Versnellingsbak
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Versnellingsbak
Heeft iemand enig idee of een v-bak van een peugeot 205XS gaat passen op mijn 1.1i motor?
Of zijn de aandrijfassen anders?
Ik hoor het graag.
Of zijn de aandrijfassen anders?
Ik hoor het graag.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
JeaN wrote:De 205XS is standaard geleverd met 1.4i TU motor.
Alleen passen die aandrijfassen direct in mijn naaf?
Het is een 1.1i first
je moet je eigen aandrijfassen houden.
En de 205XS is geleverd met de volgende motoren:
TU3M (KDZ/KDY, die jij beschrijft)
TU3S (K2A/K2B, zoals AX GT carb, dus 85 pk)
150B (XY8, een "kantelblok")
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Dat heb je niet goed
Er zijn CA en CB bakken. Die hangen op verschillende manieren aan het blok, interne verschillen weet ik niet want ik ben niet zo'n bakkenman (moet ik nog leren ).
Van de CB-bak zijn (kort gezien) twee versies met grote verschillen:
De versie met het versterkte differentieel (Dus ook voor sterke TU-motoren) en de versie met het gewone differentieel (dus voor zwakkere TU-motoren).
Je moet zorgen dat je de juiste versie bij de juiste aandrijfassen houdt, anders draai je OF je differentieel aan gort OF je komt helemaal niet vooruit (omdat de as niet in de bak pakt).
Er zijn CA en CB bakken. Die hangen op verschillende manieren aan het blok, interne verschillen weet ik niet want ik ben niet zo'n bakkenman (moet ik nog leren ).
Van de CB-bak zijn (kort gezien) twee versies met grote verschillen:
De versie met het versterkte differentieel (Dus ook voor sterke TU-motoren) en de versie met het gewone differentieel (dus voor zwakkere TU-motoren).
Je moet zorgen dat je de juiste versie bij de juiste aandrijfassen houdt, anders draai je OF je differentieel aan gort OF je komt helemaal niet vooruit (omdat de as niet in de bak pakt).
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Dan gaat die bak idd wel passen. Wat heb je met de motor gedaan? Misschien wil je die ook overzetten
Ik heb er anders nog ??ntje liggen. Zweet wat olie naar buiten (boven de dynamo) langs de koppakking, maar loopt dus nog prima.
Die mag je hebben voor 50 zoals ie is of voor 100 met een nieuwe koppakking ertussen.
Distributie durf ik nog wel over te zetten, heeft nl. pas een paar duizend km gedraaid.
Het verschil met jouw blokkie zal je meteen merken in koppel onderin, met de huidige injectie. Verbruik verandert nagenoeg niet.
De injectie van een ph2 1.4 overzetten is wel raadzaam, dan krijg je GT-prestaties (top 180+ op de teller, 0-100 in zo'n 10 sec.)
Ik heb er anders nog ??ntje liggen. Zweet wat olie naar buiten (boven de dynamo) langs de koppakking, maar loopt dus nog prima.
Die mag je hebben voor 50 zoals ie is of voor 100 met een nieuwe koppakking ertussen.
Distributie durf ik nog wel over te zetten, heeft nl. pas een paar duizend km gedraaid.
Het verschil met jouw blokkie zal je meteen merken in koppel onderin, met de huidige injectie. Verbruik verandert nagenoeg niet.
De injectie van een ph2 1.4 overzetten is wel raadzaam, dan krijg je GT-prestaties (top 180+ op de teller, 0-100 in zo'n 10 sec.)
Het probleem is dat je dan ook de kabelboom om moet zetten, en dit is me net iets te veel werk
En mijn AX is nu voorzien van een 4-bak, alleen heeft die zijn beste tijd wel gehad.
Als ik GT-prestaties wil zal ik ooit toch een GT moeten kopen.
(btw: zo'n 4-bak is wel lekker om een sprintje mee te trekken, al een paar VW Golfjes eruit getrokken )
En mijn AX is nu voorzien van een 4-bak, alleen heeft die zijn beste tijd wel gehad.
Als ik GT-prestaties wil zal ik ooit toch een GT moeten kopen.
(btw: zo'n 4-bak is wel lekker om een sprintje mee te trekken, al een paar VW Golfjes eruit getrokken )
-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
kakanox wrote:JeaN wrote:De 205XS is standaard geleverd met 1.4i TU motor.
Alleen passen die aandrijfassen direct in mijn naaf?
Het is een 1.1i first
je moet je eigen aandrijfassen houden.
En de 205XS is geleverd met de volgende motoren:
TU3M (KDZ/KDY, die jij beschrijft)
TU3S (K2A/K2B, zoals AX GT carb, dus 85 pk)
150B (XY8, een "kantelblok")
Aantekening; Peugeot 205XS carb. is met enkele carberatuer geleverd inplaats van de twee-traps die op de AX GT zat. 205 heeft dus "maar" 80 pktjes tegenover de 85 pktjes van onze AXjes
Freude am Fahren.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
master-arnie wrote:Aantekening; Peugeot 205XS carb. is met enkele carberatuer geleverd inplaats van de twee-traps die op de AX GT zat. 205 heeft dus "maar" 80 pktjes tegenover de 85 pktjes van onze AXjes
Is dat met de TU3S of met dat kantelblok? >> Kantelblok heeft idd de enkele carburateur en 80 pk, maar weet je zeker dat de TU3S niet dezelfde carb heeft? Lees hier en daar toch 84....
De peugeot kwam uit het bouwjaar 1992 geloof ik, maar als ik onder de kap zag lag er zeg maar hetzelfde blok als in mijn AX, alleen was dit een 1.4i.
Degene met een gekanteld blok zijn al heel oud, wij hebben laatst een peugeot 2.5 1.1 carb klaargemaakt voor de autocross.
Deze was ook voorzien van een liggend blok, het bouwjaar van deze auto was geloof ik 1987.
Degene met een gekanteld blok zijn al heel oud, wij hebben laatst een peugeot 2.5 1.1 carb klaargemaakt voor de autocross.
Deze was ook voorzien van een liggend blok, het bouwjaar van deze auto was geloof ik 1987.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
JeaN wrote:Zeg maar dat de peugeot waar ik dan een versnellingsbak van af ga halen voorzien is van het volgende blok:
Terwijl ik de vraag wilde gaan typen zag ik dat het plaatje ......Eng1.jpg heet, want mijn vraag was eigenlijk is dit een Engelse 205. HRC aan de andere kant.
Is dus nu wel duidelijk een Engelse 205 dus!!!
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl