bobines zijn wel berucht bij deze dingen en het klinkt er ook wel een beetje naar.
het blok bevat twee bobines die ieder twee bougies tegelijk laten vonken. verloren vonk principe dus. als je de boel lostrekt, er vier bougies in steekt en met een stukje draad of een paar startkabels alle bougies aan massa legt moet je bij het starten om en om de koppels zien vonken.
P.
eenmaal warm slaat de motor af en wil niet meer starten...
Moderators: denny, vtspower, webmasters
PeterM wrote:bobines zijn wel berucht bij deze dingen en het klinkt er ook wel een beetje naar.
het blok bevat twee bobines die ieder twee bougies tegelijk laten vonken. verloren vonk principe dus. als je de boel lostrekt, er vier bougies in steekt en met een stukje draad of een paar startkabels alle bougies aan massa legt moet je bij het starten om en om de koppels zien vonken.
P.
Das grappig, dat heb ik namelijk net gedaan, en geen vonk... bobine net gemeten en ik heb er ook geen weerstand op zitten, wat volgens Autodata wel zou moeten.... het lijkt dus inderdaad op een overleden bobine. Ik ga eerst eens proberen een bobine van Ax16v (Carst) te lenen, en anders een nieuwe of 2e handse opzoeken... ik hoop dat dit het is en dat het hier bij blijft.... ik hou jullie op de hoogte!
Geen enkele vonk? dus misschien beide bobines overleden? is wat minder waarschijnlijk. misschien eerst even met een scopemeter controleren of er wel een sturingssignaal aanwezig is.
Wat ik me bedenk is dat de BDP sensor dit ook kan veroorzaken, en die is simpel en redelijk goedkoop te wisselen. Zeker even controleren en eventueel uitwisselen voor een andere. ook bij de BDP is het effect bekend dat het ding de juiste weerstand geeft maar het niet doet.
P.
Wat ik me bedenk is dat de BDP sensor dit ook kan veroorzaken, en die is simpel en redelijk goedkoop te wisselen. Zeker even controleren en eventueel uitwisselen voor een andere. ook bij de BDP is het effect bekend dat het ding de juiste weerstand geeft maar het niet doet.
P.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Inderdaad, maar als de BDP sensor het niet doet heb je ook geen injectie. Kwestie van injector loshalen en kijken of ie in gezicht spuit bij starten
Heb het nooit geprobeerd maar het lijkt me dat een BDP sensor met een stroom op de + altijd een puls moet geven op de andere draad. Mocht je er geen kunnen vinden dan kan ik je nog een BDP sensor die origineel van een 16V komt opsturen (als ik 'm kan vinden, m'n schuurtje is een zoooooi..).
Heb het nooit geprobeerd maar het lijkt me dat een BDP sensor met een stroom op de + altijd een puls moet geven op de andere draad. Mocht je er geen kunnen vinden dan kan ik je nog een BDP sensor die origineel van een 16V komt opsturen (als ik 'm kan vinden, m'n schuurtje is een zoooooi..).