cold air intake VS carbu vraagje

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

cold air intake VS carbu vraagje

Post by Netheo »

ik rij met een AX GT carb. En er wordt dus hete lucht van aan men uitlaatcollector aangezogen naar men lucht filter. Waarom??? :D want hete lucht comprimeerd toch minder gemakkelijk??? en een cold air intake plaatsen heeft wss weinig zin want de citroen ingenieurs zullen dit niet zonder rede gedaan hebben. toch??? wie helpt me aan een verklaring :)
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

als je het systeem goed bekijkt, dan zie je halverwege een koppeling zitten, met daarin een klep.

die klep wordt door vacuum open gezogen (wanneer weet ik niet precies) waardoor je allene maar koude lucht van achter je koplamp krijgt.

het systeem is om ervoor te zorgen dat je bij -30 ook nog kan rijden ;)
Image

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

bij koude temp verdampt je benzine minder goed.

en dus wordt er wat extra warme lucht in de cilinder geholpen.

warme lucht zet uit dus heeft minder zuurstof per liter.

daarom wil je zo koud mogelijke lucht(zoveel mogelijk zuurstof) hebben.

jammer van het spruitstuk van de monopoint (ik denk ook carb) is dat dit

ook verwarmt wordt om de neergeslagen benzine weer te verdampen.

dussss

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

die verwarming kan je uitzetten d.m.v. een stalen pakking die geen koelvloeistof meer doorlaat. Ik weet alleen niet wat je dan voor motorloop krijgt. Vrees het ergste bij backfire :twisted:

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

dampen worden direct de zuigers ingezogen dus voor backfire bn ik niet bang,
nadelen kunnen vlgns mij zijn :

-slechte(re) koude start
-vloeibare benzine in de cilinders

ps. dikke kunstof pakking geleid ook geen warmte

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Hmm... en kan benzine een "waterslag" opleveren? weet pas sinds kort wat 't is, maar goed..

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Post by Netheo »

dus een cold air intake zou weldegelijk helpen
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

kakanox wrote:Hmm... en kan benzine een "waterslag" opleveren? weet pas sinds kort wat 't is, maar goed..


neuh, zoveel benzine is het ook weer niet!
beetje zwarte zuigers/klepjes.. dat wel (en zwarte rook)


@netheo, gewoon je originele filterhuis houden, maar die buizen die erop zitten eraf halen! dus al die plastic zooi.. dat geeft bij mij het beste resultaat..
overigens heeft mijn rooie als het goed is nu zn luchtinlaat in 1 vd mistlichtgaten zitten (heeftie, maar of het werkt), maar die doet verder nix meer :roll:
Image

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Post by Netheo »

owk?, bedankt mensen voor de nuttige info :)
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

Post Reply