Inlaatspruitstuk maken, welk materiaal?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Inlaatspruitstuk maken, welk materiaal?

Post by kevin.broke »

Welk materiaal zouden jullie gebruiken om een inlaatspruitstuk te maken?

Een harde plasticsoort (en welke) of aluminium? En waarom?

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Het mooiste is carbon. Goedkoper en makkelijker is epoxyglasvezel.
De meeste aftermarket inlaatspruitstukken zijn van aluminium. Het moeilijkste is nog om aan de flenzen te komen.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Re: Inlaatspruitstuk maken, welk materiaal?

Post by Saxo.VTS.16v »

kakanox wrote:Een harde plasticsoort (en welke) of aluminium? En waarom?


Aluminium heeft de eigenschap sterk op te warmen wat de inlaatlucht weer verwarmd. Dat is niet gewenst i.v.m. vermogensverlies door die warmere lucht.
Vezelversterkte thermohardende kunststoffen zijn beter. Vergis je echter niet in de krachten, trillingen en temperatuurverschillen die er voor zorgen dat je een stevig ontwerp moet maken.

Wat ben je eigenlijk van plan?
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

ik heb nog geen spruitstuk voor m'n throttlebodies. heb dit eerder met aluminium gedaan (laten maken door een bekende) maar had idd de ervaring dat de inlaatlucht zoveel steeg in het inlaatspruitstuk dat ik een forse correctiefactor bij de meetwaarden van de luchtmassameter mocht optellen :) hete inlaatlucht is gewoon vermogensverlies, en moeite doen met een cold air intake heeft weinig zin als de boel in je inlaatspruitstuk alsnog goed opwarmt.

wil het nu goed doen en dus zo dat 't koel blijft. throttlebodies zijn ook van alu, en ik wil dan ook zorgen dat er geen geleiding van warmte plaatsvindt naar die dingen toe. warmte mag van mij in de kop blijven :) er hoeft toch geen benzine doorheen.

hoe zou ik aan zo'n thermohardend kunststof kunnen komen en laat het zich net zo verwerken als polyester? spruitstuk van een TU5JP omsmelten met een aansteker wil maar niet lukken :lol:

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

kakanox wrote:hoe zou ik aan zo'n thermohardend kunststof kunnen komen en laat het zich net zo verwerken als polyester? spruitstuk van een TU5JP omsmelten met een aansteker wil maar niet lukken :lol:


Het TU5JP4 inlaatspruitstuk bestaat uit een mix van kunststoffen en (glas)vezels die zich erg moeilijk laten smelten door hun hoge smeltpunt. De las die je dan maakt is erg onbetrouwbaar en hij scheurt 9 van de 10 keer weer af op die las. Niet geschikt dus.

www.polyservice.nl heeft alle soorten en smaken hars, vezels enz. Je zult een mal moeten maken die je naderhand weer uit de inlaatbuizen kunt verwijderen of smelten (bv. van dat lijmpistool spul wat smelt als het warm wordt)

Er is hier en daar op internet wel wat te vinden over het zelf maken van inlaatspruitstukken van carbon of epoxyglasvezel.

Neem ook eens een kijkje op www.jenvey.co.uk voor wat richtlijnen m.b.t. de afmetingen en het ontwerpen van je inlaatspruitstuk.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Oh, en gebruik wel epoxyhars en geen polyesterhars. Epoxyhars is harder en kan beter de krachten en temperaturen aan dan polyesterhars.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Cool, thanx for the tips!!

Voor de mal zat ik eigenlijk te denken aan een zachte houtsoort, tweedelig. dan hoef ik alleen de binnenkant nog maar te oplijsten achteraf.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Misschien stomme vraag maar hoe ga je hout uit je "buizen" (die zegmaar je blok inlopen als ie af is) halen?
Kijk uit, een Cactussssss

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

pcrodent wrote:Misschien stomme vraag maar hoe ga je hout uit je "buizen" (die zegmaar je blok inlopen als ie af is) halen?


da's simpel. de buisjes worden recht, dus kan je het schuiven. Ik maak dus 3 delen: de voet (flens voor aan het blok wordt daar dus uitgezaagd), de buis ertussen en de bovenkant.
mogelijk gebruik ik voor die buizen een stukje metaal, werkt nog makkelijker.

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

Ik zou gewoon voor aluminium gaan, je kan altijd een extra dikke ptfe pakking tussen spruitstuk en kop plaatsen.
Dat peugeot standaard plastic spruitstukken maakt is meer een kostenoverweging dan dat t beter zou zijn...
(als iemand toch een flens voor je maakt ook een uit ptfe laten cncen)

en anders gewoon ijzer, wel wat zwaarder maar werkt wel.

bij gmc motorsport hebben ze erg mooie carbon inlaatkelkjes

http://www.sdsefi.com/techinta.htm

is ook een leuke howto inlaat

richard gti
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: ThuNov24, 2005 4:58:20 PM
Location: houten

Post by richard gti »

kevin ff een vraagje ga je dit op een 1.4 of op een 1.6 doen.
toch maar weer een ax

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

makkelijkste is om een alu inlaatspruitstuk te maken, en tussen blok en spruitstuk iets te zetten dat niet geleidend is qua warmte.

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Idd IceByte.. helemaal mee eens :P
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

richard gti wrote:kevin ff een vraagje ga je dit op een 1.4 of op een 1.6 doen.

1.6, why? heb je ook nodig? kan je zo overzetten, 1.4 of 1.6 maakt niks uit nl. :)

IceByte wrote:makkelijkste is om een alu inlaatspruitstuk te maken, en tussen blok en spruitstuk iets te zetten dat niet geleidend is qua warmte.

ja, maar dan vergeet je de stralingswarmte. wordt best heet achter een TU-blokje nl. :)

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Nooit van een hitteschild gehoord? ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

TwoTone wrote:Nooit van een hitteschild gehoord? ;)


...wat ik dan dus ook moet maken. kan ik beter meteen de hele inlaat van plastic maken, dan ben ik van m'n probleem af :)

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Mooi modelletje van de inlaat maken van schuim. dit omwikkelen met glas,aramide, carbon. en netjes in de epoxy zetten. die epoxy kan je iets hittebestendiger maken met toevoegingen.

Dan na het drogen met aceton het schuim oplossen en je hebt de gewenste vorm.

P. :)

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Wat voor schuim heb je het dan over? Niet elk soort schuim lost op met aceton.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

polystyreen wel, en kan prima tegen epoxy.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Klinkt goed Peter, ben benieuwd. Ga volgende week op onderzoek uit, eerst de diesel door de apk ;)

Post Reply