Vervanging verwarmingsradiateur, Help?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Esther
AX Starter
AX Starter

Vervanging verwarmingsradiateur, Help?

Post by Esther »

Net lid van de AX-club, dus laat ik maar direct gebruik maken van de expertise van mijn nieuwe mede-leden met de volgende oproep:
Wie kan dit enigzins a-technisch en niet al te handig meisje helpen met het repareren van een lekke verwarmingsradiateur (AX 1.4 TGS uit '93)??
Uiteraard tegen redelijke vergoeding en een kratje bier/flesje wijn.
Groeten, Esther

muis_84
AX liefhebber
AX liefhebber

Re: Vervanging verwarmingsradiateur, Help?

Post by muis_84 »

Esther wrote:Net lid van de AX-club, dus laat ik maar direct gebruik maken van de expertise van mijn nieuwe mede-leden met de volgende oproep:
Wie kan dit enigzins a-technisch en niet al te handig meisje helpen met het repareren van een lekke verwarmingsradiateur (AX 1.4 TGS uit '93)??
Uiteraard tegen redelijke vergoeding en een kratje bier/flesje wijn.
Groeten, Esther

Zit veel expertise hier ja, ze zullen ook wel willen weten waar ze moeten komen helpen dat wordt niet echt duidelijk uit je post. Ik zou niet weten hoe het moet anders had ik je graag geholpen maar er is vast wel iemand die het wel kan.

In ieder geval welkom hier en hopelijk blijf je nog lang plakken!

Ohja maak ook een wie=wie aan!
Klik op de banner om mijn wie = wie te bekijken!
Image

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

Dit is geen moeilijk klusje hoor, maar tis idd wel makkelijk als je laat weten waar je woont, of je moet door heel het land langs willen komen.

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

Je kan ook naar de meeting komen in N'gein :D

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Browny wrote:Dit is geen moeilijk klusje hoor, maar tis idd wel makkelijk als je laat weten waar je woont, of je moet door heel het land langs willen komen.

hehe, niet al te lastig zegt ie dan, het is wel te doen, je moet alleen het hele dashboard dr uit trekken, omdat je anders de nieuwe niet terug op zn plek krijgen kan. Op zich stelthet niet veel voor qua moeilijkheid, tis alleen erg veel werk.

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

IceByte wrote:
Browny wrote:Dit is geen moeilijk klusje hoor, maar tis idd wel makkelijk als je laat weten waar je woont, of je moet door heel het land langs willen komen.

hehe, niet al te lastig zegt ie dan, het is wel te doen, je moet alleen het hele dashboard dr uit trekken, omdat je anders de nieuwe niet terug op zn plek krijgen kan. Op zich stelthet niet veel voor qua moeilijkheid, tis alleen erg veel werk.

ok, tis dus niet zo makkelijk bij een type2 dashboard als bij een type1, kzie nu ook dat ze een type2 heeft.

Esther
AX Starter
AX Starter

Post by Esther »

Woon zelf in Nijmegen.
Heb uit betrouwbare bron vernomen dat het schijnbaar ook via het dashbordkastje kan, zodat je niet het hele dashbord eraf hoeft te halen... Maar ja weet natuurlijk niet of dat bij mijn AX ook kan...
Tevens hoorde ik dat er twee verschillende types verwarmingsradiateurs zijn, maar natuurlijk weet ik niet welk type er bij mij in zit. Schijnbaar afhankelijk van het chassisnummer??
Het heeft op zich ook geen haast, zo lang het warm is buiten heb je geen verwarming nodig natuurlijk..
Wie biedt hulp?

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

Het ligt aan je type ax. Waarschijnlijk heb je een type 2. Dit kan je zien aan oa. je dashboard, of deze rond of rechthoekig is.
Dan moet je dus op zoek naar een type2 kachelradiateur.

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Door het dashboardkastje gaat echt niet lukken. Misschien als je er een hebt zonder "klep", want die heb ik nog nooit van zo dichtbij gezien.

Over types onderdelen... Je hebt 2, eigenlijk 3 types AX. KLIK HIERvoor een overzichtje van de verschillen.
Er zijn zover ik weet inderdaad twee types kachelhuis/kachelradiateur. Jij hebt dan het nieuwe type nodig, omdat je auto een type 2 is (althans, dat zeggen ze hierboven...).
Kijk uit, een Cactussssss

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

pcrodent wrote:omdat je auto een type 2 is (althans, dat zeggen ze hierboven...).

afgaande op het bouwjaar gok ik dat, maar wel ff dubbelchecken dus.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

pcrodent wrote:Door het dashboardkastje gaat echt niet lukken. Misschien als je er een hebt zonder "klep", want die heb ik nog nooit van zo dichtbij gezien.

