietspomp zou best kunnen dat bij jou alle schakels best ranzig zijn, oud vet en vuil dat dit beetje opgedroogt is en dan als je door de regen rijd het weer nat en soepeler word. Beetje inspuiten met wd40 doet al wonderen dan
Heeft iemand hier n foto van?
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Het simpelste is, als je geen oprijbokken hebt, twee wielen aan een zijde op de stoep, iemand in de auto enn beetje met de versnellingspook rommelen en zelf onder de auto met een spuitbus WD40 je kunt dan precies zien wat er allemaal beweegt en spuiten maar.Fietspomp wrote:Ok dus onder me auto de teringzooi volspuiten met WD40?
Heeft iemand hier n foto van?
Op deze manier hebben wij onze rode van heel zwaar en moeilijk schakelen afgeholpen.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- AX liefhebber
- Posts: 123
- Joined: FriSep01, 2006 8:46:30 PM
- Location: spijkenisse (zuid R'dam)
hey mensen, ook ik heb dit (irritante) probleem,
ik heb ook nog heel veel speling van voor naar achter, eigenlijk in alle 4 de richtingen wel een centimeter of 3, 4, wellicht 5...
als ik m'n ax naar de garage zou brengen, zouden ze het daar wel kunnen fixxen toch?
en hoeveel zouden ze hiervoor ongeveer mogen rekenen?
ik ben niet heel super 'onder' de auto, en dat ik wat lichter kan schakelen door WD40 op de stangen te spuiten zou het heen en weer kunnen bewegen van de pook niet verhelpen.
maarja, als ik dat wil oplossen zou je dus echt alle 3 die stangen moeten vervangen en dat kost dan 3x30,- sowiso.
zou er dan nog meer vervangen/ingevet/nagekeken moeten worden?
ik heb ook nog heel veel speling van voor naar achter, eigenlijk in alle 4 de richtingen wel een centimeter of 3, 4, wellicht 5...
als ik m'n ax naar de garage zou brengen, zouden ze het daar wel kunnen fixxen toch?
en hoeveel zouden ze hiervoor ongeveer mogen rekenen?
ik ben niet heel super 'onder' de auto, en dat ik wat lichter kan schakelen door WD40 op de stangen te spuiten zou het heen en weer kunnen bewegen van de pook niet verhelpen.
maarja, als ik dat wil oplossen zou je dus echt alle 3 die stangen moeten vervangen en dat kost dan 3x30,- sowiso.
zou er dan nog meer vervangen/ingevet/nagekeken moeten worden?
Heb er ook al zeker 40000km last van. In alle versnellingen ver van links naar rechts te bewegen. Maar hij schiet er absoluut niet uit.
Na 40000km ben ik eraan gewent. Merk het niet. En het zijn geen nieuwe auto's.
Na 40000km ben ik eraan gewent. Merk het niet. En het zijn geen nieuwe auto's.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

Om nog even op de prijzen terug te komen;
Bovenste schakelstang 331 mm lang 24.87 ex btw
Onderste schakelstang 182 mm lang 30.27 ex btw
middelste schakelstang 189 mm lang 20.63 ex btw
Zitten teflon busjes in de schakels en gaan op een metaal bolletje dus die slijten na de jaren en gaan losser zitten. En dan nog onder de auto direct van af de pook daar zit ook een teflon busje wat die kost weet ik niet.
Benzine tot org 05277.
Dit is wat de Citroën dealer zei.
Maar waar zit nou dat beruchte onderste hevel ding??? is dat dat teflon busje?
Bovenste schakelstang 331 mm lang 24.87 ex btw
Onderste schakelstang 182 mm lang 30.27 ex btw
middelste schakelstang 189 mm lang 20.63 ex btw
Zitten teflon busjes in de schakels en gaan op een metaal bolletje dus die slijten na de jaren en gaan losser zitten. En dan nog onder de auto direct van af de pook daar zit ook een teflon busje wat die kost weet ik niet.
Benzine tot org 05277.
Dit is wat de Citroën dealer zei.
Maar waar zit nou dat beruchte onderste hevel ding??? is dat dat teflon busje?
AX Soupapes 16 
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10

Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
rustig zo ingewikkeld is het niet. als je echt ziek veel speling in je pook hebt mis je denk ik een rubber balletje. Als je de stang vanaf je pook onder de auto door volgt kom je op een gegeven moment een buisje tegen. Daar moet een rubber balletje in zitten welke vastzit aan een hefboom die op zijn beurt weer vastzit op het schutbord.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.