KMvrtr wrote:Maarreh, die wielbouten op de foto in de openingspost zie ik ook vaak op stalen velgen op de sloop.
Is er echt verschil in dan? Behalve dan dat er er platte en conische bouten zijn?
Zo ja, graag fotootje erbij voor het leermoment en zo.
Als ik het goed heb zit er verder geen verschil in.
Het gaat 'm nou juist om dat conische gedeelte, dat past precies in het conische gedeelte van de LM velgen en dat hebben standaard stalen velgen niet, die zijn gewoon plat.
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...
Gewoon ff langs de dealer rijden... Die hebben een bak met oude bouten. Voor mij hadden ze er 16 oude uitgevist van een saxo. Maat is trouwens M12x1.25, speciaal spul dus.
Beide type bouten zijn voorzien van een conische rand, dit moet wel anders kan een velg NOOIT zonder te slingeren gemonteerd worden.
De linker bout met de kraag is voor stalen velgen en dus korter (materiaal van de velg is dunner) en past door de grote kraag niet in de meeste LM velgen en is daarbij ook nog te kort omdat LM velgen ter plekke van het boutgat dikker zijn.
De rechterbout zou gebruikt kunnen worden voor stalen velgen maar is absoluut af te raden vooral schade aan achterremmen is niet denkbeeldig in verband met de lengte.
Dus let goed op gebruik de juiste bout met de juiste velg, vooral mensen met een stalen standaard reserve wiel.
Op een aantal type's AX (o.a. Plaisir) is een speciaal reserve wiel geleverd welke met de LM bouten gemonteerd moet worden op de velg zijn dikke ringen gelast om het boutgat.
Henk Bats wrote:Beide type bouten zijn voorzien van een conische rand, dit moet wel anders kan een velg NOOIT zonder te slingeren gemonteerd worden.
De linker bout met de kraag is voor stalen velgen en dus korter (materiaal van de velg is dunner) en past door de grote kraag niet in de meeste LM velgen en is daarbij ook nog te kort omdat LM velgen ter plekke van het boutgat dikker zijn.
De rechterbout zou gebruikt kunnen worden voor stalen velgen maar is absoluut af te raden vooral schade aan achterremmen is niet denkbeeldig in verband met de lengte.
Dus let goed op gebruik de juiste bout met de juiste velg, vooral mensen met een stalen standaard reserve wiel.
Op een aantal type's AX (o.a. Plaisir) is een speciaal reserve wiel geleverd welke met de LM bouten gemonteerd moet worden op de velg zijn dikke ringen gelast om het boutgat.
Groetjes, Henk
Te korte bouten achter is geen probleem. Daar staat minder kracht op als de voorste bouten. Ik heb het aan den lijve ondervonden dat je voor met te korte bouten geouwehoer krijgt met je schroefdraad en dus met je naven.
Wat dat conische gedeelte betreft. Als je deze gewoon goed aanspant kunnen deze nooit gaan slingeren ivm de kraag. Deze grijpen altijd om zich heen. Als je dat maal 3 of 4 bouten vermenigvuldigd kan hij dan nooit slingeren.
wie kan mij nou vertellen welke bouten er op de GT 14inch allumium velgen moeten? of anders gezegd wie heeft die velgen en welke bouten gebruik jij? ik vermoed nl. dat het door elkaar is.
ik meen zo uit mn hoofd dat ik voor mn lichtmetaal bouten heb die op de rechterkant staan, ik meen van fiat/alfa oid, die hadden dezelfde draad, is erbij gezocht door de bandenboer