olie uit peilgat 1.4 GTi "91
Moderators: denny, vtspower, webmasters
olie uit peilgat 1.4 GTi "91
hallo ax-ers,
mijn bougies zijn mooi van kleur, de koppakking is ok, ook de pakking van het "oliedeksel" is vervangen, en toch gooit ie er olie uit.
de olie zit dus onder m'n kap, en "loopt" naar achter (gezien de snelheid van de ax)...
Nou dacht ik zelf, dat ie de olie eruit gooit vanuit het peilstokgat. Ooit van gehoord?
Er zit niet teveel olie op m'n blok, en de peilstok heeft een gezonde rubberdop...
wie weet raad, renee
mijn bougies zijn mooi van kleur, de koppakking is ok, ook de pakking van het "oliedeksel" is vervangen, en toch gooit ie er olie uit.
de olie zit dus onder m'n kap, en "loopt" naar achter (gezien de snelheid van de ax)...
Nou dacht ik zelf, dat ie de olie eruit gooit vanuit het peilstokgat. Ooit van gehoord?
Er zit niet teveel olie op m'n blok, en de peilstok heeft een gezonde rubberdop...
wie weet raad, renee
Euh.... Wat dacht je aan de onderkant? Heb je de cadan bekeken? OF misschien in de buurt van de carter...
Kan ook zijn dat je olie is ververst... En dat "ze" de carterplug niet goed in het schroefdraad hebben gedraaid.. (zijn zeer dure grapjes
)
Ik noem maar wat dingen.. Zelf wel technisch maar helaas niet op motorisch gebied
Maar we leren! 
Kan ook zijn dat je olie is ververst... En dat "ze" de carterplug niet goed in het schroefdraad hebben gedraaid.. (zijn zeer dure grapjes

Ik noem maar wat dingen.. Zelf wel technisch maar helaas niet op motorisch gebied


