Beste axofielen,
Ik geef het op. Zoals sommigen van jullie inmiddels weten heb ik problemen met mijn axje. Het begon met het stotteren van de auto en vervolgens het afslaan van de motor, zowel warm en koud.
Ben naar de garage gegaan heb 'm uit laten meten en toen bleek het, het injectiehuis te zijn. Laten vervangen voor een tweedehandse,
ecu meerdere malen op nieuw gereset (ja ook zoals het hoort), maar helaas.
De eerste kilometers gaat het goed en rijd ie weer als een zonnetje, zowel met warme en koude motor. Lijkt niets aan de hand, stationair doet ie het ook prima maar na een tijdje gaat ie toch weer afslaan bij verkeerslichten, en uiteindelijk rijd ie steeds minder stabiel.
Dit is toch raar?! Eerst doet ie het prima kan je er zelfs mee naar utrecht rijden (vanuit rotterdam) als je wilt maar als je 'm twee uur later weer pakt gaat ie gaandeweg weer raar doen.
Een keer heb ik m gereset en toen bleef ie stationair veel te veel toeren maken of gas geven zoals je wilt, maar toen bleef ie wel goed rijden ook meerdere ritjes achter elkaar. Heb m daarna weer gereset en toen verviel ie weer in het oude probleem.
Ik weet het niet meer, als het een contactbreuk was of een kink in de kabel dan zou die het in eerste instantie toch ook niet soepel doen?
Ik hoop echt dat iemand me kan helpen want ik ben er klaar mee.
Blijkt maar weer dat ik er de ballen verstand van heb.
groet bas(ax)
hoe kan dat nou? ten einde raad, HELP
Moderators: denny, vtspower, webmasters
hoe kan dat nou? ten einde raad, HELP
MEMYSELFANDMYAX1.1iU9IMAGE1991
Heb ik ook al eens aangedacht een nieuwe ecu, maar het citroenmannetje zij dat het daar niet aan kon liggen. Alleen een nieuwe startmotor lijkt me ook niet voldoende, het probleem is gewoon dat ik niet weet waar het probleem ligt. Ik heb zelfs onlangs een multimeter gekocht, maar natuurlijk geen idee hoe het werkt.
MEMYSELFANDMYAX1.1iU9IMAGE1991
Zoiets kan zoveel zijn. Je zou je af gaan vragen of de benzine toevoer wel goed is. Verstopt brandstof filter. Gare benzinepomp...
Of dat het vonk gedeelte wel goed is. Bougies? Bougiekabels. Enzenz. ECU geloof ik niet in. Niet als die eerst zolang goed werkt.
Of dat het vonk gedeelte wel goed is. Bougies? Bougiekabels. Enzenz. ECU geloof ik niet in. Niet als die eerst zolang goed werkt.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Mag ik mijn best guess geven?
Ik heb exact hetzelfde gehad en mijn 'ontstekingsmoduul' (degene die met twee boutjes tegen je verdelerkap aangeplakt zit van Bosch/Andermerk) maakte geen goed contact.
Deze moet heel schoon zijn en dan met geleidende pasta (heeft citroen dealer) er heel voorzichtig tegenaan gezet worden! Toen ik dat gedaan had was het bij mij opgelost, piece of cake,
Groeten Jan Dirk
Ik heb exact hetzelfde gehad en mijn 'ontstekingsmoduul' (degene die met twee boutjes tegen je verdelerkap aangeplakt zit van Bosch/Andermerk) maakte geen goed contact.
Deze moet heel schoon zijn en dan met geleidende pasta (heeft citroen dealer) er heel voorzichtig tegenaan gezet worden! Toen ik dat gedaan had was het bij mij opgelost, piece of cake,
Groeten Jan Dirk
Ik heb precies dezelfde problemen met mijn Citroen AX 1.1 injectie uit 1990.
