Ik vroeg me af of de nieuwe type's ontsteking duidelijke voordelen hebben boven de oude met verdelerkap en vacuumvervroeger. Het is natuurlijk ook zo dat die nieuwere types een aangepaste ECU hebben, het is allemaal wat moderner. Ik vroeg me dan ook af of er een duidelijk verschil te ontdekken is in
-vermogen
-koppel en de toerentallen waarbij het geleverd wordt
-verbruik
Ik weet toevallig dat voor de 1.4i motoren de nieuwe ontsteking iets meer koppel opleverde, maar heb zelf een 1.1i en kan voor die motoren tot nu toe geen verschillen in cijfers ontdekken. Is er misschien ook iemand die beide types gehad heeft en die duidelijk voor/nadelen kan aangeven?
Verschil tussen verdelerloze ontsteking en het oude type
Moderators: denny, vtspower, webmasters
voordeel is
-dat het ideale moment van vonken gebruikt kan worden.
-onderhouds vrij
de ideale vonk afstelling zal waarschijnlijk vooral ten goede van het milieu komen, volgens mij hebben alle vernieuwingen aan het tu blokje alleen maar bijgedragen aan een zuiniger verbruik/ minder uitstoot
(16v kopjes en hdi buiten beschouwing)
Nadeel is dat je zelf nix meer aan kan passen (bijv iets vervroegen/ klepje vervroeging afzetten)
-dat het ideale moment van vonken gebruikt kan worden.
-onderhouds vrij
de ideale vonk afstelling zal waarschijnlijk vooral ten goede van het milieu komen, volgens mij hebben alle vernieuwingen aan het tu blokje alleen maar bijgedragen aan een zuiniger verbruik/ minder uitstoot
(16v kopjes en hdi buiten beschouwing)
Nadeel is dat je zelf nix meer aan kan passen (bijv iets vervroegen/ klepje vervroeging afzetten)