schokken

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Tommmm
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 187
Joined: SunOct23, 2005 9:41:40 AM
Location: Eindhoven

schokken

Post by Tommmm »

Sinds enkele weken schokt mijn ax uit '95. Bij het gas geven en ook bij het loslaten maakt hij 2 schokjes en rijd dan gewoon of rolt dan gewoon uit. Heel vervelend zeker omdat het erger lijkt te worden. Het zijn schokken net alsof de auto naar voren schokt als je het koppelingspedaal te snel loslaat. Het schokken is er na het schakelen maar ook als het gas even los is geweest of er een beetje geremd is. Als ik het gas in de goede snelheid raak en weer loslaat blijft de auto schokken. Omdat dit niet echt fijn is en het vast niet goed kan zijn nu de vraag wat dit zou kunnen zijn. Ik heb het gevoel of er iets losschiet alleen dan kan ik bij het loslaten het niet verklaren. alvast bedankt tom
vervangen:
Linkervoorscherm, voorbumper, voorbanden, radio, blower, speakers,

To do:
Krasjes en deukjes wegwerken. centrale deurvergrendeling, nieuwe koplamp/knipperlicht, verstralers.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Je kan aan de onderkant van je motor de reactiearm checken. Als die los zit dan gaat je auto vreselijk schokken. Aan de bovenkant kan ook. Kwestie van goed hard aan je motor schudden (voor achter). De motor moet zwaar gedempt zijn. Zo niet zit die reactiearm los of is ie kapot
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Sander wrote:Je kan aan de onderkant van je motor de reactiearm checken. Als die los zit dan gaat je auto vreselijk schokken. Aan de bovenkant kan ook. Kwestie van goed hard aan je motor schudden (voor achter). De motor moet zwaar gedempt zijn. Zo niet zit die reactiearm los of is ie kapot


Aha, dat zelfde verhaal als wat kevin toen in Nieuwegein had?

Ik merk ook wat schokken... Niet verontrustend, maar wel iets.
Freude am Fahren.

Tommmm
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 187
Joined: SunOct23, 2005 9:41:40 AM
Location: Eindhoven

Post by Tommmm »

sander, wat bedoel je met gedempt zijn. dat je de motor niet moet kunnen schudden ofzo. En is dit moeilijk op en prijzig om op te lossen? en hoe zit die arm er ongeveer uit.
vervangen:
Linkervoorscherm, voorbumper, voorbanden, radio, blower, speakers,

To do:
Krasjes en deukjes wegwerken. centrale deurvergrendeling, nieuwe koplamp/knipperlicht, verstralers.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Je moet hem inderdaad niet kunnen schudden. En prijzig hoeft zo'n arm niet te zijn op de sloop.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Tommmm
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 187
Joined: SunOct23, 2005 9:41:40 AM
Location: Eindhoven

Post by Tommmm »

dus ik moet gewoon kijken of de motor vast zit. als er een beetje speling opzit goed nakijken want waarschijnlijk hangt deze een beetje los.. klinkt eigenlijk als een heel logische oplossing als ik me het zo bedenk. morgen of maandag er eens in kruipen. kan geen kwaad om nog wat stukjes mee te rijden denk ik he.
vervangen:
Linkervoorscherm, voorbumper, voorbanden, radio, blower, speakers,

To do:
Krasjes en deukjes wegwerken. centrale deurvergrendeling, nieuwe koplamp/knipperlicht, verstralers.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

wat ik in nieuwegein had was een gescheurde motorsteun. weet alleen zo even niet meer welke v/d 2... dacht dat het de reactiearm was maar die was juist in orde.

maar een kapotte reactiearm geeft inderdaad ook dat effect, zo erg schudden dat je je zorgen maakt over of je blok niet al op straat ligt :)

Tommmm
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 187
Joined: SunOct23, 2005 9:41:40 AM
Location: Eindhoven

Post by Tommmm »

mmm dat zou kl*te zijn. maar als ik eenmaal gas heb gegeven dan rijd die weer normaal..
vervangen:
Linkervoorscherm, voorbumper, voorbanden, radio, blower, speakers,

To do:
Krasjes en deukjes wegwerken. centrale deurvergrendeling, nieuwe koplamp/knipperlicht, verstralers.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

was bij mij ook alleen bij koppelen.

is trouwens helemaal niet kl*te, motorsteuntje vervangen is een dik uurtje werk en als het er 3 zijn en je koopt nieuwe kost het je 90 euro.

