koelsysteem
Moderators: denny, vtspower, webmasters
koelsysteem
hallo
mijn axje drinkt bijna net zoveel koelvloeistof als benzine.
en als ik gereden heb na een week ga
at er meer als 1 liter weer in
maar ik zie ook geen lekkage sporen.
wie kan mij helpen b.v.d
groetjes
jeffrey22
mijn axje drinkt bijna net zoveel koelvloeistof als benzine.
en als ik gereden heb na een week ga
at er meer als 1 liter weer in
maar ik zie ook geen lekkage sporen.
wie kan mij helpen b.v.d
groetjes
jeffrey22
ontluchten
raakt je motor oververhit?
is het niet zo dat er altijd nog wel ruimte is voor een liter? en jij dat maar bijvullen (terwijl dus niet echt nodig) en je ax het er telkens maar weer uitgooien door het overdruk ventiel. 't spul zet toch uit als het warm is?
weet niet hoor, ik doe maar een gooi.
raakt je motor oververhit?
is het niet zo dat er altijd nog wel ruimte is voor een liter? en jij dat maar bijvullen (terwijl dus niet echt nodig) en je ax het er telkens maar weer uitgooien door het overdruk ventiel. 't spul zet toch uit als het warm is?
weet niet hoor, ik doe maar een gooi.
groet,
elsje
Done: ax kopen
elsje
Done: ax kopen
-
- AX Master Spammer
Nou een liter is wel veel hoor. Dat moet niet kunnen.
Grote kans dat het de koppakking is. Controleren als volgt:
-Vul de auto af met koelvloeistof (of water)
-laat de auto lopen zonder dat de dop van de radiator er op zit.
-geef onder de motorkap (flink) wat gas met het gashandeltje en kijk of je een jacuzzi effect (bubbels) in je koelwatervulpijp ziet.
Zoja; lekke koppakking....
-geef onder de motorkap (flink) wat gas met het gashandeltje en kijk of je een jacuzzi effect (bubbels) in je koelwatervulpijp ziet.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Kakelbont wrote:Nou een liter is wel veel hoor. Dat moet niet kunnen.
ohow. volgens komt me dit bekent voor..
vervangen:
Linkervoorscherm, voorbumper, voorbanden, radio, blower, speakers,
To do:
Krasjes en deukjes wegwerken. centrale deurvergrendeling, nieuwe koplamp/knipperlicht, verstralers.
Linkervoorscherm, voorbumper, voorbanden, radio, blower, speakers,
To do:
Krasjes en deukjes wegwerken. centrale deurvergrendeling, nieuwe koplamp/knipperlicht, verstralers.
-
- AX Spaster Mammer
wat je ook kan proberen is met warme motor in de koelwaterslang die naar de radiator loopt knijpen. als die knalhard is, vooral bij gasgeven, ligt je koppakking eruit.
je zou 'm dan ook harder moeten voelen worden als je gas geeft.
koud starten zonder vuldop geeft ook nog wat indicatie: dan mag het koelwater niet omhoog komen (als dat gebeurt heb je overigens al echt HEEL veel druk op je koelsysteem, verbaast me als ie dan blijft lopen..)
wat je, als die dop er toch af ligt, ook kan testen: voldoende koelvloeistof erin doen zodat je het kan zien staan in de vulhals, flinke dot gas geven (meer dan 3500 r/min is overigens echt niet nodig.. vindt je motor nl. niet leuk, koud) en ondertussen met een schuin oog in de vulhals kijken. koelvloeistofpijl moet dan zichtbaar omlaag zakken, een paar cm wel.
>> als je waterpomp nl. niet meer pompt blijft je koelwater bijna stilstaan in het blok. daardoor gaat het dan koken en komt uiteindelijk op druk richting radiator.
je zou 'm dan ook harder moeten voelen worden als je gas geeft.
koud starten zonder vuldop geeft ook nog wat indicatie: dan mag het koelwater niet omhoog komen (als dat gebeurt heb je overigens al echt HEEL veel druk op je koelsysteem, verbaast me als ie dan blijft lopen..)
wat je, als die dop er toch af ligt, ook kan testen: voldoende koelvloeistof erin doen zodat je het kan zien staan in de vulhals, flinke dot gas geven (meer dan 3500 r/min is overigens echt niet nodig.. vindt je motor nl. niet leuk, koud) en ondertussen met een schuin oog in de vulhals kijken. koelvloeistofpijl moet dan zichtbaar omlaag zakken, een paar cm wel.
>> als je waterpomp nl. niet meer pompt blijft je koelwater bijna stilstaan in het blok. daardoor gaat het dan koken en komt uiteindelijk op druk richting radiator.
-
- AX liefhebber
Ik had twee weken geleden hetzelfde probleem en bij mij was het duidelijk zichtbaar als stoom uit de uitlaat bij gasgeven. Met een warme motor en 15 graden buitentemperatuur dampte hij net zo erg als een koude motor in de winter.
Koppakking vervangen en nergens meer last van
Koppakking vervangen en nergens meer last van
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94