TU blok zonder thermostaat
Moderators: denny, vtspower, webmasters
TU blok zonder thermostaat
Wat is de mening van de kenners hier?
Ik ben er inmiddels achter dat in de cross en sommige racers de thermostaat gewoon eruit wordt gehaald. Dit om te zorgen voor maximale koeling. Bovendien geen risico op defecte thermostaten.
Ok?, klinkt logisch. Dat je blok iets minder snel opwarmt is voor een racer/crosser toch niet zo belangrijk als voor een straatauto.
Nou had ik van het weekend een discussietje met een stel geroutineerde sleutelaars (Healy's en zo).
We kwamen tot drie mogelijkheden:
1. thermostaat er helemaal uit, alleen de rubberen rand laten zitten
2. bimetaal, veer en die boogjes eruit knippen; ring en rubber weer terugzetten
3. afblijven! de doorstroming voor in het blok is dan zo goed dat de koelvloeistof achter in het blok nauwelijks mee komt; blok wordt daar dus veel te heet
Dus, wat vinden jullie? Optie 1 2 of 3? En waarom?
Let op, ik heb het hier uitsluitend over racers. Voor straatgebruik moet je natuurlijk gewoon een thermostaat aan boord hebben.
Ik denk dat het sterk afhangt van de loop van de koeling door het blok. Maar heb dus geen idee hoe dat precies zit bij een TU blok. We praten in mijn geval overigens over een 1.6 8v, mocht dat nog van belang zijn.
Ik ben er inmiddels achter dat in de cross en sommige racers de thermostaat gewoon eruit wordt gehaald. Dit om te zorgen voor maximale koeling. Bovendien geen risico op defecte thermostaten.
Ok?, klinkt logisch. Dat je blok iets minder snel opwarmt is voor een racer/crosser toch niet zo belangrijk als voor een straatauto.
Nou had ik van het weekend een discussietje met een stel geroutineerde sleutelaars (Healy's en zo).
We kwamen tot drie mogelijkheden:
1. thermostaat er helemaal uit, alleen de rubberen rand laten zitten
2. bimetaal, veer en die boogjes eruit knippen; ring en rubber weer terugzetten
3. afblijven! de doorstroming voor in het blok is dan zo goed dat de koelvloeistof achter in het blok nauwelijks mee komt; blok wordt daar dus veel te heet
Dus, wat vinden jullie? Optie 1 2 of 3? En waarom?
Let op, ik heb het hier uitsluitend over racers. Voor straatgebruik moet je natuurlijk gewoon een thermostaat aan boord hebben.
Ik denk dat het sterk afhangt van de loop van de koeling door het blok. Maar heb dus geen idee hoe dat precies zit bij een TU blok. We praten in mijn geval overigens over een 1.6 8v, mocht dat nog van belang zijn.
Mijn vermoeden is dat je blok niet lekker op temperatuur komt. Of dat het een tijd duurt waarin je vol aan het gassen bent. Dat vind je blok ook niet lekker. Als je dan toch een failsave systeem wilt maken dan zou ik een klein gaatje (5mm) in die ring naast je thermostaat boren dan heb je altijd doorstroming.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Blok komt in normale omstandigheden prima op temperatuur. Tussen de 80 en 90 graden.
Met het weer van vandaag is de koelende werking te groot. Maar dat er een thermostaat in een daily driver hoort spreekt natuurlijk voor zich.
Eigenlijk hoef ik maar ??n ding te weten om een keuze te kunnen maken.
Hoe zit de flow van de koelvloeistof in een TU blok in elkaar?
In die Healy's gaat de koelvloeistof vooraan het blok in. En als de thermostaat er niet tussen zit gaat het er grotendeels ook gelijk weer uit, terug naar de radiator. Met als resultaat dat de achterkant van het blok onvoldoende gekoeld wordt.
Met het weer van vandaag is de koelende werking te groot. Maar dat er een thermostaat in een daily driver hoort spreekt natuurlijk voor zich.
Eigenlijk hoef ik maar ??n ding te weten om een keuze te kunnen maken.
Hoe zit de flow van de koelvloeistof in een TU blok in elkaar?
In die Healy's gaat de koelvloeistof vooraan het blok in. En als de thermostaat er niet tussen zit gaat het er grotendeels ook gelijk weer uit, terug naar de radiator. Met als resultaat dat de achterkant van het blok onvoldoende gekoeld wordt.
de koelvloeistof gaat achter het motorblok in bijd e waterpomp. dan loopt het door het blok heen. Voor de thermostaat gaat er een slang via de verwarming terug naar de waterpomp. Achter de thermostaat gaat het naar de radiateur. Er stroomt dus altijd water door de verwarming heen vanaf het thermostaathuis naar de waterpomp.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Zondagmorgen met snelheden van ongeveer 150-160 werd ie een graad of 90. Stationair loopt ie naar de 100, bij 97 schakelt de fan aan. Met het slechte weer van de afgelopen dagen krijg ik bij normaal straatgebruik de temperatuur nauwelijks boven de 80 graden. Bij zware regen zakt ie daar zelfs flink onder, 60 graden of zo.
Da's mij te laag. Er gaat dus rap weer een thermostaat in.
Gisteravond laat kwam ie ook nauwelijks boven de 80. En als ik dan de kachel aan zette, ging ie nog verder omlaag. Dat was dus kiezen tussen een koude KMvrtr en een koude motor.
