accu of dynamo dood?

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
mauricewoud
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM

accu of dynamo dood?

Post by mauricewoud »

ik reed vanmorgen naar mijn werk viel plots de radio uit. ik dacht zal wel zekering van de radio zijn. Bij mijn werk aangekomen werken de richtingaanwijzer ook niet meer en werken de ruitenwissers heel langzaam. Ik parkeer de auto en zet de motor uit en als ik daarna wil starten is de accu leeg want je hoort de startmotor maar 1 slag draaien. later probeer ik nog een keer te starten en gaat de motor bijna lopen. Lijkt dit op een dode accu of een dode dynamo? groet maurice

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

of een ontbrekende Vsnaar

zorg dat je de auto lopend krijgt,
Meet de spanning op de 2 accu punten,
is die lager dan 13,5V dan is je dynamo te zwak.
en anders begin maar te twijfelen aan je accu
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Joost wrote:is die lager dan 13,5V dan is je dynamo te zwak.


Geldt dat trouwens ook als de auto al een tijdje loopt? Want mijn voltmeter gaat naarmate de rit vordert altijd van 14,5 richting 13.
Kijk uit, een Cactussssss

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

pcrodent wrote:
Joost wrote:is die lager dan 13,5V dan is je dynamo te zwak.


Geldt dat trouwens ook als de auto al een tijdje loopt? Want mijn voltmeter gaat naarmate de rit vordert altijd van 14,5 richting 13.



hihi de meter van de eend zekers :D

dynamo hoort de goede spanning te blijven geven. Anders loop je uiteindelijk wel een keer tegen problemen aan.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Dat geldt altijd idd. Spanning toevallig gisteren nog opgemeten bij de AX van een maat van me (radio blijft uitvallen).

Is 12,1 V bij motor uit, schiet naar 13,8 zodra je 'm start (stationair) en bij 3000 r/min is het 14,4 V. Alle toerentallen daarboven blijft ie op 14,4 hangen.

Even een vraagje van mijzelf: Is het nu echt die 2,4 V overspanning die ervoor zorgen dat de accu opgeladen wordt?

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Yups :D In samenhang met het amperage dat hoger is als dat wordt verbruikt ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Joost wrote:hihi de meter van de eend zekers :D

dynamo hoort de goede spanning te blijven geven. Anders loop je uiteindelijk wel een keer tegen problemen aan.


:lol: die heeft geen getallen, alleen "rood", "wit" en weer "rood". :P

Maar dan ga ik me voor de AX eens bemoeien met de reservedynamo die ik hier nog heb liggen. Leg ik een gereviseerde dynamo achterin de AX voor het geval dat :)
Kijk uit, een Cactussssss

Post Reply