Beste mensen wat vinden we van een auto op waterstof?Weet iemand hoe een branstofcel werkt?Alvast bedankt en de groeten.
AN AX LESS IS A golf TO :men_ani O MANY
waterstof auto ?????
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 812
- Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
- Location: Belgisch Limburg
- Contact:
Een auto op waterstof is op zich geen slecht ontwerp. Er is geen schadelijke uitstoot (nee ik ben niet een "groene", gelukkig
) en waterstof kan makkelijk worden aangemaakt. Grote nadelen zijn natuurlijk weer dat waterstof gekoeld moet worden (of gooi ik t ??n en t ander door elkaar?) en dit tot ik meen te zeggen -273?C!!! De opslag van waterstof is dus niet zo eenvoudig, ook zal een motor op waterstof niet zoveel vermogen ontwikkelen dan een wagen met een conventionele brandstof. Hoe werkt een motor op waterstof? Euhm... het enige wat ik op dit ogenblik nog heb onthouden is dat de gekoelde waterstof word omgezet in ik dacht gas??? Als ik het fout heb dan hoor ik het graag.

Een brandstofcel werkt op Waterstof (H2) en Zuurstof (O2). De gassen worden in de brandstofcel gebracht waarna ze reageren met elkaar volgens de volgende versimpelde reactie
2*H2 + 1*O2 = 2*H2O
Hierdoor komt er net als bij een verbrandingsmotor energie vrij die gebruikt wordt om de auto aan te drijven. Omdat bij een brandstofcel het enige product dat gevormd wordt H2O (=water) is, is dit een zeer milieu vriendelijk proces.
Wat AX dude zegt over -273 graden Celsius klopt niet, want dit is het absolute nulpunt. Een koudere temperatuur bestaat niet, omdat bij deze temperatuur elk atoom in elk stofje stil staat. De -273 graden Celsius is gelijk aan 0 K (Kelvin) en kouder dan 0 Kelvin bestaat dus niet
Waterstof en Zuurstof zijn bij kamertemperatuur beide gasvormig
Dit is dus al erg makkelijk. Het probleem is alleen dat Waterstof maken nog vrij duur is. Het kraken van olieproducten waarbij H2 gas ontstaat gaat bij extreem hoge temperaturen. Maar ook het ontleden van H2O door middel van een elektrische stroom kost ook veel geld. Elekrolyse heet dit trouwens, voor diegene die nog opgelet hebben bij Scheikunde op de middelbare school. Dit werkt eigenlijk als volgt, In een bak met water worden 2 polen gehangen waar een stroom op wordt gezet. Bij de +pool van de stroom ontstaat het O2 en bij de -pool van de stroom het benodigde H2. (Hierdoor onleed het water
)
Een brandstof cel is dus eigenlijk het omgekeerde van Elektrolyse en levert dus Energie
Vandaar dat de industrie nog volop bezig is met door ontwikkelen van dit product.
Voor zover een kort lesje Chemische Technologie
:D:D
Groeten Remy
"De bijna CT'er van de AX club"
2*H2 + 1*O2 = 2*H2O

Hierdoor komt er net als bij een verbrandingsmotor energie vrij die gebruikt wordt om de auto aan te drijven. Omdat bij een brandstofcel het enige product dat gevormd wordt H2O (=water) is, is dit een zeer milieu vriendelijk proces.
Wat AX dude zegt over -273 graden Celsius klopt niet, want dit is het absolute nulpunt. Een koudere temperatuur bestaat niet, omdat bij deze temperatuur elk atoom in elk stofje stil staat. De -273 graden Celsius is gelijk aan 0 K (Kelvin) en kouder dan 0 Kelvin bestaat dus niet

Waterstof en Zuurstof zijn bij kamertemperatuur beide gasvormig


Een brandstof cel is dus eigenlijk het omgekeerde van Elektrolyse en levert dus Energie
Vandaar dat de industrie nog volop bezig is met door ontwikkelen van dit product.
Voor zover een kort lesje Chemische Technologie

Groeten Remy

Last edited by Remy on MonJan12, 2004 1:07:27 AM, edited 1 time in total.
Renault Clio 1.4 16V SI
PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen
PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen

Geen probleem AX dude. Je moet eens weten wat ik hier allemaal al wel niet geleerd heb
Leve de AX Club en het Forum
MZZL Remy
Ps voor iedereen die nog meer ge?ntereseerd is check
http://www.ecn.nl/bct/index.nl.html
Dit is het Energieonderzoeks Centrum Nederland, daar staat nog meer info over dit soort onderwerpen



Leve de AX Club en het Forum



MZZL Remy

Ps voor iedereen die nog meer ge?ntereseerd is check
http://www.ecn.nl/bct/index.nl.html
Dit is het Energieonderzoeks Centrum Nederland, daar staat nog meer info over dit soort onderwerpen
Renault Clio 1.4 16V SI
PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen
PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen

[quote="Remy"]
Waterstof en Zuurstof zijn bij kamertemperatuur beide gasvormig
Dit is dus al erg makkelijk. Het probleem is alleen dat Waterstof maken nog vrij duur is. Het kraken van olieproducten waarbij H2 gas ontstaat gaat bij extreem hoge temperaturen. Maar ook het ontleden van H2O door middel van een elektrische stroom kost ook veel geld. Elekrolyse heet dit trouwens, voor diegene die nog opgelet hebben bij Scheikunde op de middelbare school. Dit werkt eigenlijk als volgt, In een bak met water worden 2 polen gehangen waar een stroom op wordt gezet. Bij de +pool van de stroom ontstaat het O2 en bij de -pool van de stroom het benodigde H2. (Hierdoor onleed het water
)
Een brandstof cel is dus eigenlijk het omgekeerde van Elektrolyse en levert dus Energie
[/quote]
En dit is wat iedereen voor het gemak even vergeet. Er moet eerst waterstof gemaakt worden. Dit kost een heleboel energie. En doordat je een stap extra maakt (fossiele brandstof - waterstof - bewegen van de auto in plaats van fossiele brandstof - bewegen van de auto) is de totale hoeveelheid energie die nodig is ook behoorlijk hoger (10%). De auto is dus wel schoon, maar op een andere plaats wordt alsnog verontreiniging geproduceerd .....
Waterstof en Zuurstof zijn bij kamertemperatuur beide gasvormig


Een brandstof cel is dus eigenlijk het omgekeerde van Elektrolyse en levert dus Energie
[/quote]
En dit is wat iedereen voor het gemak even vergeet. Er moet eerst waterstof gemaakt worden. Dit kost een heleboel energie. En doordat je een stap extra maakt (fossiele brandstof - waterstof - bewegen van de auto in plaats van fossiele brandstof - bewegen van de auto) is de totale hoeveelheid energie die nodig is ook behoorlijk hoger (10%). De auto is dus wel schoon, maar op een andere plaats wordt alsnog verontreiniging geproduceerd .....
En dit is wat iedereen voor het gemak even vergeet. Er moet eerst waterstof gemaakt worden. Dit kost een heleboel energie. En doordat je een stap extra maakt (fossiele brandstof - waterstof - bewegen van de auto in plaats van fossiele brandstof - bewegen van de auto) is de totale hoeveelheid energie die nodig is ook behoorlijk hoger (10%). De auto is dus wel schoon, maar op een andere plaats wordt alsnog verontreiniging geproduceerd .....
Klopt! Bijna iedereen vergeet dat het maken ook verontreiniging met zich mee brengt. Maar er zijn meer processen waar H2 bij vrijkomt.
Life is crawling on a dessert highway...
** AX DIESEL POWER !!!! **
** AX DIESEL POWER !!!! **