Stelling van de week:
"Het heeft geen zin meer om een AX met bouwjaar '93 een grote beurt te geven. Dit is zonde van het geld."
Graag jullie mening!
(En wat een garage volgens jullie mag vragen voor een grote beurt).
groetjes,
Esther
Grote Beurt; Onzin?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Voor prijzen is dit wel een handige link volgens mij;
http://www.anwb.nl/published/anwbcms/co ... 20beurt%22
Verder vind ik dat het zeker wel zin heeft je auto te onderhouden. Of je dat elk jaar perodiek moet laten doen is ten tweede. Als je de mensen bij de apk elk jaar even wat onderhoud laat uitvoeren aan dingen die echt nodig zijn (versleten v-snaren, remmen, kabeltjes) ben je al een heel eind....
http://www.anwb.nl/published/anwbcms/co ... 20beurt%22
Verder vind ik dat het zeker wel zin heeft je auto te onderhouden. Of je dat elk jaar perodiek moet laten doen is ten tweede. Als je de mensen bij de apk elk jaar even wat onderhoud laat uitvoeren aan dingen die echt nodig zijn (versleten v-snaren, remmen, kabeltjes) ben je al een heel eind....
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Ik zie het zo: de auto verkopen is zonde van het geld. Van het geld dat je ervoor terugkrijgt koop je nooit zo'n goeie auto als je nu hebt ?n waarvan je de geschiedenis voor een groot deel kent.
Dus is het voordelig om zo lang mogelijk met de auto te doen. Dus is het (laten) uitvoeren van een grote beurt een goed idee. Maar heel veel dingen kun je makkelijk zelf. Even een opsomming van wat volgens m'n onderhoudsboekje bij de grote beurt hoort:
- Olie verversen
- Versnellingsbakoliepeil checken
- Koelvloeistof verversen
- Ruitensproeiervloeistof indien nodig bijvullen
- Water uit brandstoffilter aftappen(?)
- Oliefilter vervangen
- Luchtfilter verv.
- Portieruithouders en -scharnieren smeren
- Verlichting checken
- Staat en spanning banden contr.
- Staat stofhoezen (fusee- en stuurkogels; aandrijfassen en tandheugel) contr.
- Afdichting, staat leidingen en carters contr.
- Bougies vervangen
- Hoogte koppelingspedaal
- Bediening stationaire toerentallen (?)
- Benzinefilter vervangen
- Remvloeistof vervangen
- Proefrit
Kortom: allemaal dingen die je zelf ook kunt. Ja, ook jij
Desnoods doe je de helft zelf en neem je een lijstje mee naar de garage: "dit heb ik allemaal gedaan; *pak ander lijstje*; en ik wil dat je dit allemaal doet als je dat nodig lijkt"
Dus is het voordelig om zo lang mogelijk met de auto te doen. Dus is het (laten) uitvoeren van een grote beurt een goed idee. Maar heel veel dingen kun je makkelijk zelf. Even een opsomming van wat volgens m'n onderhoudsboekje bij de grote beurt hoort:
- Olie verversen
- Versnellingsbakoliepeil checken
- Koelvloeistof verversen
- Ruitensproeiervloeistof indien nodig bijvullen
- Water uit brandstoffilter aftappen(?)
- Oliefilter vervangen
- Luchtfilter verv.
- Portieruithouders en -scharnieren smeren
- Verlichting checken
- Staat en spanning banden contr.
- Staat stofhoezen (fusee- en stuurkogels; aandrijfassen en tandheugel) contr.
- Afdichting, staat leidingen en carters contr.
- Bougies vervangen
- Hoogte koppelingspedaal
- Bediening stationaire toerentallen (?)
- Benzinefilter vervangen
- Remvloeistof vervangen
- Proefrit
Kortom: allemaal dingen die je zelf ook kunt. Ja, ook jij
Desnoods doe je de helft zelf en neem je een lijstje mee naar de garage: "dit heb ik allemaal gedaan; *pak ander lijstje*; en ik wil dat je dit allemaal doet als je dat nodig lijkt"
Kijk uit, een Cactussssss
Natuurlijk heeft een grote beurt wel zin, sterker nog...
de dingen die op de lijst staan van een grote beurt zijn gewoon nodig elke 1x.000 kilometer.
Behalve natuurlijk als je toch al van plan bent een auto naar z'n graf te rijden voor zo weinig mogelijk geld.
Maar zelfs in dat laatste geval kun je het beste elke 10/15.000 km je oliefilter, olie en zelfs je luchtfilter (laten) vervangen.
