motor vervangen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
motor vervangen
Hoi Mensen,
Na een aantal jaren ENORM rijplezier met slechts een 'zwetend' motortje komt er nu olie in mijn koelvloeistof en lekt de auto meer en meer op straat.
Dus... hoewel ik eerst nog dacht dat het wellicht de nokkenas-keerring kon zijn geloof ik nu dat het toch echt de koppakking moet zijn. (mee eens?)
Hij lekte voorral rechts uit de motor en dat werd door de dynamo en de V-snaar fijn rondgeslingerd.
Nou biedt een heel aardige garage uit Albergen (Twente) mij een complete AX motor aan voor 100 euri. (alleen zonder dynamo, startmotor en versnellingsbak)
De motor is uit '94 en heeft er 44000km op zitten.
PRACHTMOTOR dus! Mee eens?
Als ik zoek op 'motor vervangen' of 'ombouwen' krijg ik 400 topics waar ik het antwoord op de vraag...:
----HOE DOE JE DAT----
...nog niet op heb kunnen vinden.
Zijn er dingen waar ik op moet letten? Tips?
Mijn oude dynamo is nog mooi nieuw, bak en startmotor zijn ook prima.
Ik wil meteen de distributieriem doen.
Alvast enorm bedankt en ik ga nu ook het handboek er op na slaan.
Titus
Na een aantal jaren ENORM rijplezier met slechts een 'zwetend' motortje komt er nu olie in mijn koelvloeistof en lekt de auto meer en meer op straat.
Dus... hoewel ik eerst nog dacht dat het wellicht de nokkenas-keerring kon zijn geloof ik nu dat het toch echt de koppakking moet zijn. (mee eens?)
Hij lekte voorral rechts uit de motor en dat werd door de dynamo en de V-snaar fijn rondgeslingerd.
Nou biedt een heel aardige garage uit Albergen (Twente) mij een complete AX motor aan voor 100 euri. (alleen zonder dynamo, startmotor en versnellingsbak)
De motor is uit '94 en heeft er 44000km op zitten.
PRACHTMOTOR dus! Mee eens?
Als ik zoek op 'motor vervangen' of 'ombouwen' krijg ik 400 topics waar ik het antwoord op de vraag...:
----HOE DOE JE DAT----
...nog niet op heb kunnen vinden.
Zijn er dingen waar ik op moet letten? Tips?
Mijn oude dynamo is nog mooi nieuw, bak en startmotor zijn ook prima.
Ik wil meteen de distributieriem doen.
Alvast enorm bedankt en ik ga nu ook het handboek er op na slaan.
Titus
Hoeba hoeba!
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Titus wrote:Nog goedkoper dan 100 euri? Maar nieuwe spanrol+koppakkingsset+bouten is dat niet net zo duur? (en dan nog eigenlijk de koppen vlakken... of niet?)
ja, ok, maar hij wil van het nieuwe blok ook de d-riem vervangen, dus dan ook de koppakking waaarschijnlijk, dus die kosten is ie zowieso kwijt.
Titus wrote:Ik wil meteen de distributieriem doen.
Last edited by Browny on WedMay17, 2006 4:28:46 PM, edited 2 times in total.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Hmm... dus eigenlijk maakt de keus niet zo veel uit.
Het motortje klinkt erg goed (kwa km's en het feit dat ie binnen op een 'schap' ligt) en scheelt met mijn huidige 100.000km.. maar mijn huidige is naast die koppakking en een lekkende aansluiting van een (vacuum/overloop?)-slangetje op het platte plastic inlaat-gedeelte ook helemaal prima. (en zelfs nu geen merkbaar drukverlies)
Ah! Ik zou bij die 'nieuwe' dus eigenlijk ook de koppakking moeten vervangen? Wat kost een losse koppakingsset en waar koop ik die?
Overigens bedankt zover!!!
Titus
Het motortje klinkt erg goed (kwa km's en het feit dat ie binnen op een 'schap' ligt) en scheelt met mijn huidige 100.000km.. maar mijn huidige is naast die koppakking en een lekkende aansluiting van een (vacuum/overloop?)-slangetje op het platte plastic inlaat-gedeelte ook helemaal prima. (en zelfs nu geen merkbaar drukverlies)
Ah! Ik zou bij die 'nieuwe' dus eigenlijk ook de koppakking moeten vervangen? Wat kost een losse koppakingsset en waar koop ik die?
Overigens bedankt zover!!!
Titus
Hoeba hoeba!
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Joost wrote:neeeeeeee zoals Kevin al zegt
Driem vervangen is geen koppakking vervangen andersom wel!
