Stabilisator, wie helpt mij!
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Stabilisator, wie helpt mij!
Oke, als het overbodig is dan hoor ik het wel..
Maar goed mijn oude topic kon ik niet meer vinden, waarschijnlijk omdat site down is geweest?
Maar goed, mijn ax gaat hersteld worden. Nu wil ik er een stabilisator onder hangen. Kan iemand mij vertellen welke ik moet hebben voor onder een volcane uit 94? Ik geloof dat een GT stabi al geprobeerd is (deze paste geloof ik niet?)
Kan iemand mij tips geven welke ik moet hebben? Of hoe ik daar achter kan komen, en heeft iemand er nog een?
Maar goed mijn oude topic kon ik niet meer vinden, waarschijnlijk omdat site down is geweest?
Maar goed, mijn ax gaat hersteld worden. Nu wil ik er een stabilisator onder hangen. Kan iemand mij vertellen welke ik moet hebben voor onder een volcane uit 94? Ik geloof dat een GT stabi al geprobeerd is (deze paste geloof ik niet?)
Kan iemand mij tips geven welke ik moet hebben? Of hoe ik daar achter kan komen, en heeft iemand er nog een?
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!
ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**
Klik Hier!!
ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**
kick... Iemand een type 2 stabi? Even Citroën gebeld, en schijnt dat elke staby onder een volcane past als het maar van een type 2 afkomstig is...
106 rally is ook goed!
106 rally is ook goed!
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!
ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**
Klik Hier!!
ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**
het ligt niet aan het feit dat je een volcane hebt maar aan het feit dat je een bxblok hebt wat iets lager uitkomt.FoxHunter wrote:kick... Iemand een type 2 stabi? Even Citroën gebeld, en schijnt dat elke staby onder een volcane past als het maar van een type 2 afkomstig is...
106 rally is ook goed!
Ik hoorde dat hij juist langer is aan de bovenkantBrowny wrote:het ligt niet aan het feit dat je een volcane hebt maar aan het feit dat je een bxblok hebt wat iets lager uitkomt.FoxHunter wrote:kick... Iemand een type 2 stabi? Even Citroën gebeld, en schijnt dat elke staby onder een volcane past als het maar van een type 2 afkomstig is...
106 rally is ook goed!


Sorry mensen, ik kan er even niet meer tegen het spijt me voor dit taalgedrag:(
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!
ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**
Klik Hier!!
ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**
Ik geef dit oude topic even een schopje....
Uit een gesprekje met Drake op de Frieslandmeeting begreep dat 'de gaten' voor een stabilisator al onder m'n AX zitten. Nu heb ik zelf zo'n ding nog nooit gezien, daarom de volgende vragen;
Is een stabilisator puur een stang onder de auto (voor, terhoogte van de assen) of ook de stang die ik bij andere leden over het motorblok zag lopen?
Is het moeilijk om een stabilisator onder een AX te zetten?
Wat ben je voor zo'n stabilisator ongeveer kwijt?
-edit- Welke moet ik hebben voor een AX First uit '95?
Uit een gesprekje met Drake op de Frieslandmeeting begreep dat 'de gaten' voor een stabilisator al onder m'n AX zitten. Nu heb ik zelf zo'n ding nog nooit gezien, daarom de volgende vragen;
Is een stabilisator puur een stang onder de auto (voor, terhoogte van de assen) of ook de stang die ik bij andere leden over het motorblok zag lopen?
Is het moeilijk om een stabilisator onder een AX te zetten?
Wat ben je voor zo'n stabilisator ongeveer kwijt?
-edit- Welke moet ik hebben voor een AX First uit '95?
AX GTI '91
Tis een stang die onder de auto loopt en dus niet die stang boven het motorblok, das een veerpootbrug.
Het is heel makkelijk te monteren, alleen maar 8 boutjes vastdraaien in de gaten. Ze gaan hier op de club voor max 25/30 euro weg. Voor je first kan je volgens mij gewoon elk type nemen, er zijn alleen verschillende diktes. Hoe dikker, hoe beter.
Het is heel makkelijk te monteren, alleen maar 8 boutjes vastdraaien in de gaten. Ze gaan hier op de club voor max 25/30 euro weg. Voor je first kan je volgens mij gewoon elk type nemen, er zijn alleen verschillende diktes. Hoe dikker, hoe beter.
-
- AX liefhebber
- Posts: 499
- Joined: SatSep03, 2005 4:14:17 PM
- Location: 040-079-073
Ik vooral gierend rubber sinds ik de mijne weer 's goed vastgezet hebSimpele Ziel wrote: Ik heb met mijn GTI al veel O's en A's mogen horen op klaverbladen....

Maar gaat idd ook weer een stuk strakker door de bocht!
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

Een stabiMNM(tm) wrote:Wat is nou eigenlijk het voordeel van een stabilisator stang en / of veerpootbrug bij normaal rijden op de openbare weg?
beperkt de rolbeweging van de carosserie. Hoe dikker de stabi, hoe minder de koets gaat overhellen. Dat leidt tot een betere grip en wegligging, en dus tot hogere bochtsnelheden.
Een veerpootbrug

verstevigt de bevestiging van de veerpoten. Onder de motorkap zie je dan een buis over de motor heen lopen. Vergis je niet in de flexibiliteit die er nog een carrosserie zit. Door de extra fixatie met die brug beperk je de speling die er in je wielophanging zit. En hoe minder speling, hoe beter de wegligging en hoe strakker je kunt sturen.
Overigens kun je op andere type auto's ook achter een veerpootbrug aantreffen. Bij een AX niet, aangezien die een ander soort achteras heeft.
Tenslotte heb je nog een draagarmbrug. Kan er zo snel geen vinden van een AX, deze is van een Golf:

Die doet hetzelfde als de veerpootbrug, maar dan onder de motor door. Deze brug heeft nog meer effect dan de veerpootbrug boven. Dit omdat de de bevestiging van de draagarmen het zwaarst wordt belast, terwijl de constructie daar juist het minst stevig is.
Verder zijn er al een boel draadjes hieraan gewijd. Gebruik de zoekfunctie maar eens even.
Deze bijvoorbeeld:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... c&start=20
Dat is nog eens informatie
Ik heb overigens een stabi gevonden van Drake en nieuwe sluitpunten gekocht bij de dealer. Nu nog even een keer eronder monteren, maar gewoon vasthoudend leek het allemaal te kloppen!

Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!
ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**
Klik Hier!!
ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**
Nee. Het enige wat een brug doet is de boel verstevigen. Daardoor blijven je veerpoten beter zitten op de plaats waar ze bedoeld zijn. Waardoor ze optimaler functioneren.dvdoornik wrote:Een veerpootbrug zorgt er toch voor dat je wielen tegelijkertijd inveren, zodat je een beter wegligging hebt?
Yep.dvdoornik wrote:Een stabi stang is tegen het torderen van je carro...
Je zou ook kunnen zeggen dat een stabi zorgt voor een betere verdeling van de druk over beide wielen. Maar uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer.
precies andersomdvdoornik wrote:Een veerpootbrug zorgt er toch voor dat je wielen tegelijkertijd inveren, zodat je een beter wegligging hebt?
Een stabi stang is tegen het torderen van je carro...
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.