Bij mij heeft ie een tijdje olie bij de peilstok eruit gegooit. Dit kan je herkennen aan een flinke bende daar en je peilstok is dan een stukie uit het gat. Das het gevolg van een slechte carterontluchting samen met een hoog toerental.
Je kan ook denken aan keerringen ed. Hangt ervanaf waar de olie zit.
Je kan ook denken aan keerringen ed. Hangt ervanaf waar de olie zit.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Re: olie uit peilgat 1.4 GTi "91
[quote="renee"]hallo AX-ers,
mijn bougies zijn mooi van kleur, de koppakking is ok, ook de pakking van het "oliedeksel" is vervangen, en toch gooit ie er olie uit.
de olie zit dus onder m'n kap, en "loopt" naar achter (gezien de snelheid van de AX)...
Nou dacht ik zelf, dat ie de olie eruit gooit vanuit het peilstokgat. Ooit van gehoord?
Er zit niet teveel olie op m'n blok, en de peilstok heeft een gezonde rubberdop...
wie weet raad, renee[/quote]
Haal je peilstoker eens uit bij draaiende motor. Als je uit het gat, als je je duim er oplegd, het een beetje voelt "blazen" dan is de kans groot dat de motor in het carter een overdruk opbouwd. Bij PSA motorblokken (citroen/peugeot) is het vaak dan het beste om op zoek te gaan naar een nieuw motorblok omdat het blok dan zijn beste jaren heeft gehad. Reviseren is vaak duurder .
mijn bougies zijn mooi van kleur, de koppakking is ok, ook de pakking van het "oliedeksel" is vervangen, en toch gooit ie er olie uit.
de olie zit dus onder m'n kap, en "loopt" naar achter (gezien de snelheid van de AX)...
Nou dacht ik zelf, dat ie de olie eruit gooit vanuit het peilstokgat. Ooit van gehoord?
Er zit niet teveel olie op m'n blok, en de peilstok heeft een gezonde rubberdop...
wie weet raad, renee[/quote]
Haal je peilstoker eens uit bij draaiende motor. Als je uit het gat, als je je duim er oplegd, het een beetje voelt "blazen" dan is de kans groot dat de motor in het carter een overdruk opbouwd. Bij PSA motorblokken (citroen/peugeot) is het vaak dan het beste om op zoek te gaan naar een nieuw motorblok omdat het blok dan zijn beste jaren heeft gehad. Reviseren is vaak duurder .
Alleen een Citroën racet als een Citroën
Brutus wrote:Euh.... Wat dacht je aan de onderkant? Heb je de cadan bekeken? OF misschien in de buurt van de carter...
Kan ook zijn dat je olie is ververst... En dat "ze" de carterplug niet goed in het schroefdraad hebben gedraaid.. (zijn zeer dure grapjes)
Ik noem maar wat dingen.. Zelf wel technisch maar helaas niet op motorisch gebiedMaar we leren!
Bedankt voor de reactie, maar heb zelf olie ververst, carterplug zit er goed in, en de olie komt er aan de bovenkant uit, ik lees ook dat het te maken kan hebben met de druk in het carter, das niet zo mooi...
dan kan het zijn dat het blok versleten is, nu zo'n 145000 op de telller..
das dan niet zo mooi, olie bijvullen is nu mijn remedie, denk niet dat ik op zoek ga naar het mogelijke overdruk probleem
groeten rene
Re: olie uit peilgat 1.4 GTi "91
saxovts wrote:renee wrote:hallo AX-ers,
mijn bougies zijn mooi van kleur, de koppakking is ok, ook de pakking van het "oliedeksel" is vervangen, en toch gooit ie er olie uit.
de olie zit dus onder m'n kap, en "loopt" naar achter (gezien de snelheid van de AX)...
Nou dacht ik zelf, dat ie de olie eruit gooit vanuit het peilstokgat. Ooit van gehoord?
Er zit niet teveel olie op m'n blok, en de peilstok heeft een gezonde rubberdop...
wie weet raad, renee
Haal je peilstoker eens uit bij draaiende motor. Als je uit het gat, als je je duim er oplegd, het een beetje voelt "blazen" dan is de kans groot dat de motor in het carter een overdruk opbouwd. Bij PSA motorblokken (Citroën/peugeot) is het vaak dan het beste om op zoek te gaan naar een nieuw motorblok omdat het blok dan zijn beste jaren heeft gehad. Reviseren is vaak duurder .
Dank voor je reactie, zal ik eens gaan proberen, hoop dat het meevalt. Zat er zelf niet aan te denken om het blok te gaan vervangen, eerder olie blijven bijvullen
groeten rene
ik rijdt altijd hoog in de toeren, 5000 -> 8000
en mijn pijlstok kwam er inderdaad uitzetten,
ik heb nu een veertje gemaakt tussen de pijlstok-houder aan het blok,
en de pijlstok (groene dopje in de versmalling)
hiermee was voor mij het probleem verholpen.
ik hoop dat je dat probleem ook hebt.
de pijlstok hoort 3 ribbels te hebben in de buis,
vaak brokkelt dat weg, en zit ie los.
let goed op de kleine gaatjes in het deksel,
deze moeten open zijn en niet dichtgeslibt.
zit er veel sludge in (effe met je vinger onder de dop draaien)
dan werkt de carterontluchting dus niet, of niet goed meer in je blok,
en gaat ie ontluchten via de pijlstok.
in onderstaand plaatje zie je zo`n gaatje precies in het midden van het plaatje.
bij een warme motor, met de dop open moet hier vrolijk olie uit spetteren,
zo niet, heeft je ax een hartinfart.
-eric-

en mijn pijlstok kwam er inderdaad uitzetten,
ik heb nu een veertje gemaakt tussen de pijlstok-houder aan het blok,
en de pijlstok (groene dopje in de versmalling)
hiermee was voor mij het probleem verholpen.
ik hoop dat je dat probleem ook hebt.
de pijlstok hoort 3 ribbels te hebben in de buis,
vaak brokkelt dat weg, en zit ie los.
let goed op de kleine gaatjes in het deksel,
deze moeten open zijn en niet dichtgeslibt.
zit er veel sludge in (effe met je vinger onder de dop draaien)
dan werkt de carterontluchting dus niet, of niet goed meer in je blok,
en gaat ie ontluchten via de pijlstok.
in onderstaand plaatje zie je zo`n gaatje precies in het midden van het plaatje.
bij een warme motor, met de dop open moet hier vrolijk olie uit spetteren,
zo niet, heeft je ax een hartinfart.
-eric-