Over types onderdelen... Je hebt 2, eigenlijk 3 types AX. KLIK HIERvoor een overzichtje van de verschillen.
Er zijn zover ik weet inderdaad twee types kachelhuis/kachelradiateur. Jij hebt dan het nieuwe type nodig, omdat je auto een type 2 is (althans, dat zeggen ze hierboven...).

type2 via het handschoenen vakje, open of niet gaat je niet lukken. radiateur moet weer op zn plek komen, daarvoor moet toch echt de kachelunit los, daarvoor moet het hele dash dr dus uit. Helaas, maar ik heb het geprobeerd met de mijne, no go

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by TjizZzuH »

IceByte wrote:
pcrodent wrote:Door het dashboardkastje gaat echt niet lukken. Misschien als je er een hebt zonder "klep", want die heb ik nog nooit van zo dichtbij gezien.

type2 via het handschoenen vakje, open of niet gaat je niet lukken. radiateur moet weer op zn plek komen, daarvoor moet toch echt de kachelunit los, daarvoor moet het hele dash dr dus uit. Helaas, maar ik heb het geprobeerd met de mijne, no go

Je kan bij 'n type 2 AX het gehele dashbordkastje eruit halen...waarna je rechts in een hoekje de kachelaanjager ziet zitten.

Kweet alleen niet of dit is wat je bedoelt

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

dat is alleen de ventilator, daar kan je inderdaad zo bij, radiator zit in het midden, daar kom je niet anders bij

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

het probleem bij type 2 zijn de aansluitpijpjes,

Deze zijn door te zagen waardoor het vervangen wel gaat zonder dashboard montage.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Joost wrote:het probleem bij type 2 zijn de aansluitpijpjes,

Deze zijn door te zagen waardoor het vervangen wel gaat zonder dashboard montage.

om te demonteren kan je ze afzagen ja, monteren is een ander verhaal, daarvoor moet toch echt de kachel los, tenzij je een imitatie geval neemt met afneembare pijpjes, dat ding was met een jaar echter al weer lek, dus dat is ook niet veel soeps.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Kakelbont »

IceByte wrote:

om te demonteren kan je ze afzagen ja, monteren is een ander verhaal, daarvoor moet toch echt de kachel los, tenzij je een imitatie geval neemt met afneembare pijpjes, dat ding was met een jaar echter al weer lek, dus dat is ook niet veel soeps.

Ik dacht ook dat die imitatie de oplossing was inderdaad... Dat moet toch niet kunnen dattie na een jaar al weer lek was. Met goeie anti roest koelvloeistof moet tie het toch wel even volhouden zou je denken :| Productiefout misschien?

Oja ester, ik zou er niet te lang mee wachten. Ook al staat je kachel uit in de zomer, er stroomt toch altijd warm water doorheen. De ventilatielucht wordt dan alleen niet door de kachel geleid maar er omheen. Hij blijft dan ook lekken als je pech hebt.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Esther
AX Starter
AX Starter

Post by Esther »

Kakelbont wrote:
IceByte wrote:

Ik dacht ook dat die imitatie de oplossing was inderdaad... Dat moet toch niet kunnen dattie na een jaar al weer lek was. Met goeie anti roest koelvloeistof moet tie het toch wel even volhouden zou je denken :| Productiefout misschien?

Oja ester, ik zou er niet te lang mee wachten. Ook al staat je kachel uit in de zomer, er stroomt toch altijd warm water doorheen. De ventilatielucht wordt dan alleen niet door de kachel geleid maar er omheen. Hij blijft dan ook lekken als je pech hebt.

Op zich lekt ie niet meer. Heb de ANWB erna laten kijken nadat ik een warme straal over mijn voeten had gekregen in een scherpe bocht en die kerel heeft hem afgekoppeld, dus op zich raak ik zo geen koelvloeistof kwijt. Maar ja. Vind het een beetje absurd om zo'n leuk autootje dat verder nog goed functioneert en rijdt als een trein weg te moeten doen omdat een verwarmingsradiator het niet meer doet.. Ja toch, Niet dan??

Esther
AX Starter
AX Starter

Post by Esther »

Maareh op wie van jullie heren mag ik een beroep doen?
Zoals ik al zei uiteraard tegen een redelijke vergoeding.
Wie wil dit doen voor 150 euro + een krat bier?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Esther wrote:Maareh op wie van jullie heren mag ik een beroep doen?

ik kan het wel vervangen, weet hoe het zooitje in elkaar zit, ik zit alleen niet in de buurt, weet niet of dat een bezwaar is?
kosten zien we wel wat het wordt

Esther
AX Starter
AX Starter

Post by Esther »

IceByte wrote:
Esther wrote:Maareh op wie van jullie heren mag ik een beroep doen?

ik kan het wel vervangen, weet hoe het zooitje in elkaar zit, ik zit alleen niet in de buurt, weet niet of dat een bezwaar is?
kosten zien we wel wat het wordt

Op zich ben ik best bereid er een stukje voor te rijden, zo lang het niet al te ver is en Nijmegen ligt redelijk centraal. (Den Ham ligt rechts naast Zwolle??)
In het weekend kan dat prima en eventueel met een bezoekje hier of daar gecombineerd worden dan. Het lijkt me echter wel handig van te voren een maximum prijs af te spreken...
Heb jij zelf toevallig een adresje voor onderdelen?

Post Reply