Tommmm
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 187
Joined: SunOct23, 2005 9:41:40 AM
Location: Eindhoven

Post by Tommmm »

dat valt nog wel mee. net na het rijden even proberen te schudden. was in pak dus ben er niet onder gekropen. straks maar even kijken als ik weer de mogelijkheid heb gehad om om te kleden. zag wel een beugel links zitten die met bouten vast zat. deze was goed. de rest nog ff nakijken. ik heb een hayes dus misschiend at ik daar er een stukje over kan vinden. weet iemand wat motorsteun in het engels is. engine... ofzo.
vervangen:
Linkervoorscherm, voorbumper, voorbanden, radio, blower, speakers,

To do:
Krasjes en deukjes wegwerken. centrale deurvergrendeling, nieuwe koplamp/knipperlicht, verstralers.

Tommmm
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 187
Joined: SunOct23, 2005 9:41:40 AM
Location: Eindhoven

Post by Tommmm »

waar zit die reactiearm ergens? kan niets vinden waarvan ik denk: "dat zou hem weleens kunnen zijn."
vervangen:
Linkervoorscherm, voorbumper, voorbanden, radio, blower, speakers,

To do:
Krasjes en deukjes wegwerken. centrale deurvergrendeling, nieuwe koplamp/knipperlicht, verstralers.

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

het grote ronde rubberen ding aan de onderkant van het blok.

zit aan de achterkant

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

ps. kan het niet gewoon een vervuilde/versleten tps zijn?

de gasklep positie sensor is een potmetertje, aan de hand van de gemeten weerstand "weet " de ecu hoeveel bensine er gewenst is.

dit systeem(alfa-N) staat er bekend om erg gevoelig te zijn bij kleine gasklep openingen i.v.m. het venturie effect dat dit oplevert.

tegenwoordig wordt dit systheem (bijna) alleen maar bij race/rallye motoren gebruikt met wilde nokkenstokken.

volgens mij moet er wel een howto op de site staan hoe deze te vinden en reinigen.

Tommmm
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 187
Joined: SunOct23, 2005 9:41:40 AM
Location: Eindhoven

Post by Tommmm »

nu ik me bedenk. heb er 3 weken terug wel injectiereiniger ingegooid. netjes een liter of 10 getankt spul erbij en afgetankt. zou het komen dat hij zo goed gereinigd heeft dat er iets los is geschoten en nu dus ergens klem zit ofzo? of is dit weer een dwaling van mijn gedachte?
vervangen:
Linkervoorscherm, voorbumper, voorbanden, radio, blower, speakers,

To do:
Krasjes en deukjes wegwerken. centrale deurvergrendeling, nieuwe koplamp/knipperlicht, verstralers.

yuri 75
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriMay12, 2006 6:59:09 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by yuri 75 »

Beetje simpel gedacht misschien, maar hoe lang is het geleden dat je brandstoffilter vervangen is?
AX 1.5D 1993
Mijn meisje heeft al een '91 AX GT

Tommmm
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 187
Joined: SunOct23, 2005 9:41:40 AM
Location: Eindhoven

Post by Tommmm »

Zou het goed kunnen zijn eigenlijk. (een woord waarin boos op mezelf ben, even weggeedit.) Wat me wel opvalt is dat hij het met een warme motor meer doet dan met een koude. Na een half uurtje snelweg (100-130 km/u) is het heel erg. oliepijl was goed en koelvloeistof stond er ook nog gewoon in.
vervangen:
Linkervoorscherm, voorbumper, voorbanden, radio, blower, speakers,

To do:
Krasjes en deukjes wegwerken. centrale deurvergrendeling, nieuwe koplamp/knipperlicht, verstralers.

Post Reply