Massaprobleem? Hoe te werk gaan?

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
pcrodent
Moderator
Moderator

Massaprobleem? Hoe te werk gaan?

Post by pcrodent »

Ik heb geprobeerd te zoeken naar iets op het forum dat van toepassing is, maar tot nu toe zonder succes....
Wat is er aan de hand: zelfs de dashboardverlichting knippert mee met de richtingaanwijzers. Dimlicht en remlicht etc hebben zo ook hun effect op de rest van de wagen...

Ik heb gedaan: massapunt achterlichten opgeschuurd (ja, ook de draadjes), beetje vaseline erop en weer vastgemaakt. Accu verwijderd, minkabel losgemaakt, beide contactpunten daarvan geschuurd op zowel de kabel als de auto, en weer vastgemaakt.

Met bovenstaande is het probleem niet verholpen. Kan het aan de (staat van de) accu liggen? Of moet ik iets anders doen? Zo ja, wat? Meer dingetjes opschuren?

Alvast bedankt.....
Kijk uit, een Cactussssss

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

onder/achter je dashboard zit ook een massapunt (ja echt.. leuk he?)

verder 2 op je schutbord, links en rechts van je radiateur

ik doe meestal even de schroefdraad even opnieuw optappen :)
verder kan hter uiteraard dat je gewoon ergens kortsluiting hebt.

controleer dus even of het alleen met je hendeltje is, of ook met je alarmverlichting. kortsluiting zou je theoretisch bijna kunnen meten.. grote kans namelijk dat hij je halve accu leegtrekt (lijkt te trekken) met alleen maar een knipperlichtje.. maar of je aan die info wat hebt is de vraag, je zult dan alsnog moeten gaan zoeken :(
Image

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Je denkt dus niet dat het de accu is?

Ik wist van dat "handige" massapunt bij het dash ja... :(

Het is ook met alarmverlichting. Sterker nog, het is dus bij remmen, dimlicht aan/uit, knipperen, zegmaar alles wat stroom trekt. En dat bij allebei de AXjes :(

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

euhm, meet dan je dynamo's es door :roll:
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

corrossie tussen de bolletjes en de contacten wil ook wel eens de boosdoener zijn.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Alle bolletjes? :?

Dynamo doormeten doe ik zodra ik de auto weer start. De auto starten doe ik zodra de uitlaat er helemaal onder zit. De uitlaat zit er helemaal onder na zondag, wanneer Joost het laatste benodigde ringetje (Citroën-dealer: "Die zijn niet los verkrijgbaar hoor..." Brezan: "Moet ik 'm bestellen voor je?") voor me meeneemt naar Oss.

Maar ik zal maandag laten weten of de dynamo de slechterik is :)

Stuntmannetje
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Stuntmannetje »

Had ik ook last van en ik heb de bestaande massa kabel van nog net geen 6mm2 vervangen voor een van 25mm2, en nu heb ik er vrijwel geen last meer van. Ik ben ook bezig met andere massa kabels vervangen.

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Okee dus ik ga de dynamo meten, massa dashboard fixen, en nieuwe massakabels leggen. Maar eerlijk gezegd gok ik voor nu op accu of dynamo, want de hele auto doet het, en het opvijlen van ??n massapunt leidt niet tot een verbetering op dat punt. Nouja, jullie horen het maandag, dan zit de uitlaat eronder en kan ik de dynamo doormeten...

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

ik had het al in de wie is wie staan.

maar ik verdenk een zwakke accu!

als je erop gaat letten
niet rijden wel sleutelen met knipperlichten aan wordt het steeds erger :wink:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Post Reply