Help! Een t? warme motor (AX 1.1i, bj 1992)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

MonoTom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Help! Een t? warme motor (AX 1.1i, bj 1992)

Post by MonoTom »

Geachte AX rijders,

Ik rijd sinds een half jaar in een AX 1.1i (1992) plaisir waar ik nog weinig plaisir mee heb beleefd. Na een lekke kachelradiateur en koppakking te hebben gefixed doemt zich nu weer een nieuw probleem op:

Mijn motor wordt te warm als ik plankgas geef op de snelweg!

Nu mijn vraag aan de vele expers die zich op dit forum wanen:

Wat kan het zijn?

Een kapotte thermostaat? waardoor de radiatorven niet meer aangaat? Deze draait volgens mij niet meer
Een kapotte waterpomp? hij pompt nog wel, maar wellicht minder goed dan voorgeen als gevolg van een lekke koppakking.
Of gewoon een kapotte sensor?

Wat zou de oorzaak kunnen zijn en wie heeft ervaring met dit probleem en kan mij uit de brand helpen?

Een dealer is voor mij geen optie, gezien mijn studentikoze bestaan :|

Alvast bedankt voor de vele nuttige tips!

:D

Thomas

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by ZX-Cruiser »

Wel goed ontlucht na al die reparaties aan het koelcircuit?
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Ik denk dat die fan er nix mee te maken heeft. Als je >120 km/h over de snelweg rijdt komt er zat lucht langs die radiateur z?nder dat die fan aan hoeft, lijkt me.
En als je motor te warm wordt en dus de fan aanslaat heeft dat met plankgas op de snelweg ook weinig effect vrees ik.
Kijk uit, een Cactussssss

MonoTom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by MonoTom »

Sja, het systeem heb ik goed ontlucht. En dat van die fan lijkt me ook logisch.

Zou het misschien kunnen dat de waterpomp minder goed werkt en het koelwater minder (snel) rond laat stromen?

Wellicht dat ie kapot is gegaan omdat ik een tijdje met een lekke koppakking heb rondgereden?

Ik weet zelf niet goed waar ik het probleem moet zoeken.

TwoTone
AX Master
AX Master

Post by TwoTone »

Thermostaat eens nakijken... ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

Thermostaat eruit halen, nog een keer planken. Als ie dan nog steeds problemen geeft een keer je koelsysteem leeg laten en GOED reinigen.
Veel mensen zullen me hierin tegenspreken denk ik, maar ik heb het kwaad nog niet gezien in starten met water+goed reinigingsmiddel (Dreft ofzo, iig ontvettend. ik heb zelfs schuurmiddel gebruikt) in het koelsysteem. Slangen kunnen er prima tegen en zolang je 'm niet langer laat lopen (stationair!) dan een minuut of 2-3 kan ie niet te warm worden, ook niet met lucht in het systeem (kan zelfs zonder koelvloeistof :)). Daarna GOED SPOELEN, zodat die agressieve zooi eruit is en dan weer koelvloeistof erin.

Zodra je koelsysteem gevuld is check je de werking van je waterpomp (dop eraf + dot gas geven, dan hoort het peil flink te zakken). Dat kan een oorzaak zijn, en anders de radiator.

Oh ja: Als je toch alles open hebt, koop dan ook een nieuwe thermostaat. Kleine moeite + hoop plezier.

En die fan hoort niet aan te slaan op de snelweg, nooit. Bij zowel mijn auto als die van m'n vriendin springt ie boven 30 km/h al nooit meer aan.

TwoTone
AX Master
AX Master

Post by TwoTone »

Forte verkoopt zelfs spoelmiddelen voor het koelsysteem :D

Werkt super uit eigen ervaring ;)

MonoTom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by MonoTom »

Thanks voor de reacties!

Ik zal de thermostaat er eens even uitslopen en testen in een pannetje met water.

Het (koelwater)peil zakt idd als ik gas geef.

De fan is volgens mij kapot (of de theromstaat) aangezien dat ding niet werkt :?

TwoTone
AX Master
AX Master

Post by TwoTone »

De thermostaat zorgt alleen ervoor dat de warme koelvloeistof ,door de radiateur gaat stromen.

Als de fan niet inslaat, kan dat komen doordat de temperatuur schakelaar van de fan niet werkt, die zit als je ervoor staat, rechts van de radiateur.

Maar als de thermostaat kapot is, zal er dus ook geen warme koelvloeistof langs de temp schakelaar van de fan komen, waardoor de fan zowiezo niet inslaat.

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

Heb helaas mogen ervaren dat een pannetje water geen garantie is voor een werkende thermostaat: Mogelijk doordat de koelvloeistof onder druk staat en toch een andere samenstelling heeft dan water... Bij Ellen deed ie het wel in een pannetje en niet in de auto. Erg irritant.