Andersom zelfs niet altijd, al is 't wel aan te raden. Als een d-riem en spanrol er nog als nieuw uit zien en ik ben op zondag bezig (dus geen nieuwe voorhanden) durf ik ze wel opnieuw te monteren.
Ik controleer het uiterlijk van d-riem en spanrol sowieso iedere 4000-5000 km op slijtagesporen.. Iedere maand dus zo ongeveer
In de praktijk monteer ik een spanrol die 10.000 km of minder gedraaid heeft tegenwoordig gewoon weer opnieuw, is het meer dan zie je vaak al wat sporen aan de binnenkant en is het op volledig risico van de eigenaar of gaat er nieuw spul op.
Titus wrote:Okee okee, overtuigd. Geen koppakking. Dus dan hoef ik die bouten ook niet in te slaan.
Als ik dat motortje haal alleen nog nieuw: D-riem en spanrol. En misschien nieuwe olie er in en koelvloeistof. Right?
dat zal ik wel ff doen ja, vergeet niet een nieuw oliefilter en een afdichtringetje voor je carterplug. oliefilter voor montage ff insmeren met olie en handvast draaien.
Browny wrote:dat zal ik wel ff doen ja, vergeet niet een nieuw oliefilter en een afdichtringetje voor je carterplug. oliefilter voor montage ff insmeren met olie en handvast draaien.
Kee. (zo ver was ik nog wel gekomen maar altijd fijn om nog ff te horen!)
Ik heb die D-riem en spanrol even bekeken op de Hbase site:
D-riem 35,51
spanrol 39,-
Is zonder beugel doorgaans OK?
Hoeba hoeba!
klepdekselpakking ?7,39
uitlaatpijppakking ?1,72
d-riem + spanrol ? 42,64
19%btw ?9,83
totaal: ?61,58
Bon van de dealer was dit.
Dan nog bij de brezan mn koppakking gehaald, ook ff om korting gevraagd daar, nee heb je, ja kan je krijgen (en die kreeg ik haha)
Pakking ?28,51
Thermostaat+pakking ?10,54
carterring ?0,21
btw over ?39,26= ?7,46
totaal ?46,72
toen ook nog ff olie en koelvloeistof van de brezan:
Olie ?12,71
koelvloeistof ?8,79
btw over ?21,50 = ?4,09
totaal ?25,59
toen bleek mn "watermondje" lek te zijn:
?5,07 inc btw.
Ik heb nog gevraagd of de kopbouten ook moesten, maar de dealer in Nieuwegein zei dat dat niet echt nodig was, tenzij ze onderling verschilden van lengte. Ik rij dus met gebruikte kopbouten.
Maar goed nu dus ff de totaalsom van mijn koppakkingsellende:
?61,58
?46,72
?25,59
? 5,07
? 8,84 (oliefilter, was ik in bovenstaand verhaaltje vergeten) +
-------------------------------------------------------------------------
?147,80
Ben er een flinke zaterdag mee bezig geweest samen met mn vader.
Kortom, als je dat ?100 euro blokje wilt inbouwen, ben je financieel net zoveel kwijt, maar je hebt er 3 x zo veel werk aan.
uitlaatpijppakking ?1,72
d-riem + spanrol ? 42,64
19%btw ?9,83
totaal: ?61,58
Bon van de dealer was dit.
Dan nog bij de brezan mn koppakking gehaald, ook ff om korting gevraagd daar, nee heb je, ja kan je krijgen (en die kreeg ik haha)
Pakking ?28,51
Thermostaat+pakking ?10,54
carterring ?0,21
btw over ?39,26= ?7,46
totaal ?46,72
toen ook nog ff olie en koelvloeistof van de brezan:
Olie ?12,71
koelvloeistof ?8,79
btw over ?21,50 = ?4,09
totaal ?25,59
toen bleek mn "watermondje" lek te zijn:
?5,07 inc btw.
Ik heb nog gevraagd of de kopbouten ook moesten, maar de dealer in Nieuwegein zei dat dat niet echt nodig was, tenzij ze onderling verschilden van lengte. Ik rij dus met gebruikte kopbouten.
Maar goed nu dus ff de totaalsom van mijn koppakkingsellende:
?61,58
?46,72
?25,59
? 5,07
? 8,84 (oliefilter, was ik in bovenstaand verhaaltje vergeten) +
-------------------------------------------------------------------------
?147,80
Ben er een flinke zaterdag mee bezig geweest samen met mn vader.
Kortom, als je dat ?100 euro blokje wilt inbouwen, ben je financieel net zoveel kwijt, maar je hebt er 3 x zo veel werk aan.
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"