Even een algemeen autovraagje (daar ben ik weer...):
Waarom hebben de "snellere" modellen AX meer wielbouten? Waarom zijn er ?berhaupt auto's met 5 bouten per wiel als 3 ook blijkt te volstaan? Dat heeft voordelen boven 4-gaats: lichter, goedkoper qua aanschaf, minder werk om wielen te wisselen, etc.
De enige verklaring die ik kon bedenken wat dat het wiel als een hefboom zou werken waarop het gewicht van de rest van de auto drukt, en dat zo de wielbouten onder druk staan. Bij een zware auto zijn er dus meer nodig (vergelijk met busjes en trucks). Maar dat verklaart voor mij nog niet waarom een GTI wel 4-gaats kreeg: zoveel zwaarder is die niet. Sterker nog, al dat extra metaal maakt 'm zwaarder en dus langzamer (en het is nog niet-afgeveerd gewicht ook) . En het verklaart ook niet waarom er meer 3-gaats 106'en zijn dat 3-gaats Saxo's (zo lijkt het tenminste).
volgens mij hangt je wiel direct aan je naaf, en zijn de bouten alleen bedoeld om hem daar strak tegenaan te zetten. Een wiel hangt aan de spaken, rust er niet op, zou wiel nooit kunnen houden.
Meer bouten staat duurder
Meer bouten zorgt er voor dat de druk op de naaf gelijkmatiger wordt verdeeld.
Nog steeds geen overtuigend argument om je wiel aan meer bouten vast te maken... Het viel me trouwens vandaag op dat zelfs een Alto er 4 heeft. Verspilling van goed ijzer? Of is er toch een goede reden voor?
Als je hard de bocht door gaat staat er wel een beetje kracht op die bouten omdat je auto(chassis) naar de zijkant van de bocht getrokken word door het gewicht dat rechtdoor wil, maar het wiel op de weg gript om dat te voorkomen, waardoor er een kracht naar buiten op de bouten komt.
Je zult het met me eens zijn dat een Alto niet vaak harder door de bocht zal gaan dan een AX. Toch heeft ie 4 bouten meer... Dito voor de Panda trouwens en ieder willekeurig ander klein niet-Frans autootje.
Met meer bouten zit het wiel beter vast. En worden de bouten minder op afschuiving belast omdat de krachten verspreid worden over 4 ipv 3 bouten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Ja, en dan de vraag: Waarom hebben dan de 'niet-snelle' modellen maar 3 bouten?
Die kunnen toch ook scherpe bochten nemen?
Mij lijkt het dat er meer dwarskracht op een wiel komt als je niet te zacht een scherpe bocht neemt dan dat je keihard rechtdoor op een stuk snelweg rijdt.
_________________
Het volgende bericht... vind u hieronder.
killer wrote:Houdt er wel rekening mee dat een AX natuurlijk erg licht is (een Panda ook hoor evenals een Alto maar toch)
Dat was ook precies waarom ik de Panda en de Alto noemde... en ook waarom m'n vraag nog steeds geldt: waarom "wij" drie (te weinig)/waarom "zij" vier (teveel)?
Omdat PSA hier wel geld op wilde besparen denk ik.
Misschien dat die andere merken dezelfe (4gaats) onderdelen op meerdere modellen gebruiken(waar 4 gaats wel nodig is om het stevig te houden).
Ik denk dat het voor het grootste deel met kosten heeft te maken, 1 wielbout van 0,50 euro maal 1miljoen AXen is toch al 500.000 euro besparing op de productie kosten.
Tsja zo werkt dat in de auto industrie, waarom denk je dat er zo'n papieren luchtfilter fabrieks af in zit enz, enz.
Rio97 wrote:Ik denk een erfenis uit het Citroën verleden; 2cv, visa.
Ik denk dat je daar een sterk punt mee hebt.
Gewoon een erfenis, 'omdat ze het "vroeger" ook zo deden'.
En dat ze vanaf de 'snellere' versies de boel gestandariseerd hebben tot 4 gaats.
_________________
Het volgende bericht... vind u hieronder.
Rio97 wrote:Ik denk een erfenis uit het Citroën verleden; 2cv, visa.
Ik denk dat je daar een sterk punt mee hebt.
Gewoon een erfenis, 'omdat ze het "vroeger" ook zo deden'.
En dat ze vanaf de 'snellere' versies de boel gestandariseerd hebben tot 4 gaats.
De eend en de visa hadden weliswaar 3 bouten (bij de eend: moeren!) maar de steek was heel anders dus voor de AX hebben ze hoe dan ook iets opnieuw moeten ontwerpen. De 205 heeft de hele tijd 4 bouten gehad, en die is ook van PSA.