Rijd er maar eens mee, zo'n GTTI is echt fantastisch om mee te scheuren...
Beetje kietelen geeft je 130 pk uit een hoogtoerige eenliter driecilinder twaalfklepper.
Ga op het gas en je wordt getrakteerd op een behoorlijke wegligging, bakken koppel vanaf redelijke toerentallen tot helemaal bovenin, een temperatuurwijzer die tegen het rood blijft hangen, een rauw geluid, een olielucht in de auto, een blaffende dumpvalve (mits geinstalleerd ), ik kan je zeggen:
kakanox wrote:Rijd er maar eens mee, zo'n GTTI is echt fantastisch om mee te scheuren...
Beetje kietelen geeft je 130 pk uit een hoogtoerige eenliter driecilinder twaalfklepper.
Ga op het gas en je wordt getrakteerd op een behoorlijke wegligging, bakken koppel vanaf redelijke toerentallen tot helemaal bovenin, een temperatuurwijzer die tegen het rood blijft hangen, een rauw geluid, een olielucht in de auto, een blaffende dumpvalve (mits geinstalleerd ), ik kan je zeggen:
HEERLIJK!!
Dat zal wel maar zeg nou zelf, als je zegt dat je in een Daihatsu rijd, dat maakt toch geen indruk.
kakanox wrote:Rijd er maar eens mee, zo'n GTTI is echt fantastisch om mee te scheuren...
HEERLIJK!!
Dat zal wel maar zeg nou zelf, als je zegt dat je in een Daihatsu rijd, dat maakt toch geen indruk.
Werd toevallig vorige week door zo'n ding uitgedaagd bij het stoplicht toen ik de AX GTI van Simone bij me had...
ik probeer het niet eens, geen zin om me het snot voor de ogen te laten rijden..
enige echte probleem wat ze technisch hebben is de krukaslagers, dat zijn glijlagers en die slijten snel, vooral als je gaat tunen. Daar zijn (helaas vrij dure) andere lagers voor te krijgen en als je toch bezig bent en je neemt een setje Mahle zuigers en competitie drijfstangen+krukas mee, kan je met de juiste chip je turbodruk over de 2 bar halen.
Een vroegere dorpsgenoot van me heeft zo'n ding met 160 pk. Dat gaat eng hard
kakanox wrote:Hahah, tot je er naast gaat staan vrees ik
Werd toevallig vorige week door zo'n ding uitgedaagd bij het stoplicht toen ik de AX GTI van Simone bij me had...
ik probeer het niet eens, geen zin om me het snot voor de ogen te laten rijden..
enige echte probleem wat ze technisch hebben is de krukaslagers, dat zijn glijlagers en die slijten snel, vooral als je gaat tunen. Daar zijn (helaas vrij dure) andere lagers voor te krijgen en als je toch bezig bent en je neemt een setje Mahle zuigers en competitie drijfstangen+krukas mee, kan je met de juiste chip je turbodruk over de 2 bar halen.
Een vroegere dorpsgenoot van me heeft zo'n ding met 160 pk. Dat gaat eng hard
Mahle Zuigers? Die gebruikte wij bij het reviseren van 580 pk Scania motoren en de doosjes moesten we snel weggooien omdat het imitatie zooi was... Makne die ook zuigers voor auto's
/edit; zou best kunnen dat ik me nu vergis, maar d8 het toch echt...
dat klopt jah, Mahle maakt alles wat met zuigen te maken heeft Nee geintje. Ze maken zuigers voor vliegtuigen, auto's, vrachtwagens enz.
Voor vrachtwagens doen ze gewoon de standaard (uiteraard). Voor auto's maken ze zowel standaard als overmaat als versterkte/geslepen zuigers voor tuning.
Mahle Website wrote:Forged pistons for high loads What has long been common in motor racing is increasingly being used in series-produced engines subject to high stresses: forged pistons. These have a finer micro structure than cast pistons with the same alloys. The production process results in greater stability in the lower temperature range. A further advantage is the opportunity for producing lower wall thicknesses ? and hence reducing the weight. Boring or milling internal areas of the piston also helps reduce the weight.
En toch blijf ik erbij dat ik daihatsu geen merkuitstraling heeft, ik bekijk het meer van de commerciele kant dan van de technische kant. Nee geen daihatsu voor mij
gtti is dat een 3-pitter? Dacht altijd dat die snellere charades gewoon 4 cilinders erin hadden. Jongen die ik ken had er eentje met een 4 cilinder blokkie erin, liep inderdaad belachelijk snel. Grappigst van die bakkies is nog wel dat ze dezelfde steek hebben als een g@lf, dus hij had er hele geinige 15" wielen onder. Maar ja, t blijft japanse meuk.....
kakanox wrote:dat klopt jah, Mahle maakt alles wat met zuigen te maken heeft Nee geintje. Ze maken zuigers voor vliegtuigen, auto's, vrachtwagens enz.
Voor vrachtwagens doen ze gewoon de standaard (uiteraard). Voor auto's maken ze zowel standaard als overmaat als versterkte/geslepen zuigers voor tuning.
Mahle Website wrote:Forged pistons for high loads What has long been common in motor racing is increasingly being used in series-produced engines subject to high stresses: forged pistons. These have a finer micro structure than cast pistons with the same alloys. The production process results in greater stability in the lower temperature range. A further advantage is the opportunity for producing lower wall thicknesses ? and hence reducing the weight. Boring or milling internal areas of the piston also helps reduce the weight.
blueduck wrote:gtti is dat een 3-pitter? Dacht altijd dat die snellere charades gewoon 4 cilinders erin hadden. Jongen die ik ken had er eentje met een 4 cilinder blokkie erin, liep inderdaad belachelijk snel. Grappigst van die bakkies is nog wel dat ze dezelfde steek hebben als een g@lf, dus hij had er hele geinige 15" wielen onder. Maar ja, t blijft japanse meuk.....
die vierpitters zijn niet belachelijk snel hoor.. zelfde top als een AX GT, alleen trekken minder hard (minder koppel bij lage toerentallen)
de GTTI is leuker. Gewoon een 993cc driepitter met 12 kleppen en een flinke turbo (voor zo'n klein blokkie). 101 pk origineel
Ik denk niet dat Citroen een veel hipper imago heeft dan Daihatsu hoor... Aan een "onwetende" vertellen dat je een AX hebt levert allerlei vragende blikken op, terwijl ze je met zo'n snertgolf of een civic gelijk begrijpen... (tot ze een keer mogen meerijden )
kakanox wrote:idd Joost, Daihatsu heeft een saai en betrouwbaar imago maar Citroën is echt knudde... denkt iedereen
Is dat niet zo dan
Ik bedoelde het natuurlijk ook niet pers? in combinatie met de Citroën he. Maar als je in het algemeen kijkt is wat Daihatsu oproept saai en betrouwbaar. Er zal nooit iemand zijn die denkt, zozo een daihatsu toe maar die heeft wat leuks in handen. Merktechnisch hebben ze de spijker misgeslagen naar mijn mening. Laat een willekeurig persoon maar 10 automerken opnoemen, tenzij hij/zij niet zelf een daihatsu heeft zullen er maar weinig mensen dat merk opnoemen in dat rijtje.