Koppakking AX Diesel vervangen.

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Koppakking AX Diesel vervangen.

Post by kevin.broke »

Aanstaand weekend ga ik de koppakking van een AX Diesel vervangen. Mijn eigen AX Diesel helaas. Aangezien ik weinig tot geen ervaring heb met dieselmotoren (een keer de distributie vervangen van een A4 2.5 TDI.. which was hell, maar goed) rijzen daar bij mij toch wat vragen.

Ik kan alvast kiezen uit 2 koppakkingen: Van grafiet en van staal. De prijzen liggen dicht bij elkaar, maar wat zijn de verschillen, welke is sterker?

Graag zou ik ook weten waar ik dit spul het beste (lees: goedkoopste) kan kopen. Mijn vaste leverancier voor koppakkingen heeft nl. geen spullen voor diesels :(

En ik ga hieronder even mijn voorlopig onderdelenlijst quoten. Kan best zijn dat ik iets niet weet of vergeet (doe 't ook ff snel vanaf m'n werk); if so, let me know.

[quote="onderdelenlijst"][/quote]

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Oh ja, ik zal me meteen even inzetten voor een howto dieseltjes koppensnellen ;)

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Zet in ieder geval pomp enzo goed op tijd vast met bouten. principe pakking vervangen is hetzelfde als bij een benzine alleen is het allemaal wat lomper.

Zou wel de bouten vervangen maar dat komt omdat ik er al een paar gebroken heb bij terug monteren en op spanning zetten.

Belangrijk bij een 1.4 D is het controleren van de uitsteek van de bussen boven de rand van het onderblok. Door de jaren zakken de bussen wat naar beneden en komen onder de rand te liggen. dan ligt de pakking netjes klem tussen onderblok en kop maar staan de bussen nog veel te los. Remedie is het onderblok laten vlakken zonder de bussen er in en de boel monteren, gaat weer 100.000 mee.

P. :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Van welke TU-motor weet jij niks? :o

Nou ja, dit gaat voorlopig nog ff niet door! Heb een ander blok :)

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Ehhhhhhhh, nadenken:

1.0 injectie en 1.4 met enkele carb ( 14 TRS enz.) heb ik nog niet gehad en met de nieuwe 1.4 16V ook nog nooit geknuffeld.

P. :)

yuri 75
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriMay12, 2006 6:59:09 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by yuri 75 »

kakanox wrote:Van welke TU-motor weet jij niks? :o

Nou ja, dit gaat voorlopig nog ff niet door! Heb een ander blok :)


Heb je toevallig het deksel van de waterpomp over? Mijne is gesneuveld... Wil ik morgen (zondag) anders wel komen halen, tegelijk met een hoedenplank...
AX 1.5D 1993
Mijn meisje heeft al een '91 AX GT

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

uhm, heb ik wel maar wil ik liever ff reserve houden... heb maar 1 reserveblok nl.

correctie: wel erg vervelend idd, op zondag. als je mij een keer een reserve bezorgt mag je 'm komen halen, hoop alleen dat ie past op een 1.5D.

yuri 75
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriMay12, 2006 6:59:09 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by yuri 75 »

Hmm, dan wil ik morgen best even komen kijken. Ik heb het oude ding in de Alfa liggen dus dan zie ik gauw genoeg of het de goede is. En dan bezorg ik je een verse, want die heb ik nu toch al besteld. Morgen ben ik rond 11:00 uur ergens op weg richting Soest/Baarn, en rond 13:00 weer op weg terug. Je zit min of meer op mijn routem, dus... zou dat kunnen?
AX 1.5D 1993
Mijn meisje heeft al een '91 AX GT

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

yuri 75 wrote:Hmm, dan wil ik morgen best even komen kijken. Ik heb het oude ding in de Alfa liggen dus dan zie ik gauw genoeg of het de goede is. En dan bezorg ik je een verse, want die heb ik nu toch al besteld. Morgen ben ik rond 11:00 uur ergens op weg richting Soest/Baarn, en rond 13:00 weer op weg terug. Je zit min of meer op mijn routem, dus... zou dat kunnen?


heb je msn? voeg me even toe
Last edited by kevin.broke on SatMay27, 2006 10:21:45 PM, edited 1 time in total.

yuri 75
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriMay12, 2006 6:59:09 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by yuri 75 »

MSN is van na mijn tijd :wink: Check pb
AX 1.5D 1993
Mijn meisje heeft al een '91 AX GT

Post Reply