Bovendien levert een beurt bij een goede garage gelijk desgewenst een APK indicatie op, weet je altijd waar je ongeveer staat.
Bij mijn garage kost een grote beurt trouwens ?150, een kleine ?95
de dingen die op de lijst staan van een grote beurt zijn gewoon nodig elke 1x.000 kilometer.
Behalve natuurlijk als je toch al van plan bent een auto naar z'n graf te rijden voor zo weinig mogelijk geld.
Maar zelfs in dat laatste geval kun je het beste elke 10/15.000 km je oliefilter, olie en zelfs je luchtfilter (laten) vervangen.
Bovendien levert een beurt bij een goede garage gelijk desgewenst een APK indicatie op, weet je altijd waar je ongeveer staat.
Bij mijn garage kost een grote beurt trouwens ?150, een kleine ?95
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
2Black wrote:Bij mijn garage kost een grote beurt trouwens ?150, een kleine ?95
Jammer dat Renard zo ver weg zit, bij mijn garage kost een kleine beurt evenveel als hier een grote...
(Maar dan pakt ie van mij ook wel een flink deel van het 'grote beurt' lijstje mee)
Bij mijn witte laat ik tijdens de apk wel een en ander erbij doen, en deze mag tussentijds ook een keer voor een beurtje naar de garage. Ik kan en doe inmiddels wel vrij veel zelf, maar niet altijd tijd en ik acht mezelf (nog) niet deskundig genoeg om de staat van de onderzijde te beoordelen en aankomende gebreken tijdig te constateren.
Een goede beurt is niet alleen noodzakelijk om de auto nog een paar jaar langer in goede staat door te laten rijden, is ook voor de veiligheid he
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Dank voor jullie reacties, ik had al wel zoiets verwacht. Was zelf ook al min of meer van mening dat het goed is voor het onderhoud, maar vertrouw niet altijd wat garages zeggen ivm hun eigen belang.
Heb vorig jaar mijn APK laten doen bij een garage van een citroendealer (duuur dus) en die vonden het maar onzin voor zo'n oude, je kon dan beter een kleine beurt laten doen. Zij zien je natuurlijk liever een keer terug komen om een leuke C3 aan te schaffen.
Ben laatst voor een reparatie bij Bart Ebben in Malden geweest en daar kost APK+grote beurt ong. 250 euro.
Vind het namelijk nog steeds vrij eng om in mijn eentje aan die auto te gaan sleutelen, ben veel te bang dat ik iets kapot maak of niet meer inelkaar krijg als het uitelkaar ligt.. Ben wat dat betreft niet zo technisch en heb tot nu toe nog geen goede leermeester gevonden die een beetje in de buurt woont.... Kwa tijd zit ik op dit moment goed, heb volgende week namelijk vakantie en verder nog weinig op de planning staan. Zal mijn onderhoudsboekje eens gaan bestuderen en beginnen met vervangen van mijn remlichten die het sinds vanochtend ineens niet meer schijnen te doen..
Esther
Heb vorig jaar mijn APK laten doen bij een garage van een citroendealer (duuur dus) en die vonden het maar onzin voor zo'n oude, je kon dan beter een kleine beurt laten doen. Zij zien je natuurlijk liever een keer terug komen om een leuke C3 aan te schaffen.
Ben laatst voor een reparatie bij Bart Ebben in Malden geweest en daar kost APK+grote beurt ong. 250 euro.
Vind het namelijk nog steeds vrij eng om in mijn eentje aan die auto te gaan sleutelen, ben veel te bang dat ik iets kapot maak of niet meer inelkaar krijg als het uitelkaar ligt.. Ben wat dat betreft niet zo technisch en heb tot nu toe nog geen goede leermeester gevonden die een beetje in de buurt woont.... Kwa tijd zit ik op dit moment goed, heb volgende week namelijk vakantie en verder nog weinig op de planning staan. Zal mijn onderhoudsboekje eens gaan bestuderen en beginnen met vervangen van mijn remlichten die het sinds vanochtend ineens niet meer schijnen te doen..
Esther
Ik denk dat je niet zoveel aan je onderhouds boekje zal hebben.
Maar hier staat een hoop info. In de Haynes (2de item van boven) staat precies beschreven hoe je een reparatie uitvoert.
Maar hier staat een hoop info. In de Haynes (2de item van boven) staat precies beschreven hoe je een reparatie uitvoert.
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...
Nu in de testfase beland...