vering ax... helpt verlagen?

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Post Reply
katuut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: MonMay29, 2006 1:34:57 PM
Location: Hoogeveen

vering ax... helpt verlagen?

Post by katuut »

eindelijk de audio erin en op het stofferen na begint het ergens op te lijken... maar nu een ander probleem.... het gewicht van de 2 subwoofers met kist is enigzins te zwaar voor de vering van de ax :oops: dus de voorkant hangt nu structureel 3 a 4cm te hoog x:

zou verlagen helpen? stuggere vering.... ik zat namelijk sowieso al te denken aan een 60/ 40 setje


groetjes ruud
blaffende woofers bijten niet ;-)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Re: vering AX... helpt verlagen?

Post by kevin.broke »

katuut wrote:eindelijk de audio erin en op het stofferen na begint het ergens op te lijken... maar nu een ander probleem.... het gewicht van de 2 subwoofers met kist is enigzins te zwaar voor de vering van de AX :oops: dus de voorkant hangt nu structureel 3 a 4cm te hoog x:

zou verlagen helpen? stuggere vering.... ik zat namelijk sowieso al te denken aan een 60/ 40 setje


groetjes ruud


een 60/40 setje? die bestaan niet voor een AX ;)

achter heb je torsievering, werkt dmv stangen met tandjes aan beide uiteinden. ieder tandje lager = +/- 2,5-3 cm.

Voor kan je andere veren nemen, dan zou ik Apex of Fintec nemen, die zijn niet AL te stug en verlagen respectievelijk 35 en 40 mm.
Veel goedkopere rommel veert knalhard af, is springerig en staat gewoon niet mooi, dus daar zou ik ver van weg blijven. Jamex bijv. vond ik zelf echt kutveren (al waren die wel oud, dus kan zijn dat ze sowieso slecht waren).

Je kan 60mm verlagen maar dan moet je sowieso met andere schokdempers aan de slag, anders hangt de veer los in je veerpoot.

Wat voor achter OOK een optie is (door de torsievering) is de achterkant gewoon weer verhogen.
Hulpveren of stuggere schokdempers monteren helpt ook tegen het aanlopen.

katuut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: MonMay29, 2006 1:34:57 PM
Location: Hoogeveen

Post by katuut »

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: nu blijkt wel dat ik nog een broekkie ben :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

ik dacht dat ik het laatst op mp zag staan

maar is het veranderen van de torsie veren niet schadelijk voor de auto? de achterkant van de auto is nu kort te omschrijven als een dweil 8) dus ik denk als de torsie veren verandert worden dan worden z niet stugger toch?
blaffende woofers bijten niet ;-)

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Nope. Een veer doet precies wat het woord zegt. Die veert. Dat wil zeggen dat ie op en neer blijft veren. Daarom heb je naast een veer dus een demper nodig om dat op te vangen.
En jouw dempers zullen wel versleten zijn.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

KMvrtr wrote:En jouw dempers zullen wel versleten zijn.


...of te licht voor het werk dat ze moeten doen. Mijn GT stuurde heerlijk, maar werd met 2 motorblokken achterin ook nogal een zwieperd ;)

Kijk eens rond voor een setje hardere, gele Koni's bijv.

katuut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: MonMay29, 2006 1:34:57 PM
Location: Hoogeveen

Post by katuut »

ja zonder de subs achterin reed ie super echt geen probleem

en het is ook niet mega ernstig maar wie wil nou niet zo strak mogelijk sturen? :wink:


gele koni's zijn die zo voor een ax leverbaar? dat is met demper toch?
blaffende woofers bijten niet ;-)


kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

katuut wrote:en het is ook niet mega ernstig maar wie wil nou niet zo strak mogelijk sturen? :wink:


ikke, ik wil comfort in m'n diesel! :D

katuut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: MonMay29, 2006 1:34:57 PM
Location: Hoogeveen

Post by katuut »

kakanox wrote:
katuut wrote:en het is ook niet mega ernstig maar wie wil nou niet zo strak mogelijk sturen? :wink:


ikke, ik wil comfort in m'n diesel! :D



hahah heb je dat nu niet dan?


zijn er niet meer mensen met dit probleem?
het is toch heel normaal dat je 2 woofers in je auto wilt? of scheur ik te veel? :oops: :oops:


zit er nog veel verschil in die koni's?
blaffende woofers bijten niet ;-)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

koni geel = redelijk stug
koni rood = voor racerij geloof ik

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

kakanox wrote:koni geel = redelijk stug
koni rood = voor racerij geloof ik


The red KONI Special is designed for drivers who want to improve their car?s handling. Improved comfort and road holding combined with a higher level of safety, available for almost every car. Each shock absorber is customised for the car model. Hence, a KONI Special is always the best choice for replacement as well as improvement.


KONI serve sporting drivers with a carefully designed range of sport shock absorbers. This line focuses on exceptional road holding combined with an acceptable level of comfort. Its characteristics include responsive steering, reduced body-roll and limited body movements. Externally adjustable shock absorbers make fine tuning even more easy.

The KONI Classic line makes modern shock absorber technology available for classic cars and cars from the ?40s, ?50s and ?60s. They have the same superior qualities which the KONI Specials offer to modern cars. Classic shock absorbers are finished with the traditional black or red gloss (Identified as (black) or (red) and "wing? logo.



ik denk alleen dat jou theorie niet helemaal klopt
De voorkant is niet alleen omhoog gekomen, de achterzijde is flink gezakt.
Dit is wel wat op te lossen met koni geel schokdempers, (of uiteraard de torsie verhogen)
Wat anderen hebben gedaan is voor verlagen om het gelijk te trekken.
Uit ervaring van mij en andere kan ik bovengenoemd merk apex niet aanraden. Deze zijn ronduit te slap. vooral als er achter veel gewicht ligt.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

katuut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: MonMay29, 2006 1:34:57 PM
Location: Hoogeveen

Post by katuut »

ja ik zal voor eerst eens gaan verlagen ziet ie er ook wat beter uit :D


en misschien de nieuwe kisten maken van 18 mm mdf ipv 24 :P
blaffende woofers bijten niet ;-)

Post Reply