Rooney wrote:Ik heb er zelf sinds gister een bx thermostaat in zitten die bij 83 graden al open gaat. Echt een aanrader!
Een thermostaat inbouwen die eerder open gaat dan specificatie is een van de dommere dingen die een mens met een motor kan doen.
De fabrikant geeft een bepaald type thermostaat op omdat die correspondeert met de bedrijfstemperatuur van de motor. Ga je daar ineens onder zitten, dan krijg je dus een motor die mogelijk blijft uitzetten en inkrimpen, omdat de legering waarvan bijv. de kop zo in elkaar zit dat de temperatuur waarop de meeste thermische vervorming eruit is precies in of zelfs boven het gebied ligt waar je thermostaat open gaat.
Gevolg is veel sneller een lekke koppakking of ander raar gedonder.
Mijn advies: Gewoon lekker laten zitten wat erin hoort. Een goed koelsysteem vangt het op, het enige wat je wint met een koelere thermostaat is de paar minuten tijd die hij nodig heeft om van jouw 83 graadjes naar de oorspronkelijke bedrijfstemperatuur op te warmen.
Zowel de GTI (1.4) van Simone als de GTI van Peter (1.6) kunnen prima af met het originele koelsysteem; Thermostaat half open bij 95 graden en vol open bij 100, dicht bij 90.
Bij beide auto's zie je dan ook dat als je normaal rijdt de temperatuur netjes op 95 blijft staan, zelfs op hete dagen. Ga je flink op het gas (en that includes doortrekken tot 7500 r/min of meer), dan zie je ze stijgen naar 100 graden en daar blijven ze netjes hangen.
Gisteren samen met Peter de 200 ff aangetikt op de Zuilense Ring, daarna constant hard optrekken, en ff door naar de 220 op de A27, om vervolgens hard af te remmen op een kruispunt bovenaan de oprit. Temperatuur: 100 graden. Niet meer niet minder.