Ik zou gewoon die 7 euro uitgeven als het wel goed gaat zonder de thermostaat erin ;) Check ook even hoe je koelvloeistof eruit ziet. Als je koelsysteem nog ranzig was van een lekke koppakking kan het zijn dat je thermostaat vast zit door slib (olie). Vinden ze niet zo heel leuk geloof ik.

MonoTom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by MonoTom »

Morgen zie ik mijn geliefde AX weer (staat bij mijn ouders op de oprit nl :wink: ). Dan zal ik de theromstaat en de snensor eens goed nalopen.

Het kan goed zijn dat er nog wat troep in het koelsysteem zit. Al heb ik wel het hele systeem leeg laten loen en doorgespoeld met water. Maarja, das natuurlijk nog geen ontvetter oid.

Nu maar hopen dat daar het probleem ligt.

Morgen kan ik jullie meer vertellen...

Trouwens, zou het ook zo kunnen zijn dat een waterpomp maar voor de helft van zijn kracht werkt? Dus voor de helft kapot zeg maar?

MonoTom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by MonoTom »

Ik kwam net dit tegen op het forum:

K Way 1989 wrote:Dankjewel voor alle tips. na m ontlucht te hebben bleef het lampje uit. VOor de zekerheid toch maar even langs de citroengarage gereden en er blijkt een fout signaal te komen vanuit de dynamo. Niets ernstigs, maar waarschijnlijk moet die een keer vervangen worden.
Ik ga heerlijk van mn weekend genieten!
Roy.

Tijdens het vervangen van mijn koppakking heb ik ook 3 stekkertjes van de dynamo losgehaald. Zou dit niet ook een oorzaak kunnen zijn?

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

gaat het in dit geval over het gele lampje?

anders word mijn motor dus ook te warm :?
Spreken is goud, Ductape is zilver.

MonoTom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by MonoTom »

Nee het gaat specifiek over een rood lampje (temperatuur) wat je liever niet wil zien...

Bij mij verschijnt er geen geel lampje. Ik heb overigens ook geen idee wat dat betekent.

Ben 86
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Ben 86 »

Wat ook nog een idee is na al het bovenstaande uitgevoerd te hebben is het spannen van je v-snaar op je dynamo. In de vraagbaak staat dit namelijk ook aangegeven als een oorzaak van een warme motor.

Als ik jou was zou ik de thermostaat eruit gooien, vullen met koelvloeistof en gaan rijden. Komt tie niet boven de 80 graden (zal waarschijnlijk rond de 60 graden zijn) dan is je waterpomp iig goed en is je thermostaat overduidelijk stuk.
Mocht je een nieuwe thermostaat halen, haal er dan gelijk 1 van een BX omdat die bij 83 graden al opengaat in plaats van 89 graden zoals bij een ax.

Suc6!

MonoTom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by MonoTom »

Bedankt voor alle tips!

Ik zal morgen deze waslijst langs gaan.

Wat ik niet begrijp is hoe een v-snaar voor een te warme motor kan zorgen, zeker bij een AX. Hij zit immers maar om 2 (tand)wielen.. de dynamo en eeuh... nog iets anders :oops: Dit kan toch nooit een t? zware belasting opleveren?

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

Wel een tekort aan stroom uiteindelijk, waardoor de fan niet aanslaat ;)

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by bz10 »

Ben 86 wrote:Als ik jou was zou ik de thermostaat eruit gooien, vullen met koelvloeistof en gaan rijden. Komt tie niet boven de 80 graden (zal waarschijnlijk rond de 60 graden zijn) dan is je waterpomp iig goed en is je thermostaat overduidelijk stuk.

Suc6!

eigenlijk is het niet goed om zonder thermostaat te rijden,

doordat de thermostaat een kleinere doorlaat heeft wordt er druk opgebouwd in het blok.

door deze hogere druk wordt het kookpunt ook verhoogd en beter gekoeld

ik heb zelf een thermostaatje leeg gehaald zodat er iig wat restrictie zou zijn.

neemt allemaal niet weg dat ik nog nooit gehoord heb van iemand die z'n auto gesloopt heeft door het rijden zonder thermostaat.

dusss

MonoTom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by MonoTom »

Heren,

Volgens mij is het toch redelijk gelukt. Net de eerste testrit gemaakt en geen rood lampje te bekennen :D

De radiateurfan werkte uiteindelijk wel, de thermostaat werkte ook, zelfs de waterpomp werkte.

Systeem nog een keer goed ontluchten en rijden maar.

Dit is iets wat ik meteen de eerste keer goed had moeten doen...

Thanks voor alle reacties!

Thomas

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by ZX-Cruiser »

Wat was het nou dan, toch het ontluchten?
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

Post Reply