Afgelopen dinsdag heb ik vlak voordat ik van Delft naar Friesland reed mijn tank even goed volggegooid. Bij Amsterdam (60km later) kwam ik om een uur of 5 in de file terecht .... uur stapvoets gereden in de brandende zon ..... ik rook al meteen een beetje een benzinelucht, maar toch maar gewoon doorgereden .... een tijdje later reed er iemand naast me die me aansprak en zei dat mijn tank over aan het lopen was.
Totaal is er denk ik toch wel zo?n 3 liter uitgekomen (schatting op basis van mijn normale bezineverbruik)
Op zich wel begrijpelijk dat de benzine uit begon te zetten, maar tegen te tijd dat ik bij Amsterdam was zou er toch al 3 - 4 liter verbruikt moeten zijn ... dus ook weer voldoende ruimte in de tank om de uitzetting op te vangen...
Verder niets bijzonders meer gemerkt. Tank is nu nog 3/8 vol.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is?? Of was het toch gewoon puur de uitzetting door de hitte??
Overlopende benzinetank
Moderators: denny, vtspower, webmasters
niets engs hoor! hebben veel axjes met dit weer..
benzine zelf zet wel uit, maar niet zoveel, de benzinedamp zet echter wel uit.. wat er waarschijnlijk aan de hand is, is dat je tankontluchting verstopt zit.
je kan deze vervangen (niet moeilijk) of tijdelijk repafixen, in het laatste geval, duik onder je wielkast en volg je vulbuis.. bovenin zitten naast je vulbuis 2 dunne slangetjes met een tankje ertussen.. haal het tankje even los en laat de slangetjes daar zitten.. de benzinedamp verdwijnt nu je wielkast in!
benzine zelf zet wel uit, maar niet zoveel, de benzinedamp zet echter wel uit.. wat er waarschijnlijk aan de hand is, is dat je tankontluchting verstopt zit.
je kan deze vervangen (niet moeilijk) of tijdelijk repafixen, in het laatste geval, duik onder je wielkast en volg je vulbuis.. bovenin zitten naast je vulbuis 2 dunne slangetjes met een tankje ertussen.. haal het tankje even los en laat de slangetjes daar zitten.. de benzinedamp verdwijnt nu je wielkast in!
-
- AX Starter
- Posts: 18
- Joined: WedJun30, 2004 1:54:56 PM
Ik heb het ook een keer gehad toen ik vers getankt de auto een paar uur in de brandende zon had gezet. Ik snap nog steeds niet wat er precies gebeurt: benzine zet maar een beetje uit, dus daar zal het niet echt aan liggen. Damp zou kunnen, maar waarom duwt de damp (die boven de benzine zit) de vloeistof eruit? Het was wel vloeistof dat onder de dop vandaan kwam: duidelijke sporen op de zijkant van de auto. Ik ging het vooral ruiken toen ik ging rijden. Snap ik nog niet helemaal. De lucht was wel vrij stevig: zelfs bij 80 per uur kwam de lucht van de tank mijn voorraampje binnen
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Ik denk toch dat het te maken heeft met de wijze waarop de tank gemonteerd zit.
Bij de AX zit de tank vrij dicht boven het asfalt, bij file rijden of stilstaan in de file zal het hete asfalt van de weg behoorlijk uitstralen en de ook nog zwarte kunsstof tank behoorlijk opwarmen. Ook is het een nadeel dat de tank erg ondiep is waardoor het oppervlak wat door de weg aangestraald wordt vrij groot is.
Verder kan een klein beetje benzine al behoorlijk ruiken en ogenschijnlijk lijkt het of er liters overstromen.
Het is verstandiger om bij het tanken er rekening mee te houden dat de temperatuur van de getankte brandstof relatief vrij laag is, waarschijnlijk onder de 15 graden celcius en stilstaand op het hete asfalt zou het zomaar boven de 40 graden celcius kunnen worden. Dus NIET volgooien!!!!
Voor de rekenmeesters onder ons, wat wordt dan het volume van de tankinhoud bij een temperatuurverschil van 25 K(elvin)?
Groetjes, Henk
Bij de AX zit de tank vrij dicht boven het asfalt, bij file rijden of stilstaan in de file zal het hete asfalt van de weg behoorlijk uitstralen en de ook nog zwarte kunsstof tank behoorlijk opwarmen. Ook is het een nadeel dat de tank erg ondiep is waardoor het oppervlak wat door de weg aangestraald wordt vrij groot is.
Verder kan een klein beetje benzine al behoorlijk ruiken en ogenschijnlijk lijkt het of er liters overstromen.
Het is verstandiger om bij het tanken er rekening mee te houden dat de temperatuur van de getankte brandstof relatief vrij laag is, waarschijnlijk onder de 15 graden celcius en stilstaand op het hete asfalt zou het zomaar boven de 40 graden celcius kunnen worden. Dus NIET volgooien!!!!
Voor de rekenmeesters onder ons, wat wordt dan het volume van de tankinhoud bij een temperatuurverschil van 25 K(elvin)?
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Er is wel degelijk een flinke hoeveelheid uitgekomen. Heb net weer getankt en er ging 28,8 liter in voor de 414,7 gereden kilometers. 1:14,4 dus. Normaal kom ik zeker ?szomers echt nooit onder de 1:17, zelfs niet als ik flink in de file heb gestaan. Er is dus wel degelijk een liter of 3 naar buiten gelopen.
Via de tankopening trouwens!
Heb even via google gezocht naar de uitzettingscoefficient van benzine. De waarde die ik vond was 0.001 per graad temperatuur verschil.
40 liter x [ 1+ 0.001 x (50 graden in de file - 10 graden bij het tanken) ] = 41,6 liter.
De uitzetting valt dus heel erg mee en is dus veeeel minder dan de hoeveelheid die eruit gestroomd is. Bovendien had ik al 60km gereden en zat er dus op dat moment nog maar 37 liter in de tank.
Donderdag moet ik toch bij de garage zijn, dus ik zal dan even vragen of ze de onluchting willen checken.
Via de tankopening trouwens!
Heb even via google gezocht naar de uitzettingscoefficient van benzine. De waarde die ik vond was 0.001 per graad temperatuur verschil.
40 liter x [ 1+ 0.001 x (50 graden in de file - 10 graden bij het tanken) ] = 41,6 liter.
De uitzetting valt dus heel erg mee en is dus veeeel minder dan de hoeveelheid die eruit gestroomd is. Bovendien had ik al 60km gereden en zat er dus op dat moment nog maar 37 liter in de tank.
Donderdag moet ik toch bij de garage zijn, dus ik zal dan even vragen of ze de onluchting willen checken.