Eric wrote:ik rijdt altijd hoog in de toeren, 5000 -> 8000
en mijn pijlstok kwam er inderdaad uitzetten,
ik heb nu een veertje gemaakt tussen de pijlstok-houder aan het blok,
en de pijlstok (groene dopje in de versmalling)
hiermee was voor mij het probleem verholpen.
ik hoop dat je dat probleem ook hebt.
de pijlstok hoort 3 ribbels te hebben in de buis,
vaak brokkelt dat weg, en zit ie los.
let goed op de kleine gaatjes in het deksel,
deze moeten open zijn en niet dichtgeslibt.
zit er veel sludge in (effe met je vinger onder de dop draaien)
dan werkt de carterontluchting dus niet, of niet goed meer in je blok,
en gaat ie ontluchten via de pijlstok.
in onderstaand plaatje zie je zo`n gaatje precies in het midden van het plaatje.
bij een warme motor, met de dop open moet hier vrolijk olie uit spetteren,
zo niet, heeft je AX een hartinfart.
-eric-
Bedankt voor de tip, zal dat die truc met dat veertje eens uitproberen, heb nl. vanmiddag met mijn duim de druk test gedaan, kwam geen lucht langs. Dus geen overdruk. ook heb ik er niet teveel olie inzitten. veertej zal me redden,
groeten rene
die gaatjes hebben geen bal te maken met je carterontluchting. Waar zat ook al weer je carter. Juist onder je motor. Er gaan een stuk of 4 oliekanalen vanaf de bovenkant van je cilinderkop naar beneden. Die plaat waar die gaatjes in zitten heeft rondom een hele dikke kier met je kleppendeksel. Dat tuitje aan je kleppendeksel is de carterontluchting.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
weet je wat het ook kan zijn, dat heeft mijn ax dus, dat de koppakking een beetje olie lekt op de plek van de dynamo. dan loopt die olie via de dynamo bevestiging op de ventilator van de dynamo en gooit het door het hele motorruim, het is af en toe een klein druppeltje.
\
Toen m`n koppakking een keer was doorgeslagen door oververhitting zat alles onder de olie.
\
Toen m`n koppakking een keer was doorgeslagen door oververhitting zat alles onder de olie.
Moed is niet de afwezigheid van angst, maar het oordeel dat iets belangrijker is dan die angst.
Sander wrote:Trek je kleppendeksel eraf en see for yourself.
Sander je hebt gelijk dat tuitje gaat naar je luchtfilter toe. Trouwens als je een openluchtfilter hebt zie je vaak dat mensen de carterontluchting bij het openlucht filter indoen. dit zou ik persoonlijk niet door inverband met vervuiling van je motor. Ik zou persoonlijk een stuk tuinslang naar beneden laten lopen en die op je ontluchting aansluiten tis alleen niet apk toegestaan dat slangetje
1st car: Citroën AX 1.1 1995 33.000km
2nd car: Citroën Saxo 1.4 VSX Airco
3rd car: Citroën XM 2.5TD12 VSX
4th car: Citroën AX GTI
5th car: Jaguar XJ6 Sovereign 4.2
6th car: Jaguar XJ40 Sovereign
Now driving a AX 1.0E
and still owning AX GTI
2nd car: Citroën Saxo 1.4 VSX Airco
3rd car: Citroën XM 2.5TD12 VSX
4th car: Citroën AX GTI
5th car: Jaguar XJ6 Sovereign 4.2
6th car: Jaguar XJ40 Sovereign
Now driving a AX 1.0E

Dat heb ik bij mij weer terug gebouwd. Dan zuigt ie net genoeg om mn oliepeilstok daar te houden waar die moet. Ook scheelt het enorm in de stank.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM