Guus AKA Tonyhaak (AX 1.4i TGS '92!)
Moderator: webmasters
Guus AKA Tonyhaak (AX 1.4i TGS '92!)
Hoi,
een aantal weken geleden stond hier op het forum een rode AX 1.1i aangeboden die een lekke koppakking had. Twee van mijn maten (Ben 86 en Rooney) wezen mij op deze perfecte kans om een AX te kunnen en mogen rijden.
Na de auto opgehaald te hebben in Enschede ben ik samen met Ben 86 (slepend) naar huis gegaan. Was een behoorlijke rit, maar het was de moeite waard!
Eenmaal thuis aangekomen ben ik samen met Sohail (Thx voor alles!), Ben en Rooney gaan kijken wat er allemaal met de ax aan de hand was. De conclusie was dat de koppakking toch wel heeeel erg lek was en enorme druk opbouwde in het koelsysteem. Daarbij zag het blok er niet uit en was de rest van de AX ook niet echt om trots op te zijn.
Het was dus al duidelijk dat aan deze AX een hoop moest gebeuren om hem weer in perfecte staat te krijgen. Deze uitdaging zijn we uiteraard aangegaan!
We zijn begonnen met het openen van de motorkap. Daar zagen we het volgende:
Zoals op de foto's te zien is, was het niet bepaald schoon! Maar we gingen door
Het injectiehuis ...
Het markeren van de distributieriem ...
En zo zag het eruit met het kleppendeksel eraf:
Binnenkant van het kleppendeksel (schrik niet van de bagger!)
Zoals te zien is weet je nu al waar de AX op gaat lopen;
Kop eraf:
Onderkant van de kop (nodig aan een schoonmaakbeurt toe!)
Onderblok:
De oude kapotte koppakking (waarschijnlijk door verkeerde montage door de vorige monteur)
Stage 1: cleanen van de kop
Stage 2: cleanen van het onderblok
Stage 3: Onder handen nemen van de kop (reviseren!)
Stage 4: eraf halen van de carterpan
Stage 5: cleanen en monteren van de carterpan
Stage 6: monteren van de nieuwe koppakking
Opbouw van het blok
Stage 7: Starten en genieten van het beest!
Verdere foto's komen nog!
Ik kan mijn kluscrew natuurlijk niet vergeten, zonder hun was dit allemaal niet mogelijk. Dus: Ben, Ronald en natuulijk Sohail hartelijk dank voor al het werk wat jullie hebben verricht... Ook CrazyWuppo en verder alle mensen die op de achtergrond hun hulp hebben aangeboden, jullie waren fantastisch!
een aantal weken geleden stond hier op het forum een rode AX 1.1i aangeboden die een lekke koppakking had. Twee van mijn maten (Ben 86 en Rooney) wezen mij op deze perfecte kans om een AX te kunnen en mogen rijden.
Na de auto opgehaald te hebben in Enschede ben ik samen met Ben 86 (slepend) naar huis gegaan. Was een behoorlijke rit, maar het was de moeite waard!
Eenmaal thuis aangekomen ben ik samen met Sohail (Thx voor alles!), Ben en Rooney gaan kijken wat er allemaal met de ax aan de hand was. De conclusie was dat de koppakking toch wel heeeel erg lek was en enorme druk opbouwde in het koelsysteem. Daarbij zag het blok er niet uit en was de rest van de AX ook niet echt om trots op te zijn.
Het was dus al duidelijk dat aan deze AX een hoop moest gebeuren om hem weer in perfecte staat te krijgen. Deze uitdaging zijn we uiteraard aangegaan!
We zijn begonnen met het openen van de motorkap. Daar zagen we het volgende:
Zoals op de foto's te zien is, was het niet bepaald schoon! Maar we gingen door
Het injectiehuis ...
Het markeren van de distributieriem ...
En zo zag het eruit met het kleppendeksel eraf:
Binnenkant van het kleppendeksel (schrik niet van de bagger!)
Zoals te zien is weet je nu al waar de AX op gaat lopen;
Kop eraf:
Onderkant van de kop (nodig aan een schoonmaakbeurt toe!)
Onderblok:
De oude kapotte koppakking (waarschijnlijk door verkeerde montage door de vorige monteur)
Stage 1: cleanen van de kop
Stage 2: cleanen van het onderblok
Stage 3: Onder handen nemen van de kop (reviseren!)
Stage 4: eraf halen van de carterpan
Stage 5: cleanen en monteren van de carterpan
Stage 6: monteren van de nieuwe koppakking
Opbouw van het blok
Stage 7: Starten en genieten van het beest!
Verdere foto's komen nog!
Ik kan mijn kluscrew natuurlijk niet vergeten, zonder hun was dit allemaal niet mogelijk. Dus: Ben, Ronald en natuulijk Sohail hartelijk dank voor al het werk wat jullie hebben verricht... Ook CrazyWuppo en verder alle mensen die op de achtergrond hun hulp hebben aangeboden, jullie waren fantastisch!
Last edited by TonyHaak on TueJan09, 2007 7:39:39 PM, edited 1 time in total.
heeey Tony,
Mooie wie is wie, en het was idd weer een genoegen om aan je ax te sleutelen. En we hebben wat afgelachen .
Ik kan er niks anders van maken het is een beest met een geweldige veerring "het franse comfort".
Geniet ervan zou ik zeggen en wel goed onderhouden!!! We weten waar je woont
Nog vele ax-kilometers toegewenst.
Mooie wie is wie, en het was idd weer een genoegen om aan je ax te sleutelen. En we hebben wat afgelachen .
Ik kan er niks anders van maken het is een beest met een geweldige veerring "het franse comfort".
Geniet ervan zou ik zeggen en wel goed onderhouden!!! We weten waar je woont
Nog vele ax-kilometers toegewenst.
AX Soupapes 16
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
Welkom!!
Ik ben trouwens heel benieuwd naar wat de kosten allemaal zo'n beetje zijn geweest! Wat je nou precies allemaal hebt vervangen en hoelang jullie ermee bezig zijn geweest. Mag ook wel via PB (en anders vraag ik Sohail wel)
Er bestaat namelijk een kans dat mijn GTI zo'n beetje dezelfde operatie ondergaat van de zomer. Omdat het er toch aan zit te komen zeer waarschijnlijk
Ik ben trouwens heel benieuwd naar wat de kosten allemaal zo'n beetje zijn geweest! Wat je nou precies allemaal hebt vervangen en hoelang jullie ermee bezig zijn geweest. Mag ook wel via PB (en anders vraag ik Sohail wel)
Er bestaat namelijk een kans dat mijn GTI zo'n beetje dezelfde operatie ondergaat van de zomer. Omdat het er toch aan zit te komen zeer waarschijnlijk
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Rob GT wrote:Welkom!!
Ik ben trouwens heel benieuwd naar wat de kosten allemaal zo'n beetje zijn geweest! Wat je nou precies allemaal hebt vervangen en hoelang jullie ermee bezig zijn geweest. Mag ook wel via PB (en anders vraag ik Sohail wel)
Er bestaat namelijk een kans dat mijn GTI zo'n beetje dezelfde operatie ondergaat van de zomer. Omdat het er toch aan zit te komen zeer waarschijnlijk
Stuur me effe een pb dan regelen we wel wat
Allereerst bedankt voor alle leuke reacties! Ik moet nu eigenlijk zeggen dat de AX die ik heb ook werkelijk de leukste is, maar zo'n GTtje is natuurlijk ook wel heel erg leuk (zolang het maar type 2 is, is het goed )
Ik moet voor mijzelf nog even precies vaststellen wat het allemaal precies gekost heeft, maar ik denk dat ik de ?300,- wel gepasseerd ben. Dat is inclusief het vervangen van de klepseals, het vlakken van de kop, het nemen van een dikkere koppakking (door het vlakken), nieuwe kopbouten, het vervangen van de filters en vloeistoffen en het vervangen van alle onderhoudsgevoelige onderdelen zoals; thermostaat, distri.riem, pakkingen, verdelerkap, bougies, kratten bier, MacDonalds maaltijden, enz.
Mocht je hulp nodig hebben moet je even contact opnemen met Ben 86 of Sohail!
Rob GT wrote:Welkom!!
Ik ben trouwens heel benieuwd naar wat de kosten allemaal zo'n beetje zijn geweest! Wat je nou precies allemaal hebt vervangen en hoelang jullie ermee bezig zijn geweest. Mag ook wel via PB (en anders vraag ik Sohail wel)
Er bestaat namelijk een kans dat mijn GTI zo'n beetje dezelfde operatie ondergaat van de zomer. Omdat het er toch aan zit te komen zeer waarschijnlijk
Ik moet voor mijzelf nog even precies vaststellen wat het allemaal precies gekost heeft, maar ik denk dat ik de ?300,- wel gepasseerd ben. Dat is inclusief het vervangen van de klepseals, het vlakken van de kop, het nemen van een dikkere koppakking (door het vlakken), nieuwe kopbouten, het vervangen van de filters en vloeistoffen en het vervangen van alle onderhoudsgevoelige onderdelen zoals; thermostaat, distri.riem, pakkingen, verdelerkap, bougies, kratten bier, MacDonalds maaltijden, enz.
Mocht je hulp nodig hebben moet je even contact opnemen met Ben 86 of Sohail!
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Glenn@nl wrote:Hey welkom, ziet er goed uit hoor die motorrenovatie!
nog verdere plannen met je wagentje? spoilertje, skirtsetje ?
Spoilertje komt nog wel, skirtsetje voor in de toekomst. Op dit moment staat op mijn to-do-lijstje bovenaan; mooi poetsen, audio inbouwen, opendak, CV en eventueel nog electrische ramen... Alles op zijn tijd, zolang je maar niks gaat overhaasten
Last edited by TonyHaak on FriMay26, 2006 12:04:11 AM, edited 1 time in total.