Da's mij te laag. Er gaat dus rap weer een thermostaat in.
Gisteravond laat kwam ie ook nauwelijks boven de 80. En als ik dan de kachel aan zette, ging ie nog verder omlaag. Dat was dus kiezen tussen een koude KMvrtr en een koude motor.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 55
- Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
- Location: sneek
- Contact:
ik had voor het autocrossen altijd drie groepen die ik probeerde te verbeteren om de boel low budget sneller te laten gaan.
wrijving besparen, zowel ophanging als motor en bak.
( b.v verwijderen van de versnellingsbak tanwielen van de 3, 4 en 5, cilinders honen en daarmee wrijving verminderen, zorgen dat de auto licht rolt, )
Gewicht verminderen,
(spreek voorzich)
De koeling van blok en inlaat lucht verbeteren,
(hiermee verhoog je het rendement maar ook de slijtage van je motor!)
Een handig instument voor tuners is een digitale themometer (laser, kost ongeveer 80 euro) hiermee kun je op ieder punt van je blok de temperatuur meten, en dus ook wat het efect is van het verwijderen van een thermostaat, maar ook de onderlinge uitaat poorten kun je meten en zo een indruk krijgen van de verbranding van de afzonderlijke cilinders.
en wat de plaats van het luchtfilter doet.
Folkert
wrijving besparen, zowel ophanging als motor en bak.
( b.v verwijderen van de versnellingsbak tanwielen van de 3, 4 en 5, cilinders honen en daarmee wrijving verminderen, zorgen dat de auto licht rolt, )
Gewicht verminderen,
(spreek voorzich)
De koeling van blok en inlaat lucht verbeteren,
(hiermee verhoog je het rendement maar ook de slijtage van je motor!)
Een handig instument voor tuners is een digitale themometer (laser, kost ongeveer 80 euro) hiermee kun je op ieder punt van je blok de temperatuur meten, en dus ook wat het efect is van het verwijderen van een thermostaat, maar ook de onderlinge uitaat poorten kun je meten en zo een indruk krijgen van de verbranding van de afzonderlijke cilinders.
en wat de plaats van het luchtfilter doet.
Folkert
Omdat de thermostaat kan blijven steken wordt deze wel eens weg gelaten.
De taak van de thermostaat is echter niet alleen te zorgen voor het sneller op bedrijfs temp laten komen van het blok maar ook als flowrestrictie.
In de kop willen we bij hoge toeren rond de twee bar (30psi) druk hebben, dit zorgt er voor dat het kookpunt naar zo'n 125C verschuift.
Dus betere koeling bij hotspots als uitlaatkleppen in de verbrandingskamer waardoor het water niet gaat koken. Dus minder detonatie en meer vermogen mogelijk.
Nog een voordeel is dat als de motor afgezet wordt de er geen bellen ontstaan (of niet teveel). Door hitte opwarming, wel bekend bij turbo's.
Om het thermostaat probleem op te lossen zou ik gaan experimenteren met restrictie plaatjes met verschillende doorlaat diameters.
Daarnaast zou ik ook de bypass afdoppen: Ook met open thermostaat circuleert er warm water van het thermostaathuis via de kachel naar de pomp. dit vermiderd de efficiency.
De taak van de thermostaat is echter niet alleen te zorgen voor het sneller op bedrijfs temp laten komen van het blok maar ook als flowrestrictie.
In de kop willen we bij hoge toeren rond de twee bar (30psi) druk hebben, dit zorgt er voor dat het kookpunt naar zo'n 125C verschuift.
Dus betere koeling bij hotspots als uitlaatkleppen in de verbrandingskamer waardoor het water niet gaat koken. Dus minder detonatie en meer vermogen mogelijk.
Nog een voordeel is dat als de motor afgezet wordt de er geen bellen ontstaan (of niet teveel). Door hitte opwarming, wel bekend bij turbo's.
Om het thermostaat probleem op te lossen zou ik gaan experimenteren met restrictie plaatjes met verschillende doorlaat diameters.
Daarnaast zou ik ook de bypass afdoppen: Ook met open thermostaat circuleert er warm water van het thermostaathuis via de kachel naar de pomp. dit vermiderd de efficiency.
Optie 2 werkt bij mij dus niet. Blijkbaar heeft mijn radiateur teveel koelend vermogen. Ik had ook het bimetaal met de brugjes eruit geknipt. Ring en rubber had ik weer terug geplaatst.
Toen het nog flink regende met temperaturen tussen de 10 en 15 graden kwam ik op de snelweg nauwelijks boven de 60 graden. Da's dus te laag. Daarom heb ik inmiddels wel weer een thermostaat erin.
Maar even stilstaan voor een verkeerslicht, en de temp schiet omhoog naar 97, waarna de fan aanspringt.
Ik ga maar eens zoeken naar een thermoswitch die wat vroeger schakelt.
Toen het nog flink regende met temperaturen tussen de 10 en 15 graden kwam ik op de snelweg nauwelijks boven de 60 graden. Da's dus te laag. Daarom heb ik inmiddels wel weer een thermostaat erin.
Maar even stilstaan voor een verkeerslicht, en de temp schiet omhoog naar 97, waarna de fan aanspringt.
Ik ga maar eens zoeken naar een thermoswitch die wat vroeger schakelt.