[Algemeen] Waarom veel wielbouten?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

[Algemeen] Waarom veel wielbouten?

Post by pcrodent »

Even een algemeen autovraagje (daar ben ik weer...):

Waarom hebben de "snellere" modellen AX meer wielbouten? Waarom zijn er ?berhaupt auto's met 5 bouten per wiel als 3 ook blijkt te volstaan? Dat heeft voordelen boven 4-gaats: lichter, goedkoper qua aanschaf, minder werk om wielen te wisselen, etc.

De enige verklaring die ik kon bedenken wat dat het wiel als een hefboom zou werken waarop het gewicht van de rest van de auto drukt, en dat zo de wielbouten onder druk staan. Bij een zware auto zijn er dus meer nodig (vergelijk met busjes en trucks). Maar dat verklaart voor mij nog niet waarom een GTI wel 4-gaats kreeg: zoveel zwaarder is die niet. Sterker nog, al dat extra metaal maakt 'm zwaarder en dus langzamer (en het is nog niet-afgeveerd gewicht ook) ;). En het verklaart ook niet waarom er meer 3-gaats 106'en zijn dat 3-gaats Saxo's (zo lijkt het tenminste).

Wie verlicht mij? :)
Kijk uit, een Cactussssss

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

meer = beter?

meer zou ik ook niet echt kunnen verzinnen, wel dat 4 het drukpunt meer gelijkmatiger maakt dan 3

robin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 597
Joined: SunDec14, 2003 10:21:59 PM
Location: Dirkshorn
Contact:

Post by robin »

ja daar denk ik dan ook aan veiliger!
BX GTI 16V 1987
XANTIA ACTIVA V6 1997
SAXO VTS 1998

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

volgens mij hangt je wiel direct aan je naaf, en zijn de bouten alleen bedoeld om hem daar strak tegenaan te zetten. Een wiel hangt aan de spaken, rust er niet op, zou wiel nooit kunnen houden.

Meer bouten staat duurder :)

Meer bouten zorgt er voor dat de druk op de naaf gelijkmatiger wordt verdeeld.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Nog steeds geen overtuigend argument om je wiel aan meer bouten vast te maken... Het viel me trouwens vandaag op dat zelfs een Alto er 4 heeft. Verspilling van goed ijzer? Of is er toch een goede reden voor?
Kijk uit, een Cactussssss

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Als je hard de bocht door gaat staat er wel een beetje kracht op die bouten omdat je auto(chassis) naar de zijkant van de bocht getrokken word door het gewicht dat rechtdoor wil, maar het wiel op de weg gript om dat te voorkomen, waardoor er een kracht naar buiten op de bouten komt.
Altijd meer PK's dan jou!

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Je zult het met me eens zijn dat een Alto niet vaak harder door de bocht zal gaan dan een AX. Toch heeft ie 4 bouten meer... Dito voor de Panda trouwens en ieder willekeurig ander klein niet-Frans autootje.
Kijk uit, een Cactussssss

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Fransen zijn eigenwijs :)

Maarreh ik weet niet waar dat filmpje staat van die saxo waarbij dat achterwiel afbreekt, maar daar zal het wel mee te maken hebben.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Met meer bouten zit het wiel beter vast. En worden de bouten minder op afschuiving belast omdat de krachten verspreid worden over 4 ipv 3 bouten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 472
Joined: FriDec03, 2004 5:03:41 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Post by Edwin »

Ja, en dan de vraag: Waarom hebben dan de 'niet-snelle' modellen maar 3 bouten?
Die kunnen toch ook scherpe bochten nemen?
Mij lijkt het dat er meer dwarskracht op een wiel komt als je niet te zacht een scherpe bocht neemt dan dat je keihard rechtdoor op een stuk snelweg rijdt.
Image
_________________
Het volgende bericht... vind u hieronder.

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Houdt er wel rekening mee dat een AX natuurlijk erg licht is (een Panda ook hoor evenals een Alto maar toch)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

killer wrote:Houdt er wel rekening mee dat een AX natuurlijk erg licht is (een Panda ook hoor evenals een Alto maar toch)
Dat was ook precies waarom ik de Panda en de Alto noemde... en ook waarom m'n vraag nog steeds geldt: waarom "wij" drie (te weinig)/waarom "zij" vier (teveel)?
Kijk uit, een Cactussssss

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Omdat PSA hier wel geld op wilde besparen denk ik.
Misschien dat die andere merken dezelfe (4gaats) onderdelen op meerdere modellen gebruiken(waar 4 gaats wel nodig is om het stevig te houden).
Altijd meer PK's dan jou!

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Ik denk een erfenis uit het Citroën verleden; 2cv, visa.

Misschien hebben ze bij Fiat en Suzuki wat eerder bedacht dat standaardisatie uiteindelijk goedkoper is?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Ik denk dat het voor het grootste deel met kosten heeft te maken, 1 wielbout van 0,50 euro maal 1miljoen AXen is toch al 500.000 euro besparing op de productie kosten.
Tsja zo werkt dat in de auto industrie, waarom denk je dat er zo'n papieren luchtfilter fabrieks af in zit :? enz, enz.
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Citrosanfan wrote:1 wielbout van 0,50 euro maal 1miljoen AXen is toch al 500.000 euro besparing op de productie kosten.
x 4 wielen per auto = 2.000.000

Maar dan de vraag: waarom hebben andere goedkope kleine autootjes er dan w?l 4 per wiel? Die Italianen zijn toch ook niet dom...?
Kijk uit, een Cactussssss

Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 472
Joined: FriDec03, 2004 5:03:41 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Post by Edwin »

Rio97 wrote:Ik denk een erfenis uit het Citroën verleden; 2cv, visa.
Ik denk dat je daar een sterk punt mee hebt.
Gewoon een erfenis, 'omdat ze het "vroeger" ook zo deden'.
En dat ze vanaf de 'snellere' versies de boel gestandariseerd hebben tot 4 gaats.
Image
_________________
Het volgende bericht... vind u hieronder.

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Franse autobouwers en logica..

Twee dingen die niet matchen ;)

Zo klaar als een klontje :P Daar hebben ze zelf nooit over nagedacht :lol:
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

pcrodent wrote:
Citrosanfan wrote:1 wielbout van 0,50 euro maal 1miljoen AXen is toch al 500.000 euro besparing op de productie kosten.
x 4 wielen per auto = 2.000.000

Maar dan de vraag: waarom hebben andere goedkope kleine autootjes er dan w?l 4 per wiel? Die Italianen zijn toch ook niet dom...?
Ahum, en ik was nog zo goed in hoofdrekenen...........vroeguh :oops:
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Edwin wrote:
Rio97 wrote:Ik denk een erfenis uit het Citroën verleden; 2cv, visa.
Ik denk dat je daar een sterk punt mee hebt.
Gewoon een erfenis, 'omdat ze het "vroeger" ook zo deden'.
En dat ze vanaf de 'snellere' versies de boel gestandariseerd hebben tot 4 gaats.
De eend en de visa hadden weliswaar 3 bouten (bij de eend: moeren!) maar de steek was heel anders dus voor de AX hebben ze hoe dan ook iets opnieuw moeten ontwerpen. De 205 heeft de hele tijd 4 bouten gehad, en die is ook van PSA.
Kijk uit, een Cactussssss

Post Reply