Bij mij gaat er regelmatig een rood lampje branden. Als ik dan in de 2 of 1 rijdt (meestal bij stoppen voor een stoplicht) gaat de auto stotteren en slaat hij af. Als ik het contact eraf haal en er weer op zet dan rijdt hij weer prima. De auto rijdt inderdaad verder stationair.
Bij de Citroendealer heb ik mijn auto laten doormeten. Daar zeiden ze dat het de potentiometer was. Het injectiehuis hebben wij vervangen door een andere van de sloop. Mijn vader heeft hem een keer gereset. Maar nu slaat hij weer af. Het gebeurt nu weer steeds vaker. Waar kan het aan liggen?
Bij mij gaat er regelmatig een rood lampje branden. Als ik dan in de 2 of 1 rijdt (meestal bij stoppen voor een stoplicht) gaat de auto stotteren en slaat hij af. Als ik het contact eraf haal en er weer op zet dan rijdt hij weer prima. De auto rijdt inderdaad verder stationair.
Bij de Citroendealer heb ik mijn auto laten doormeten. Daar zeiden ze dat het de potentiometer was. Het injectiehuis hebben wij vervangen door een andere van de sloop. Mijn vader heeft hem een keer gereset. Maar nu slaat hij weer af. Het gebeurt nu weer steeds vaker. Waar kan het aan liggen?
John Ooms, liefhebber van de oude Citroens. van Tractions Avant tot ZX!
ontstekingsmoduul
AXVTS wrote:Mag ik mijn best guess geven?
Ik heb exact hetzelfde gehad en mijn 'ontstekingsmoduul' (degene die met twee boutjes tegen je verdelerkap aangeplakt zit van Bosch/Andermerk) maakte geen goed contact.
Deze moet heel schoon zijn en dan met geleidende pasta (heeft Citroën dealer) er heel voorzichtig tegenaan gezet worden! Toen ik dat gedaan had was het bij mij opgelost, piece of cake,
Groeten Jan Dirk
Is het onderdeel waar je gaskabeltje op uitkomt [dat metalen ding met al die ringetjes erachter] een onderdeel van je ontstekingsmoduul? Ik heb wel eens de indruk dat ie daar geen goed contact maakt. Of dat ie een beetje zijn eigen leven leidt zogezegd?
MEMYSELFANDMYAX1.1iU9IMAGE1991
Traksjon wrote:Ik heb precies dezelfde problemen met mijn Citroën AX 1.1 injectie uit 1990.
Bij mij gaat er regelmatig een rood lampje branden. Als ik dan in de 2 of 1 rijdt (meestal bij stoppen voor een stoplicht) gaat de auto stotteren en slaat hij af. Als ik het contact eraf haal en er weer op zet dan rijdt hij weer prima. De auto rijdt inderdaad verder stationair.
Bij de Citroendealer heb ik mijn auto laten doormeten. Daar zeiden ze dat het de potentiometer was. Het injectiehuis hebben wij vervangen door een andere van de sloop. Mijn vader heeft hem een keer gereset. Maar nu slaat hij weer af. Het gebeurt nu weer steeds vaker. Waar kan het aan liggen?
Dat rode lampje komt me bekent voor. In het onderhoudsboekje staat het omschreven als een lampje wat met de katalysator te maken heeft. Mijn axje heeft al een tijdje dat het lampje af en toe aan en uit gaat tijdens een ritje. Tijdens de een na laatste apk-keuring werd er gezegd dat dit op zich geen probleem moest zijn omdat de auto er alleen maar zuinig van ging rijden. Het systeem denkt namelijk dat er te veel benzine wordt ingespoten en houdt daarom in. Hoe geloofwaardig dit verhaal is weet ik niet maar zo is het me destijds ongeveer verteld. Helaas kan ik je op dit moment nog niet vertellen wat het probleem bij jouw auto is want die van mij kamt met dezelfde problemen.
Dat het iets met het ontstekingsmoduul te maken zou kunnen hebben is ook nog mogelijk dus misschien ga ik dat eerst proberen. [Hetgeen axvts schreef]
MEMYSELFANDMYAX1.1iU9IMAGE1991