Verschil tussen verdelerloze ontsteking en het oude type

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Verschil tussen verdelerloze ontsteking en het oude type

Post by Buks »

Ik vroeg me af of de nieuwe type's ontsteking duidelijke voordelen hebben boven de oude met verdelerkap en vacuumvervroeger. Het is natuurlijk ook zo dat die nieuwere types een aangepaste ECU hebben, het is allemaal wat moderner. Ik vroeg me dan ook af of er een duidelijk verschil te ontdekken is in

-vermogen
-koppel en de toerentallen waarbij het geleverd wordt
-verbruik

Ik weet toevallig dat voor de 1.4i motoren de nieuwe ontsteking iets meer koppel opleverde, maar heb zelf een 1.1i en kan voor die motoren tot nu toe geen verschillen in cijfers ontdekken. Is er misschien ook iemand die beide types gehad heeft en die duidelijk voor/nadelen kan aangeven?

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

voordeel is

-dat het ideale moment van vonken gebruikt kan worden.
-onderhouds vrij

de ideale vonk afstelling zal waarschijnlijk vooral ten goede van het milieu komen, volgens mij hebben alle vernieuwingen aan het tu blokje alleen maar bijgedragen aan een zuiniger verbruik/ minder uitstoot
(16v kopjes en hdi buiten beschouwing)

Nadeel is dat je zelf nix meer aan kan passen (bijv iets vervroegen/ klepje vervroeging afzetten)

Post Reply