spanning op koelwater temp sensor.

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

spanning op koelwater temp sensor.

Post by Buks »

Ik was even aan het meten aan alle sensoren voor zover me dat lukte met een multimeter (en de regen me toestond). Ik heb ook los gehaald het stekkertje van de koelwater temperatuur sensor. Er zitten er op dat deel 2 vlak bij elkaar een groene en een blauwe en in de sensor FAQ staat dat de groene de ECU temp sensor is. Nu heb ik gemeten de weerstand die ie gaf bij deze temperatuur (schat graad of 12-13) 3500 Ohm. Volgens mij prima binnen de marges. Met het contact aan wilde ik ook even de spanning meten die erop stond, en die was 3,65V. Volgens mij moet dat 5V zijn, dat is namelijk de spanning die op de ECU staat. Kan iemand dit bevestigen/ontkrachten, of eens op jullie ax proberen wat ie aangeeft? Anders heb ik namelijk spanningsverlies tussen mn ECU en die aansluiting. bedankt alvast voor iemand die het even nameet, of de held die het gewoon uit zn hoofd (zeker) weet...

gr buks

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

niemand enig idee, of zin om heel ff de multimetert eraan te hangen??

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

axje staat voor de deur met kappie open, maar het display van de multimeter is kapot. Helaas

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

helaas, maar er moeten er meer zijn die gaan sleutelen vandaag toch??

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

Vandaag nog eens naar de sensor gekeken, en er een soort "tussenkabeltje" tussenuit gehaald. Zonder dat kabeltje staat er 4,6V op het stekkertje, met het kabeltje ertussen 3,65V. Ik heb het tussenkabeltje doorgemeten en het heeft geen weerstand ofzo, het enige wat het doet is dus het voltage verlagen wat uiteindelijk op die temp. sensor komt te staan. Weet iemand over welk tussenkabeltje ik het heb, en wat de functie ervan is? Qua rijden merk ik met of zonder geen verschil. Ben erg benieuwd, ook omdat ik dus niet weet of ik wel zonder dat kabeltje moet gaan rijden...
hoop dat er nu meer reacties zijn...


gr buks

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Ik heb helaas geen multimeter hier die ligt in m'n kamer in Utrecht. Maar vandeweek wil ik wel even voor je kijken hoe het bij mij is.

Maar waarvoor zou je dit willen weten? heb je problemen/motorstoringen ofzo waarbij je deze sensor verdenkt?

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

nee geen gele lampjes, dus geen heftige storingen, maar ik wil graag het hele systeem begrijpen (zelfs al is het bedacht door fransen). Bovendien vind ik mn 1.1 nog steeds niet vlot genoeg, zelfs niet voor een 1.1. Dus ik wil graag alle dingen uitsluiten en mn 1.1 zo snel/zuinig mogelijk krijgen. Daar komt nog eens bij dat bij koude motor de auto erg veel toeren maakt. Nu weet ik wel dat dat normaal is en ook zo hoort, maar bij mn oude ax (ook een injectie) liep hij bij koude motor een stuk minder toeren, en zakte hij ook sneller naar zn normale stationair. Dit kan volgens mij wel met deze sensor verband hebben, dus vandaar dat ik aan het meten was geslagen.

@glenn: Ik ben benieuwd hoe het bij de jouwe zit, let me know!

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

3.42 kOhm dus 3420 Ohm bij de temperatuur van vanmiddag in Utrecht (11 graden)

Mijn multimeter mat een voltage van 4.6 op de stekker.


Injectiesysteem: Bosch MA3.0 (misschien is het per injectiesysteem ook verschillend?)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Buks wrote:Vandaag nog eens naar de sensor gekeken, en er een soort "tussenkabeltje" tussenuit gehaald. Zonder dat kabeltje staat er 4,6V op het stekkertje, met het kabeltje ertussen 3,65V. Ik heb het tussenkabeltje doorgemeten en het heeft geen weerstand ofzo, het enige wat het doet is dus het voltage verlagen wat uiteindelijk op die temp. sensor komt te staan. Weet iemand over welk tussenkabeltje ik het heb, en wat de functie ervan is? Qua rijden merk ik met of zonder geen verschil. Ben erg benieuwd, ook omdat ik dus niet weet of ik wel zonder dat kabeltje moet gaan rijden...
hoop dat er nu meer reacties zijn...


gr buks



klopt is een modificatie geweest ivm de vele storingen wat en hoe precies weet ik zo niet meer
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Glenn@nl wrote:3.42 kOhm dus 3420 Ohm bij de temperatuur van vanmiddag in Utrecht (11 graden)

Mijn multimeter mat een voltage van 4.6 op de stekker.


Injectiesysteem: Bosch MA3.0 (misschien is het per injectiesysteem ook verschillend?)


Euhh.. of topic maar wel nieuwschierig... Hoe kom jij aan Bosch MA3.0 injectie? Die heb ik ook uit de ZX. Die is toch nooit in AX'en geleverd?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Hebben we daar al niet eens over ge-msn-d ??

t is echt zo :lol:

Ik heb ze gezien in:
AX 1.0i (oa de mijne, maar hoogstwaarschijnlijk ook in die van Browny en Armando?)
AX 1.4i (oa die van Citrosan, en enkele op de sloop)

en dan ook in ZX 1.4i's waarschijnlijk :)

in 1.0's wel een andere revisie waarschijnlijk, omdat de motorinhoud anders is :!:

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Glenn@nl wrote:Hebben we daar al niet eens over ge-msn-d ??

t is echt zo :lol:

Ik heb ze gezien in:
AX 1.0i (oa de mijne, maar hoogstwaarschijnlijk ook in die van Browny en Armando?)
AX 1.4i (oa die van Citrosan, en enkele op de sloop)

en dan ook in ZX 1.4i's waarschijnlijk :)

in 1.0's wel een andere revisie waarschijnlijk, omdat de motorinhoud anders is :!:


Mja... Ander chippie erin en hij is hetzelfde. Nou ja handig om te weten.
Vandaar dat je die toerenteller aan de praat hebt gekregen. Vond het al vaag. Maar zal niet off topic verder gaan.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

om offtopic te blijven, mijn 1.0i is bosch.

Post Reply